• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Tror vi missuppfattat varandra lite. Det jag menar med "dubbelpulsig" är att ett urverk tar två snabba halvsteg/sekund vilket bara syns i slow motion. Klockan i videon hoppar ju två steg väldigt synligt, tycker det snarare ser ut som EOL (end of life)-indikator på grund av att klockan är ny och inte laddats upp.
Kan vara som du säger. Jag reagerade mest när jag tittade på videon mest för att den hoppade två steg per sekund. Men det du säger känns ju ytterst troligt.

Och jag vet att man inte ser dubbelhoppet på GSaren
 
Tror vi missuppfattat varandra lite. Det jag menar med "dubbelpulsig" är att ett urverk tar två snabba halvsteg/sekund vilket bara syns i slow motion. Klockan i videon hoppar ju två steg väldigt synligt, tycker det snarare ser ut som EOL (end of life)-indikator på grund av att klockan är ny och inte laddats upp.
Så är det nog.
Minns inte hur seiko gjort det på kinetic men min solar gör exakt så.
 
Och vem av gentlemännen är det som kränger en cal469 40th anniversary på tradera men sumpat länken? :shifty:
 
Klockan fyllde tredje dagen och jsg tänkte skriva lite om mina tankar.

Jag känner att jag hittade den ultimata storleken när det gäller klockor, 38,5mm är perfekt för min 16,5cm handled.

Länken trodde jag inte att den skulle vara såhär bekväm, att den skulle vara rasslig. Men den är väldigt väldigt bra, tog bort 4 länkbitar så den passar perfekt till min handled. Mikrojustering finns så det skulle passa till de flesta handleder. Sen finns det luggholes vilka jag tycker är ganska bra, de ger lite mer vintagekänsla med det kupade glaset och gör det lättare att byta band, själv tänker jag köpa ett grönt/blått ödla.

Tavlan är helt magisk, även den är kupad. Jag har alltid gillat sunburst tavlor, hur de ändrar färg med ljusvinkeln osv.

Det har gått 3 dagar som sagt och klockan har fortat sig 7 sekunder under denna period. Alltså drygt 2,5 sekunder per dag, ganska bra resultat för att vara helt ny.

Enda som man kan klaga är glaset, jag skulle gärna lagt till lite mer och fått kupat safir istället men man kan inte få allt speciellt för den lilla pengen man betalat.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Liten sugen på denna till sommaren..
fer23004w.png

Gillar fortfarande inte Orient loggan men resten är väldigt tilltalande :D
Känner att den skulle sitta fint i sommar både på en uteservering, på jobbet eller för ett snabbt dopp. 50m WR ska väl kunna hantera ett dopp eller 2.. Gillar inte att ligga i vattnet så länge men känns ändå lite tveksamt att ha en 50m när man badar.
 
Liten sugen på denna till sommaren..
fer23004w.png

Gillar fortfarande inte Orient loggan men resten är väldigt tilltalande :D
Känner att den skulle sitta fint i sommar både på en uteservering, på jobbet eller för ett snabbt dopp. 50m WR ska väl kunna hantera ett dopp eller 2.. Gillar inte att ligga i vattnet så länge men känns ändå lite tveksamt att ha en 50m när man badar.


Fin!

Men jag skulle nog inte badat med den.
 
Liten sugen på denna till sommaren..
fer23004w.png

Gillar fortfarande inte Orient loggan men resten är väldigt tilltalande :D
Känner att den skulle sitta fint i sommar både på en uteservering, på jobbet eller för ett snabbt dopp. 50m WR ska väl kunna hantera ett dopp eller 2.. Gillar inte att ligga i vattnet så länge men känns ändå lite tveksamt att ha en 50m när man badar.
Hur djupa dopp tar du? ;)

Men visst rekommendationen är väl mer mest för att alla tillverkare tar i med hängslen och livrem. Men för 40 år sedan var 100 m klockor OK att dyka med, idag "måste" man ha minst 200 m utskrivet på klockan :p

På en ny klocka skulle jag påstå att 50 m inte är något problem. Det är om flera år som det kan uppstå problem vid bad då vattentätheten minskar med tiden allt eftersom packningar börjar torka och spricka.

Ge bara fan i att röra på kronan medan klockan är blöt (gäller alltså när klockan är blöt även efter du har gått upp ur vattnet). Bästa sättet att få in fukt i en klocka år att trycka på knappar eller hålla på att fippla med kronan när en klocka år blöt. Det är den största anledningen till att man har skruvad krona/knappar på en dykarklocka. Skruvad krona ökar inte vattentätheten nämnvärt (blaha blaha Rolex triplock, det är bara säljfluff), men den förhindrar folk från att röra på kronan i onödan vilket minskar vattentätheten i packboxen.
 
Fin!

Men jag skulle nog inte badat med den.
Hur djupa dopp tar du? ;)

Men visst rekommendationen är väl mer mest för att alla tillverkare tar i med hängslen och livrem. Men för 40 år sedan var 100 m klockor OK att dyka med, idag "måste" man ha minst 200 m utskrivet på klockan :p

På en ny klocka skulle jag påstå att 50 m inte är något problem. Det är om flera år som det kan uppstå problem vid bad då vattentätheten minskar med tiden allt eftersom packningar börjar torka och spricka.

Ge bara fan i att röra på kronan medan klockan är blöt (gäller alltså när klockan är blöt även efter du har gått upp ur vattnet). Bästa sättet att få in fukt i en klocka år att trycka på knappar eller hålla på att fippla med kronan när en klocka år blöt. Det är den största anledningen till att man har skruvad krona/knappar på en dykarklocka. Skruvad krona ökar inte vattentätheten nämnvärt (blaha blaha Rolex triplock, det är bara säljfluff), men den förhindrar folk från att röra på kronan i onödan vilket minskar vattentätheten i packboxen.
50 ska ju vara ok för dopp men inte bad vad jag läst. Kanske är så att dom tar i men samtidigt känns det inte riktigt bra..
Aldrig så att jag går och vrider på kronan men jag lär ju få tvångstankar om att inte vrida så går man och tänker på det hela tiden..
Inte riktigt sugen på en dykare så den träffade mina punkter i övrigt för en sommarklocka. Andra förslag kanske?
  • Inte dykare
  • Vit urtavla
  • Gärna lite liv i tavlan
  • Ok att bada med
  • Safirglas
  • Under 2k
Orient är ju bra få att få in Safirglas i låg budget :)
 
50 ska ju vara ok för dopp men inte bad vad jag läst. Kanske är så att dom tar i men samtidigt känns det inte riktigt bra..
Aldrig så att jag går och vrider på kronan men jag lär ju få tvångstankar om att inte vrida så går man och tänker på det hela tiden..
Inte riktigt sugen på en dykare så den träffade mina punkter i övrigt för en sommarklocka. Andra förslag kanske?
  • Inte dykare
  • Vit urtavla
  • Gärna lite liv i tavlan
  • Ok att bada med
  • Safirglas
  • Under 2k
Orient är ju bra få att få in Safirglas i låg budget :)
Nu är jag kanske ute och snurrar, men den enda automatiska Orient med safir under 2k är väl USA-Makon?
 
Här är det närmaste jag vet om men den är inte direkt vit. :D
fd0k002b_1_1.jpg

Riktigt mycket klocka för pengen däremot med den bättre 40-serien på verket och safir.
€229
Hehe ja svarta klockor känns det som att jag ska tagga ner på..
Kolla Orient Star har flera modeller med safir och 10 ATM. Dock landar du nog uppåt det dubbla prismässigt (minst).
Jo dom är ju lite dyrare tyvärr :(
Ska jag röra mig upp mot 4k tror jag nästan att jag slår till på en Sarx013 :p

Får leta lite i helgen, annars kan det råka bli ett klick på
_dsc0202_-_copy.jpg

Gillar dom grova visarna :)
 
Men kör på klockan, läcker den så är det kanske pengar i sjön ( :D ) men om inte har du en klocka du gillar.

Jag tror förresten att den beryktade rolient DDn som bland annat Roachman fortfarande har några ex av är både safir och 100 m tät för under 2000 spänn.
 
Men kör på klockan, läcker den så är det kanske pengar i sjön ( :D ) men om inte har du en klocka du gillar.

Jag tror förresten att den beryktade rolient DDn som bland annat Roachman fortfarande har några ex av är både safir och 100 m tät för under 2000 spänn.
Hehe ja vi får se hur det blir. Passar på att slänga ut en köpes annons här så kanske man hittar något annat kul :)

Tack för svaren!
 
50 ska ju vara ok för dopp men inte bad vad jag läst. Kanske är så att dom tar i men samtidigt känns det inte riktigt bra..
Aldrig så att jag går och vrider på kronan men jag lär ju få tvångstankar om att inte vrida så går man och tänker på det hela tiden..
Inte riktigt sugen på en dykare så den träffade mina punkter i övrigt för en sommarklocka. Andra förslag kanske?
  • Inte dykare
  • Vit urtavla
  • Gärna lite liv i tavlan
  • Ok att bada med
  • Safirglas
  • Under 2k
Orient är ju bra få att få in Safirglas i låg budget :)
image.jpeg


Inte vit men...
 
Hehe ja svarta klockor känns det som att jag ska tagga ner på..

Jo dom är ju lite dyrare tyvärr :(
Ska jag röra mig upp mot 4k tror jag nästan att jag slår till på en Sarx013 :p

Får leta lite i helgen, annars kan det råka bli ett klick på
_dsc0202_-_copy.jpg

Gillar dom grova visarna :)
Nu är jag iofs Orientskadad men jag tycker OS standard date är roligare än sarx om du ska upp i pris.
img61262564_zpsryjablzy.jpg
Gillar länken och visarna bättre på den.
 
Tillbaka
Topp