Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj, synd och kasst egentligenMin Mako har somnat in, hade den på mig när jag bytte däck i lördags och upptäckte efteråt att klockan inte uppskattat den aktiviteten utan stannat. Har inte hoppat igång sedan dess. Finns det några tips&tricks hur man kan locka igång den igen? Mindre än 2 månader gammal..
Testa att reklamera på garantin. Ska givetvis klara det. Borde inte vara några problem så länge den inte är halvt förstörd till det yttre.Min Mako har somnat in, hade den på mig när jag bytte däck i lördags och upptäckte efteråt att klockan inte uppskattat den aktiviteten utan stannat. Har inte hoppat igång sedan dess. Finns det några tips&tricks hur man kan locka igång den igen? Mindre än 2 månader gammal..
Var alltså dig jag bjöd över.Jag la $100 som max initialt bara för att markera objektet. Är så långt kvar så tänkte ligga lågt nu till sista stund.
Oj, det var väl ADn Seriouswatches du köpte den från? Då bör du ju kunna lita på att allt går rätt till. Men, vad dåligt att den inte funkarMin Mako har somnat in, hade den på mig när jag bytte däck i lördags och upptäckte efteråt att klockan inte uppskattat den aktiviteten utan stannat. Har inte hoppat igång sedan dess. Finns det några tips&tricks hur man kan locka igång den igen? Mindre än 2 månader gammal..
Oj, synd och kasst egentligen
Testa att hålla den i armbandet och smälla den hårt som fan i handflatan 2-3 gånger om det är nåt sånt som trassel på balansfjädern
Är ju nästan ny så finns inte en repa på den.Testa att reklamera på garantin. Ska givetvis klara det. Borde inte vara några problem så länge den inte är halvt förstörd till det yttre.
Oj, det var väl ADn Seriouswatches du köpte den från? Då bör du ju kunna lita på att allt går rätt till. Men, vad dåligt att den inte funkar.
Den åtgärden jag föreslog är standard på seiko med 7S26 urverket (t ex SKX) som första åtgärd. Dock inte hört om just det problemet på Orients 469 urverk (även om det finns delat DNA). Men det är värt ett försökEfter ett par smällar hoppade den faktiskt igång! Men känns ju inte så förtroendeingivande direkt. Tack för tipset!
Är ju nästan ny så finns inte en repa på den.
Yes köptes från seriouswatches, för se hur jag gör. En gång är ingen gång men stannar den en gång per månad blir det reklamation.
Skicka ett mail till dem om det iaf så du har ett ärende. De kanske tom tycker att du ska reklamera den.Efter ett par smällar hoppade den faktiskt igång! Men känns ju inte så förtroendeingivande direkt. Tack för tipset!
Är ju nästan ny så finns inte en repa på den.
Yes köptes från seriouswatches, för se hur jag gör. En gång är ingen gång men stannar den en gång per månad blir det reklamation.
Ser bra ut! Är själv sugen på en sån och skulle gärna vilja se den i verkligheten. Lite mer bilder tackNykomlingen, vad tycker orientfolket?
Kommer själv skriva en liten recension när jag har tid
![]()
Orientfolket? Är det jag och @Spindel? Alla andra verkar nämligen ha en mer sund inställning till märket.Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
![]()
Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
![]()
Förresten du beställde väl från Skywatches? Slapp du tull och moms? Vad gick kalaset på?Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
![]()
Stilig! (Y)Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
![]()
Gillade den starkt! Fint köp!Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
![]()
Gillas!Nykomlingen, vad tycker orientfolket?
Kommer själv skriva en liten recension när jag har tid![]()
Förresten du beställde väl från Skywatches? Slapp du tull och moms? Vad gick kalaset på?
Jaha blanda ihop dig och en annan. Tack för infon.Seriouswatches, runt 4 papp blev det.
Ingen aning faktiskt. Finns väl olika kvaliteter där också antar jag.@Mforce (eller någon annan) har du någon info om KQA00 urverket med ERS (energy recovery system). Det är ju som Seikos kinetic men jag såg en video på en av speed tech klockorna och urverket ser ut att vara dubbelpuls.
Är Seiko kinetic dubbelpuls eller är detta ett eget Orienturverk (alla gånger baserat på en Seikoförlaga).
Jag hittar ingen info och undrar om någon annan sprungit över mer info om KQA00 eller något annat av deras ERS urverk.
Jag har koll på mycket när det gäller Orient men just kvartssarna har jag aldrig brytt mig om.
@SpindelIngen aning faktiskt. Finns väl olika kvaliteter där också antar jag.
Har helt sonika utgått från Seiko-verk eftersom det sägs vara dessa i alla kvartsare.
Ping @yonsson
Jo jag vet ju att båda ägs av Seiko Epson moderbolaget (Sprang för övrigt på några roliga JDM Epson digitalare hos en handlare nyligen). Sedan är det ju så att Orient använder Seikourverk i sina kvartsare men just denna gjorde mig lite konfunderad eftersom jag trodde att dubbelpuls var något Seiko sparar till sina dyrare klockor. Vilket därmed inte hamnar i Orient eftersom Orients kvarts generellt är billigare klockor.@Spindel
Det finns ju en tydlig koppling mellan SEIKO och Orient (vad gäller ägande) men att kinetic-urverk skulle vara dubbelpulsigt tror jag inte.
Spännande men jag har inget svar. Jämför med sprängskiss på ett kinetic-urverk eller maila Orient är mitt tips.Jo jag vet ju att båda ägs av Seiko Epson moderbolaget (Sprang för övrigt på några roliga JDM Epson digitalare hos en handlare nyligen). Sedan är det ju så att Orient använder Seikourverk i sina kvartsare men just denna gjorde mig lite konfunderad eftersom jag trodde att dubbelpuls var något Seiko sparar till sina dyrare klockor. Vilket därmed inte hamnar i Orient eftersom Orients kvarts generellt är billigare klockor.
Jag kan för lite om Kinetic urverket för att kunna se om det skiljer sig från Orients enkla förklaring till ERS (se bild). Samt att urverket förefaller vara dubbelpulsigt (sen är väl hela tidhållningsmekanismen egentligen en separat komponent från kinetic-/ERS-mekanismen och olika kombinationer är möjliga).
![]()
Gjorde precis det, kinetic-delen i Seikos klockor ser exakt lika dan ut (ner på balanshjulets utformning etc) så då är nog den delen i ERS den samma. Då kvarstår frågan om dubbelpulsen.Spännande men jag har inget svar. Jämför med sprängskiss på ett kinetic-urverk eller maila Orient är mitt tips.![]()
Källa på att det är dubbelpulsigt? Mig veterligen finns det bara ett urverk från SEIKO som är det (9F6X).Gjorde precis det, kinetic-delen i Seikos klockor ser exakt lika dan ut (ner på balanshjulets utformning etc) så då är nog den delen i ERS den samma. Då kvarstår frågan om dubbelpulsen.
Vi snackar om en klocka för 63 000 yen. Jag har inte sett nåt annat så billigt då man valt dubbelpuls (å andra sidan är väl ett kineticurverk ett ypperligt tillfälle att välja det då man inte lär ha nåt problem med batteritiden)
Kanske bara jag som är lurad.Källa på att det är dubbelpulsigt? Mig veterligen finns det bara ett urverk från SEIKO som är det (9F6X).
Verkar ju jäkligt udda om Orient moddat ett kinetic till att bli dubbelpulsigt och sen använder det så sparsamt.Gjorde precis det, kinetic-delen i Seikos klockor ser exakt lika dan ut (ner på balanshjulets utformning etc) så då är nog den delen i ERS den samma. Då kvarstår frågan om dubbelpulsen.
Vi snackar om en klocka för 63 000 yen. Jag har inte sett nåt annat så billigt då man valt dubbelpuls (å andra sidan är väl ett kineticurverk ett ypperligt tillfälle att välja det då man inte lär ha nåt problem med batteritiden)
Tror vi missuppfattat varandra lite. Det jag menar med "dubbelpulsig" är att ett urverk tar två snabba halvsteg/sekund vilket bara syns i slow motion. Klockan i videon hoppar ju två steg väldigt synligt, tycker det snarare ser ut som EOL (end of life)-indikator på grund av att klockan är ny och inte laddats upp.Kanske bara jag som är lurad.
Kolla videon.