• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Tråden får förtur så gör jag en riktig paketöppning med lite intryck senare.
IMG_20191206_125401.jpg

IMG_20191206_130016_1.jpg

IMG_20191206_125659.jpg

RK-AU0304L
Kunde inte låta bli när Zackrisson körde black friday.
Mycket bra! Stort grattis. Ser grym ut!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
3ABAF93F-46B7-4ECF-9AEE-8BFE8842631C.jpeg

Någon som kan hjälpa mig tidsbestämma den? Gamla logon, serienummer 68XXXX. Augusti 2006?
Nyare orient ska ha samma system för serienummer som seiko (enligt vad jag läst på forum, minns inte exakt var).
Orient Star Sat diver släpptes just 2006 så det verkar vara en tidig.

Grattis. Coolare med Orient Star även om de senare har bättre urverk (med undantag av de som ett kort tag fick behålla tavlan vid uppgraderingen (förmodligen beroende på att de redan fanns i lager)).
 

kuma-kun

Audemars
Har varit lite småsugen på en Mako i många år men det har aldrig blivit av, gillar den tokiga knappen som är väldigt Orientsk.
Jag köper oftast inte på nätet och nu finns dom ju inte i affärerna längre men sprang på den här ny i kartong häromdan.
Hade helst velat haft en blå men är rätt nöjd ändå.
Och nej, stör mig inte på den billiga länken.

49276520542_00f135a501_c.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vågar lova dig att du nog kan trycka en ny OST till mer än 500 m vatten. 300 m vp är det ekvivalenta heliumtrycket som klockan skall klara utan att det trånger in för mycket i klockan
Heliumet är relaterat till tryck-kammare, inte tryck. Anledningen till att Seiko och Orient satte 300m för gränsen vid när deras klockor ska klara ska klara att stå emot helium är helt enkelt för att man vid 300m använder tryck-kammare. Om man dyker 200m och använder tryckkammare så bör man alltså ändå ha en klocka som klarar helium.
 
Topp