• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Spindel

KS vulkanolog på Island
Men då är det inte Usa-varianten med safirglas och SEL va?
Nej detta är bara en uppdatering av de befintliga Mako/Ray modeller med nytt urverk (knappen försvinner), lite annorlunda boettform och kosmetiska förändringar av metallarmbandet. I övrigt är tavla, ring, inlägg och glas samma som förut.

Bild på min gamla pepsi och på en ny blå Mako:

image.jpeg
image.png


EDIT:// ser också att siffrorna ser ut att ha blivit lite rundare på den nya. Kan även vara en synvilla pga reflektioner
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Nej detta är bara en uppdatering av de befintliga Mako/Ray modeller med nytt urverk (knappen försvinner), lite annorlunda boettform och kosmetiska förändringar av metallarmbandet. I övrigt är tavla, ring, inlägg och glas samma som förut.

Bild på min gamla pepsi och på en ny blå Mako:

image.jpeg
image.png


EDIT:// ser också att siffrorna ser ut att ha blivit lite rundare på den nya. Kan även vara en synvilla pga reflektioner
Tror det är samma.
Direkt starkt ljus på din, och de polerade ytorna runt siffrorna flyter in och gör att de ser tjockare ut.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror det är samma.
Direkt starkt ljus på din, och de polerade ytorna runt siffrorna flyter in och gör att de ser tjockare ut.
Texten "Japan mov't [urverksbeteckning]" sitter dock annorlunda.

NINJAEDIT:// Dessutom vill jag påstå att hålen i 6 och 9 definitivt ser mindre långsmala ut.


Shit jag börjar ju låta som rolexfolket på forumet... :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Texten "Japan mov't [urverksbeteckning]" sitter dock annorlunda.

NINJAEDIT:// Dessutom vill jag påstå att hålen i 6 och 9 definitivt ser mindre långsmala ut.


Shit jag börjar ju låta som rolexfolket på forumet... :p
Jo fast din mako har ju servicetavla. Hoppas du fick ordentligt prisavdrag där... :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om Orient för övrigt skulle komma med en inverterad Pepsi (röd tavla större delen av ringen röd med ett mindre blått fält) skulle det vara omedelbart köp från mig.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Om Orient för övrigt skulle komma med en inverterad Pepsi (röd tavla större delen av ringen röd med ett mindre blått fält) skulle det vara omedelbart köp från mig.

Intressant idé. Låter som något jag skulle kunna köpa.
Ingen Photoshop ninja som kan trixa fram en sån på skoj?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Damn! Den såg rödare ut till jag drog upp ljusstyrkan på skärmen! :bag:
Var ju skittuff i rosa.
Stora klockor på tjejer är ju inne nu. Jag skulle definitivt vara man nog att bära den dessutom.
Däremot skulle nog skippa det blå på bezeln och gå all-in.
Skicka till Orient så kanske du får jobb som klockdesigner. :)
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
IMG_20160307_154630-01.jpeg

En Orient Mako USA dök upp idag. Var tvungen att testa en nu när Long Island Watch säljer dem. Första intrycket är positivt. Känns gedigen och lumen är utmärkt. Som andra redan påpekat sitter glaset lite under vridringen. Stör mig inte så värst mycket men ett domat glas hade klart lyft denna klocka ytterligare.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Tycker att orient borde utöka antal färger både på tavla och ringen på mako/ray.
Xl finns ju i massa coola vilka färger ju!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
IMG_20160307_154630-01.jpeg

En Orient Mako USA dök upp idag. Var tvungen att testa en nu när Long Island Watch säljer dem. Första intrycket är positivt. Känns gedigen och lumen är utmärkt. Som andra redan påpekat sitter glaset lite under vridringen. Stör mig inte så värst mycket men ett domat glas hade klart lyft denna klocka ytterligare.
Snyggt! Var handlade du ifrån?
Om du haft en Ray innan, är länken stabilare med de solida ändlänkarna?
Fick du betala moms?
Många frågor, jag kanske får köpa mig en själv istället ;)
Edit: Finns den i blå också?
 

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Snyggt! Var handlade du ifrån?
Om du haft en Ray innan, är länken stabilare med de solida ändlänkarna?
Fick du betala moms?
Många frågor, jag kanske får köpa mig en själv istället ;)
Edit: Finns den i blå också?
Long Island Watch heter säljaren. Räkna med närmare 600 spänn i moms och postens avgifter som läggs på köpeskillingen när klockan nått Sverige.
Har inte haft den vanliga Mako/Ray men länken känns stabilare än förväntat.
Den blåa och vita var slutsålda när jag handlade men lagret fylls nog på efterhand.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
https://www.instagram.com/p/87RHKurbYe/

Denna! En blivande graal kanske? Vad vet vi om denna vackra sak? #Spindel #Mforce
Aldrig sett den modellen tidigare.

En quackning (har slutat använda Google sedan några månader tillbaks) gav denna träff: http://tokeibakai.exblog.jp/20913584/

Den är såld men många bilder och lite info. Får fram att den är från 60-talet (duh!) urverket är ett 1743 (som jag inte vet något om) och klockan mäter 37,3 mm och är 13,1 mm tjock. Påstods vara vattentät till 300 m när den var ny (stog faktiskt i instagraminlägget också).

Lumen ser ut att vara lika kass smörja som på en Rolex Submariner från samma tid, direkt påmålad på urtavlan.

Men lite cool klocka och lite mer under radarn än KD1000. Vore coolt att få tag på en i bra skick, men som sagt aldrig sett modellen tidigare. Denna och swimmern med yttre vridring verkar vara två doldisar bland gamla Orienter.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
https://www.instagram.com/p/87RHKurbYe/

Denna! En blivande graal kanske? Vad vet vi om denna vackra sak? #Spindel #Mforce
Nästan inte ett dugg mer än vad @Spindel vet (vilket kanske inte är så konstigt eftersom han är trådguru).
1743-verket släpptes 1965 och den bör alltså vara Orients tidigaste dykare med bara en krona.
Skitsvår att få tag på och en given Orient-graal.

Edit// Ett kvack och en googlesökning gav typ samma resultat. Ska nog börja med dem också.
 

New5tream

Breitling
Jag vet inte om det här är redan har berättats av någon tidigare i tråden, jag ber om ursäkt på förhand i så fall. Är dessutom väldigt ny på det här forumet med begränsade kunskaper om klockor i allmänhet. Men jag försöker bidra. ;)

Hur som helst så har jag korresponderat med Marc, ägaren av longislandwatch.com, och han förväntade sig inte att få in fler exemplar av Mako USA. Och är man sugen på den svarta versionen gällde det att slå till tämligen omgående eftersom även den är på väg att sälja slut permanent.

Jag var själv intresserad av den blåa varianten, vad tror ni oddsen är att Orient kommer med en ny upplaga av modellen (kanske även i Europa)? Den verkar, som jag förstått det, ha sålt bra?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag vet inte om det här är redan har berättats av någon tidigare i tråden, jag ber om ursäkt på förhand i så fall. Är dessutom väldigt ny på det här forumet med begränsade kunskaper om klockor i allmänhet. Men jag försöker bidra. ;)

Hur som helst så har jag korresponderat med Marc, ägaren av longislandwatch.com, och han förväntade sig inte att få in fler exemplar av Mako USA. Och är man sugen på den svarta versionen gällde det att slå till tämligen omgående eftersom även den är på väg att sälja slut permanent.

Jag var själv intresserad av den blåa varianten, vad tror ni oddsen är att Orient kommer med en ny upplaga av modellen (kanske även i Europa)? Den verkar, som jag förstått det, ha sålt bra?
Den kommer inte komma till Europa. Orient har just släppt ny Mako/Ray för alla marknader.
MakoUSA är ingen officiell modell från Orient Japan utan en specialbeställning från Orient Watch USA med förbehåll att den inte får säljas på andra marknader.
Finns mer om hur den kom till världen längre bak i tråden.

Välkommen hit! :)
 
Topp