• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Skiter i semestern i år tror jag.
Kew har fått frispel på eBay.

uploadfromtaptalk1432214175662.jpg

uploadfromtaptalk1432214204283.jpg

Finns tyvärr ett antal till. [emoji15]

sista subben där. Tell me allt :D var riktigt snygg. .
hade en mako xl och gillade. Hur är denna i jämförelse. Pris. Mm
Puss

Orient King Master WZ0231ER
JDM som om jag inte har helt fel kom 2007. Fanns tydligen till salu i Japan så sent som 2010 enligt
https://klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttr%C3%A5den.23314/page-69#post-881888
men det bör ha varit restlager isf.
King Master brukar vara homager till äldre klockor men jag vet faktiskt inte till vilken.
Kanske denna
kingdiverbezel.JPG

Urverket är jag osäker på men gissar på 48743 som bl.a sitter i Dolphin och Bambino då den saknar dagskiva (om nu inte den bara är täckt). Ett minst lika bra verk som 46943 som sitter i Makon.
41 mm utan krona och Mineralglas.

Svår att få tag på numer och ifall det varit en Coke hade jag aldrig postat bilden här utan bara slängt in ett alldeles för högt bud för att slippa konkurrens. ;)

Orient King Master WZ0231ER
JDM som om jag inte har helt fel kom 2007. Fanns tydligen till salu i Japan så sent som 2010 enligt
https://klocksnack.se/threads/den-inofficiella-orienttr%C3%A5den.23314/page-69#post-881888
men det bör ha varit restlager isf.
King Master brukar vara homager till äldre klockor men jag vet faktiskt inte till vilken.
Kanske denna
kingdiverbezel.JPG

Urverket är jag osäker på men gissar på 48743 som bl.a sitter i Dolphin och Bambino då den saknar dagskiva (om nu inte den bara är täckt). Ett minst lika bra verk som 46943 som sitter i Makon.
41 mm utan krona och Mineralglas.

Svår att få tag på numer och ifall det varit en Coke hade jag aldrig postat bilden här utan bara slängt in ett alldeles för högt bud för att slippa konkurrens. ;)

Tackar för all info :D

Har köpt tre st Orienter på under ett halvår. Två av dem, Ray och Mako XL hade vikta ändlänkar. Kändes inte alls optimalt. :(
Finns det någon snygg, prisvärd och trevlig Orient som har solida ändlänkar?
Tips någon?

Har köpt tre st Orienter på under ett halvår. Två av dem, Ray och Mako XL hade vikta ändlänkar. Kändes inte alls optimalt. :(
Tips någon?
Alla nya OS och RO eller OSD som har "integrerade" ändlänkar.

Men mitt tips är att tuffa på dig och inte använda metalskrot för att hålla klockan på armen ;)

Jaså, var det du? Sorry...[emoji6]

Heh,
Var inte så sugen först, jag budade lite från höften på tradera.
Men sen när den gick så googlade jag loss på vad jag faktiskt hade budat på. Då blev jag mer intresserad. Verkar vara en bra deal (även för fullt pris). Vad tycker du? Är den värd 3k + change?

Kan du inte recensera klockan? bilder mm.

Tips någon?
Dolphins är extremt mycket bättre. Om du nu kan hitta en sån.

Annars har du ju sat divern som ju egentligen är en Orient Star. Iofs betydligt dyrare.
Senaste m-Force har ju integrerad länk så den kan ju vara ett alternativ.

Sen måste jag säga att mina har varit lätta att trycka till så de suttit bra.
Men jag håller med om att ändlänkarna är det sämsta med dessa klockor. Tycker armbanden är bra förutom dessa.

En svart ray är påväg till min brevlåda om nån/några dagar. Ska bli roligt att se hur den är när den väl är här. Inget kul att läsa att endel har böjda ändlänkar dock :(

OK, här kommer lite bilder på min första Orient:
IMG_0265.JPG

IMG_0266.JPG

IMG_0269.JPG

Det är alltså en OrientStar EL05004W som jag knep framför näsan på escargo. Eftersom jag bara haft den ett par timmar har jag inte så mycket att säga om den än, mer än att den är snygg förstås!

Jag har länge velat prova en Orient, men annat har kommit emellan. När nu denna dök upp till ett hyggligt pris så tog jag chansen, vi får se om vi kommer bra överens eller om det blir en snabb flipp...

Eftersom Mattias Hedlin Mako XL hamnade hos mig så fortsätter jag i hans spår :smug:

Ingen som vet om man kan få tag på solida ändlänkar som kan passa en mako? Om man behöver modda de lite för att de ska passa gör ju inget! Det klinkade rätt bra om dem först men efter att jag böjt till de och bytt bandstiften sitter de riktigt fint numera.

Gillar länken i övrigt så vill inte byta den.

Eftersom Mattias Hedlin Mako XL hamnade hos mig så fortsätter jag i hans spår :smug:

Ingen som vet om man kan få tag på solida ändlänkar som kan passa en mako? Om man behöver modda de lite för att de ska passa gör ju inget! Det klinkade rätt bra om dem först men efter att jag böjt till de och bytt bandstiften sitter de riktigt fint numera.

Gillar länken i övrigt så vill inte byta den.
Har tyvärr inte sett några. Faktiskt inte sett några armband till någon Mako från andra tillverkare än Orient själva alls.Tror inte det finns lösa ändlänkar att köpa till dem.
Jäklig underligt eftersom marknaden för dessa helt klart finns med tanke på vilka volymer klockorna tillverkas i och att det vanligaste klagomålet på olika forum är just (änd-) länkarna.
Men som sagt och som du märkte är de iaf lätta att trycka till själv för helt OK passform.

Har tyvärr inte sett några. Faktiskt inte sett några armband till någon Mako från andra tillverkare än Orient själva alls.Tror inte det finns lösa ändlänkar att köpa till dem.
Jäklig underligt eftersom marknaden för dessa helt klart finns med tanke på vilka volymer klockorna tillverkas i och att det vanligaste klagomålet på olika forum är just (änd-) länkarna.
Men som sagt och som du märkte är de iaf lätta att trycka till själv för helt OK passform.

Ja helt klart borde det ju finnas en marknad! Såg tex att orientuhren.de säljer safirglas till orient dykarna...

Vill bara informera om att jag lever men eftersom jag är föräldraledig med en 8 månaders som precis börjat krypa har jag inte så mycket tid att surfa på KS :p

Aha.. du är alltså ledig!!! :p

Min relativa frånvaro har helt varit baserad på att jag lyckats missa en j-a massa auktioner på klockor jag velat ha (läs typ allt som Kew haft till försäljning). Missat tiden pga jobb eller blivit överbjuden i sista sekund utan tid att höja mitt alltför låga bud (jag är uppenbarligen en snål typ). Har varit lite bitter och helt enkelt inte haft något att skriva. :arghh:

Sen huruvida jag har varit saknad är en helt annan fråga. :bag:

Ja helt klart borde det ju finnas en marknad! Såg tex att orientuhren.de säljer safirglas till orient dykarna...

De är faktiskt enda jag sett som säljer länkar och originalband överhuvudtaget även om jag är rätt säker på att seriouswatches kan ordna fram sånt också.
Tror det var dem som sålde Mako med safirglas förut för en tusing över vanliga.
Gillar för övrigt mod-kiten de säljer men är nog inte man att sätta dit dem.
http://www.orientuhren.de/product_info.php?cPath=60&products_id=650

//Edit: Länk tillagd

De är faktiskt enda jag sett som säljer länkar och originalband överhuvudtaget även om jag är rätt säker på att seriouswatches kan ordna fram sånt också.
Tror det var dem som sålde Mako med safirglas förut för en tusing över vanliga.
Gillar för övrigt mod-kiten de säljer men är nog inte man att sätta dit dem.
http://www.orientuhren.de/product_info.php?cPath=60&products_id=650

//Edit: Länk tillagd

Ok det kan ju vara bra att veta, då är det ingen idé att leta runt om man en dag skulle behöva ny länk eller band.

Jo de är balla mod-kiten, kul att de kostar lika mycket som klockan i originalutförande dock!:)

Är det någon som vet om det finns det några modeller som är mindre än 40mm förutom EL05004W och billigare.

Aldtig sett en sån här förut... Kanske något för Orientconnoisseuren

uploadfromtaptalk1432805760911.png

Den där är rätt kul. Nyutgåva av en vintage SK (Sea King) efter att de bytt boett från den klassiska KingDiver-boetten.
Vilka årtal vi pratar om på den gamla vet jag inte riktigt men ur minnet säger jag sent 70-tal alt tidigt 80-tal men det vet säkert gura Spindel bättre än jag.
Boetten såg för övrigt ut så här när den kom.
DSC08491.JPG

Dvs kantig på båda sidor mot bara en på nyutgåvan.
(Tror att den på bilden är franken (KD istället för SK på tavlan) men Orient har släppt så monga varianter genom åren så säker är jag inte)

Den varianten som är till salu på tradera vet jag att Orientuhren sålde så sent som för något år sen. Tror dock det var restlager och har för mig klockan slutade tillverkas 2009 el 2010.

Ser ni för övrigt en WorldTimer med samma tavla som den på tratten så är det definitivt en franken.
Den äkta har en 24h ring och ser ut på detta sätt.
CEM0H007B.jpg

Är det någon som vet om det finns det några modeller som är mindre än 40mm förutom EL05004W och billigare.
Exempelvis CEM63001W på 38 mm till ungefär halva priset
cem63001w.jpg

Finns dessutom ett antal 3star, billigaste serien och runt 750:- på orientuhren.de, som mäts in på 36 mm.

Tillbaka
Topp