• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Tja! Jag funderar på en Ray black, riktigt snygg dykare, automatisk.

Min fråga är ifall det är värt att köpa denna Orient Automat för 1,5k, när man sedan ska lämna in den på service efter ett antal år för typ summan som man köpte den ny för.. Går detta att motivera på något sett. Service på denna typ av automater landar väl kring 1000 lappen ändå?

Jag är lite skeptisk till dessa typer av lågpris automater. Modellen är däremot så snygg. :)

Förstår lite hur du tänker men om man jämför det mot att äga en bil så servar man oftast bilen oavsett inköpssumman kanske bara "verkstan" som skiljer?
Mitt tips är att köpa den om du gillar den, urverken är rätt skottsäkra i dessa och om du nu inte känner för att lämna in den till en riktig urmakare så är vi många amatörer som kan rengöra och olja den åt dig om ett par år, nackdelen är kanske att som amatör har man inte tillgång till reservdelar så det är lite på vinst och förlust, oftast går det bra men skit händer ibland och även om det oftast går att hitta delar på ebay etc.

Förstår lite hur du tänker men om man jämför det mot att äga en bil så servar man oftast bilen oavsett inköpssumman kanske bara "verkstan" som skiljer?
Mitt tips är att köpa den om du gillar den, urverken är rätt skottsäkra i dessa och om du nu inte känner för att lämna in den till en riktig urmakare så är vi många amatörer som kan rengöra och olja den åt dig om ett par år, nackdelen är kanske att som amatör har man inte tillgång till reservdelar så det är lite på vinst och förlust, oftast går det bra men skit händer ibland och även om det oftast går att hitta delar på ebay etc.
Ja, det är klart. Många här på klocksnack verkar serva och skruva isär sina klockor utan besvär. Känner att jag hellre velat ha den Quartz. Tack för svaret!

Ja, det är klart. Många här på klocksnack verkar serva och skruva isär sina klockor utan besvär. Känner att jag hellre velat ha den Quartz. Tack för svaret!

Bara för att vara lite kverulant så ska helst Quartz också ha service (har aldrig servat en dock), men helt klart mycket mer lättskött än mekaniska prylar. =)

Vill du ha kvarts så finns ju alltid den här. Visserligen större än Mako/Ray.
orient-quartz-diver-fune3001b0-fune3001.jpg

FUNE3001B0
Typ 900 spänn på newcam.it

Tja! Jag funderar på en Ray black, riktigt snygg dykare, automatisk.

Min fråga är ifall det är värt att köpa denna Orient Automat för 1,5k, när man sedan ska lämna in den på service efter ett antal år för typ summan som man köpte den ny för.. Går detta att motivera på något sett. Service på denna typ av automater landar väl kring 1000 lappen ändå?

Jag är lite skeptisk till dessa typer av lågpris automater. Modellen är däremot så snygg. :)

Visst är dom billiga men kvalitén behöver du inte ifrågasätta. Massproduktion av ett gammalt beprövat färdigutvecklat verk och inget stort PR konto som skall gödas ger ett oöverträffat kvalité vs pris förhållande
Servicen tycker jag inte du ens ska fundera på. De flesta märken säger väl vart 5'e år men det innebär ju inte att klockan stannar då utan kan mycket väl gå betydligt längre.
Jag vet att det råder delade meningar om detta men jag är förespråkare av att köra en klocka in i kaklet och serva först när den börjar gå dåligt.
Alltså köp Ray'en om du känner för den och använd den tills du får problem, det rör sig säkert om 7-8 år. Ta då beslut om den är värd en service eller om du helt enkelt placerar den på ditt klockmuseum och köper en ny.

Visst är dom billiga men kvalitén behöver du inte ifrågasätta. Massproduktion av ett gammalt beprövat färdigutvecklat verk och inget stort PR konto som skall gödas ger ett oöverträffat kvalité vs pris förhållande
Servicen tycker jag inte du ens ska fundera på. De flesta märken säger väl vart 5'e år men det innebär ju inte att klockan stannar då utan kan mycket väl gå betydligt längre.
Jag vet att det råder delade meningar om detta men jag är förespråkare av att köra en klocka in i kaklet och serva först när den börjar gå dåligt.
Alltså köp Ray'en om du känner för den och använd den tills du får problem, det rör sig säkert om 7-8 år. Ta då beslut om den är värd en service eller om du helt enkelt placerar den på ditt klockmuseum och köper en ny.
Exakt, kanske är för fixerad vid servicen. Det jag glömmer bort är helt klart att 7-8 år med en klocka är vääälidgt lång tid egentligen.

Kla
Klart en fin uppdatering. Tycker det är värt en femhundring helt klart!
Hoppas inte det blir mer. Annars blir det nog ett köp.
Tror tyvärr det kommer vara mer än så. Orientuhren tog 100 euro för att sätta safir på vanliga mako. Med de andra uppgraderingarna så räknar iaf jag med minst $100 plus på vanliga särskilt om det är en specialversion.
Hoppas jag har fel. Särskilt som jag tjatade om en sån här tidigare i tråden (nästan iaf).

Fan! Jag vill ha en vit och en blå.
Longislandwatch har den inte till förbeställning.
Får hoppas de får in den vid släpp...

Blir en sån till hösten. :) Hmm den vita ser fin ut. Har en svart Ray redan. Tål att tänkas på.

En vit eller blå får det bli:)
Räknar kallt med att så fort det går att få tag på den att någon postar det här!

Tillbaka
Topp