• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Nu ska jag vara lite sekterist.
Var ju så att jag gjorde mitt tusenden inlägg på KS i helgen och förmodligen är hälften i den här tråden.
Så vi kör en liten tävling för de som bemödar sig läsa tråden!
I potten ett 18 mm grönt Hirsch med "guldspänne" som ligger oanvänt efter att jag testade då klockan det skulle vara till fick ett brunt likadant.
images

(Bilden är alltså inte på mitt band)

Så till frågan!
Klockan med det här urverket är rätt speciell:
Men vad är det för klocka?
Åh_nä_så_enkelt_ska_det_inte_vara.jpg

(Åter inte min bild eller klocka)

Sen tycker jag Spindel ska vara snäll och låta andra svara så bjuder jag på en bira om vi får tummen ur och kör den där OrientGTG... ;-)
Min fråga är givetvis om du fått tag i en sån själv? :)

Kör du din tävling så håller jag mig borta Mforce :p

Jag köre lite nyheter från Orient Japan istället.

Denna gång är det två nya versioner av en Orient Starmodell som funnits ett tag, det rör sig om en ny tavel/visarkombo och en version som släpps på skinn. Rör sig om en vanlig klocka med gångreservsvisare och datum (på vänster sida :p )

Tekinsk data:
Urverk: 40N50
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-10 s/d
Gångreserv: cirka 40 timmar
Diameter: 39 mm
Tjocklek: 12,2 mm
Lucka mellan bandhorn: 20 mm
Pris: 48 000 - 50 000 yen

Urverket går givetvis i 6 Hz och har stopp- och handuppdragningsfunktion samt snabbställning av datum.

WZ0351EL (snygg som fan tycker jag)
image.jpg

WZ0361EL
image.jpg

Du är ju bara törstig! ;-)
Vi säger så här! Eftersom du vet det rätta svaret får du själv komma fram och landa.
(Den taskiga referensen var till Magnus&Brasse).
Och jag är väl medveten om att jag borde lägga ner alla urkorkade försök att vara rolig.

Nu till nåt helt annat...
Gillar de där två.
Hade gillat den blå bättre utan guldet.
Helt klart kunnat vara ett alternativ till GMT´n utan detta.

Nu ska jag vara lite sekterist.
Var ju så att jag gjorde mitt tusenden inlägg på KS i helgen och förmodligen är hälften i den här tråden.
Så vi kör en liten tävling för de som bemödar sig läsa tråden!
I potten ett 18 mm grönt Hirsch med "guldspänne" som ligger oanvänt efter att jag testade då klockan det skulle vara till fick ett brunt likadant.
images

(Bilden är alltså inte på mitt band)

Så till frågan!
Klockan med det här urverket är rätt speciell:
Men vad är det för klocka?
Åh_nä_så_enkelt_ska_det_inte_vara.jpg

(Åter inte min bild eller klocka)

Sen tycker jag Spindel ska vara snäll och låta andra svara så bjuder jag på en bira om vi får tummen ur och kör den där OrientGTG... ;-)

Det där blev ju lyckat! :banghead:

Varsågod! Och så skickar jag bandet till JaTack som ju enligt egen uppgift fuskat till sig rätt den kunskapen också. Dessutom visat intresse vilket värmer en gammal orientnörd. Bandet vill jag ju bli av med. Har svårt för 18mm så risken att jag köper en klocka till med det är minimal.
Edit//Lite sen var jag allt.

Verket i fråga satt alltså i en sån här som jag skrivit om tidigare i tråden.
OrientPadiGenequaWP001VT07.jpg

Verket i fråga är ett rebrandat seiko kinetic 5M42. Ökänt för att kapacitatorerna ger upp.

Verket i fråga satt alltså i en sån här som jag skrivit om tidigare i tråden.
OrientPadiGenequaWP001VT07.jpg

Verket i fråga är ett rebrandat seiko kinetic 5M42. Ökänt för att kapacitatorerna ger upp.
Frågan är om kvartsverken i Orients klockor bör ses som in house eller inte :p

Orient utvecklar numera inte kvartsurverk nämnvärt men de bygger ju (de flesta) kvartsurverket själva på licens från t ex Seiko. Hur ska man se det på det? De flesta andra icke in house tillverkare får ju ett komplett urverk levererat som de på sin höjd monterar och dekorerar. Orient bygger ju sitt urver själva efter ritningar från Seiko. :p

Frågan är om kvartsverken i Orients klockor bör ses som in house eller inte [emoji14]

Orient utvecklar numera inte kvartsurverk nämnvärt men de bygger ju (de flesta) kvartsurverket själva på licens från t ex Seiko. Hur ska man se det på det? De flesta andra icke in house tillverkare får ju ett komplett urverk levererat som de på sin höjd monterar och dekorerar. Orient bygger ju sitt urver själva efter ritningar från Seiko. [emoji14]
Det är frågan.
Är det inte så att seiko levererar delar och orient skruvar ihop dem?
Isf inte in-house.

Mitt nästa köp som skulle bli en orange ray, verkar nu bli nåt helt annat.

http://www.seriouswatches.com/orient/automaat/orient-fdj05003w.html
Den där är grym. Riktigt fin.
Säljaren kew är väl "känd från WUS" tror jag(?) Han och krosya och mariuszd verkar ha en sisådär 50 olika orienter...
Kul med seriösa samlare.
Det ska jag f.ö berätta för sambon när hon gnäller på att jag har för många klockor.

På tal om var kvarts-klockorna/delarna produceras så kan jag inte tillföra någonting. Men jag hittade en video som kan vara sevärd angående produktionen!
Bra att du la upp den videon, jag har sett den förr men bara förbisett att lägga till en länk. Föga förvånande ser det ut precis som det ser ut hos Rolex, men istället för magiska älvor är det Japaner som monterar klockorna :p

Bra att du la upp den videon, jag har sett den förr men bara förbisett att lägga till en länk. Föga förvånande ser det ut precis som det ser ut hos Rolex, men istället för magiska älvor är det Japaner som monterar klockorna [emoji14]
Är väl snarare japanerna som är magiska älvor om man ser till hur mycket man får till vilken peng... [emoji12]

Tillbaka
Topp