• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Har snöat in mig rejält på en modernare version av Orient Sun & Moon ET0T001W (Roséguld med brunt läder!) och undrar om någon vet vart man kan få tag på en sådan inom EU? Har letat runt ebay/amazon/chrono24/google men ytterst lite finns och där de väl finns är det utsålt. Jäkligt vacker klocka men den verkar vara ännu jäkligare att få tag på. Orientwatchusa & Longislandwatch säljer dessa fast det är ju i USA så kan bli lite bökigt med frakt/tull och de är också slutsålda!

Bilagor

• Ad_Orient_Sun&Moon(1).jpg
    Ad_Orient_Sun&Moon(1).jpg
    59.6 KB · Visningar: 168
Har snöat in mig rejält på en modernare version av Orient Sun & Moon ET0T001W (Roséguld med brunt läder!) och undrar om någon vet vart man kan få tag på en sådan inom EU? Har letat runt ebay/amazon/chrono24/google men ytterst lite finns och där de väl finns är det utsålt. Jäkligt vacker klocka men den verkar vara ännu jäkligare att få tag på. Orientwatchusa & Longislandwatch säljer dessa fast det är ju i USA så kan bli lite bökigt med frakt/tull och de är också slutsålda!
Serious Watches verkar ha den inne: http://www.seriouswatches.com/orient/orient-fet0t001w.html

Det är ju ingen djävla ordning på tråden nu när jag är föräldraledig och inte har riktigt tiden att göra inlägg här eftersom jag jagar ett monster dagarna i ända. Och @Mforce kan man inte lita på :p

Hur som här kommer nyheter från Orient Japan.

Nya M-Force modellen. Lånar helt klart inspiration från flera tidigare generationer M-Force.

Urverk: 40N5A
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-15 sekunder/dag
Gångreserv: cirka 40 timmar
Stopp av urverk: ja
Manuellt uppdrag: ja
Diameter: 45 mm
Tjocklek: 13,6 mm
Bandhorn till bandhorn: 52 mm
Lucka mellan bandhorn: 24 mm
Vattentät: 200 m
Övriga funktioner: Datum och gångreservsmätare.
Pris: 60 000 yen

WV0181EL
image.jpg

WV0191EL
image.jpg

WV0201EL
image.jpg

Hur som här kommer nyheter från Orient Japan.

Nya M-Force modellen. Lånar helt klart inspiration från flera tidigare generationer M-Force.

Urverk: 40N5A
Typ: Automatiskt
Precision: +25/-15 sekunder/dag
Gångreserv: cirka 40 timmar
Stopp av urverk: ja
Manuellt uppdrag: ja
Diameter: 45 mm
Tjocklek: 13,6 mm
Bandhorn till bandhorn: 52 mm
Lucka mellan bandhorn: 24 mm
Vattentät: 200 m
Övriga funktioner: Datum och gångreservsmätare.
Pris: 60 000 yen

WV0181EL
image.jpg

WV0191EL
image.jpg

WV0201EL
image.jpg
Fast nu är du ju typ sjua på bollen !
Ska du gnälla så får du åtminstone ha lite på fötterna... :p

Jag har för f-n haft semester och inte tid att surfa speciellt. Om du tror det är tidskrävande jaga bebis så testa med två äldre dårar som om de inte slår ihjäl varandra gärna springer åt olika håll bara för att jävlas... :arghh:

Sen tycker jag det skrivs mer av fler nu än innan vilket är väldigt trevligt!:)

Fast nu är du ju typ sjua på bollen !
Ska du gnälla så får du åtminstone ha lite på fötterna... :p

Jag har för f-n haft semester och inte tid att surfa speciellt. Om du tror det är tidskrävande jaga bebis så testa med två äldre dårar som om de inte slår ihjäl varandra gärna springer åt olika håll bara för att jävlas... :arghh:

Sen tycker jag det skrivs mer av fler nu än innan vilket är väldigt trevligt!:)
Va fan fanns denna i tråden redan? :p

Aja får väl sluta skälla ;)

Jag kollade på nätet på Orientklockor i Thailand(eftersom jag reser dit ganska ofta). På Trocaderotime vill dom ha 86 500 Baht för en 300m :wideyed: Det motsvarar ca 21 000sek :facepalm:
Orient som märke måste ha högre status i Thailand än i Sverige.

Problemet med Orient är att deras utbud är minst sagt spretigt. Det finns ingen sida med alla modeller? Det dyker upp (nya) modeller hela tiden.

Problemet med Orient är att deras utbud är minst sagt spretigt. Det finns ingen sida med alla modeller? Det dyker upp (nya) modeller hela tiden.
Så är det ju. Men det är ett problem som jag tycker alla japanska tillverkare har.
Tror det är tvunget om man skall sälja klockor på konsumentmarknaden och inte konossörmarknaden.
Finns ju alltid modeller man gillar vilket ju är plussidan på det hela.

Någonting annat märkligt(iofs inte bara Orient) är dom rabatter som man kan hitta på klockorna. Jag har en 300m. Priset på den varierar från 8300kr till 21000kr beroende på var man tittar.

Någonting annat märkligt(iofs inte bara Orient) är dom rabatter som man kan hitta på klockorna. Jag har en 300m. Priset på den varierar från 8300kr till 21000kr beroende på var man tittar.
Rekommenderat pris på den har jag för mig är dryga $2000 så 21500 är ett lycksökarpris. Alla Orient finns alltid 30-50% under rek så det ungefär där den brukar ligga.
Tycka vad man tycka vill om för högt satta rek priser men det är så de jobbar iaf.
Volym med rabatter. Inte mig emot egentligen. :D
Exklusiviteten för mig handlar om historia (Orient har en intressant sådan), in-house är kul, samt att de är ovanliga här i landet. Rolex är ju mellanmjölk i jämförelse (menar inte kvalitetsmässigt).
Att jag inte behöver ruinera mig ens för en Royal är en fantastisk bonus.

Edit// slarvfel

Det beror mer på försäljare som spelar fult och sätter upp priset och sedan anger detta som rekommenderat pris för att sedan rabattera ner priset till det pris Orient i Japan anger (eller nära detta pris) som pris för klockan där.

Exempel: OSD 160 000 yen = 11 200 kr enligt Orient själva.
Amerikanska återförsäljare anger $2 100 = 17 850 kr som rek utpris men eftersom de gillar dig som kund så mycket har de sänkt priset till $1 200 = 10 200 kr ($1 200 är det vanligaste priset på klockan även om jag är medveten om att vissa har den för $1 000). Lägg till detta att USA priser är exklusive moms. (jag vet faktiskt inte om Japan priset är med eller utan moms (tror det är inkl moms) oavsett är den japanska momsen på 5% lägre än de allra flesta delstater i USA)

Så att Orient alltid är rabatterade är oftast en blåsning. Det "rabatterade" priset är oftast ungefär det rekommenderade utpriset från Orient själva.

Kom även ihåg att när du hittat den där jättebilliga Orienten i utlandet skall du räkna med att slå på moms på priset om den köps utanför EU (jag pratar om beställningar över nätet, inte köp på semestern) eftersom du med stor sannolikhet riskerar att åka på det. Har du oflyt eller är ärlig och följer Sveriges lagar gäller detta även semesterköp.

Vad är det här för något?
image.jpg
En gammal klocka från Orient!? :p

Nä, men jag blir inte klok på den. Ser nästan ut som en Orient Racer men dessa hade det skrivet i tavlan.
Visarna har jag aldrig sett på en Orient förut. 70-tal gissningsvis men om du öppnar den så vi ser verket så är det enklare att på ett ungefär åldersbestämma den.
Orient har tillverkat ett antal modeller med Crystal och antalet juveler på tavlan.
De har inte heller varit jättebra på att dokumentera sina modeller genom åren,

Kan iofs vara en franken men det är inte jag man nog att säga med säkerhet.

Cool klocka hur som helst.

Tänkte köra lite semesterdagbok här nu när jag varit ledig ett tag.

Först fick delfinen följa med och titta på några stora hoppande fiskar på kolmården.
delfin.jpg

Sen hittade jag den här på en juvelerarbutik i Älvdalen
sign.jpg

När jag väl fick tummen ur röven och skulle knata in var det Lördag och stängt. :banghead:
Nåväl. Ska tillbaka och hämta katten om några veckor så besöksrapport kommer.
Gissningsvis finns inga klockor därinne men jag funderar på att försöka köpa skylten.

Däremellan regnade det utav helvete. :arghh:

Tänkte köra lite semesterdagbok här nu när jag varit ledig ett tag.

Först fick delfinen följa med och titta på några stora hoppande fiskar på kolmården.
delfin.jpg

Sen hittade jag den här på en juvelerarbutik i Älvdalen
sign.jpg

När jag väl fick tummen ur röven och skulle knata in var det Lördag och stängt. :banghead:
Nåväl. Ska tillbaka och hämta katten om några veckor så besöksrapport kommer.
Gissningsvis finns inga klockor därinne men jag funderar på att försöka köpa skylten.

Däremellan regnade det utav helvete. :arghh:
Körde igenom Älvdalen härom veckan! Såg mest bara "raggarbilar". Inte den coola skylten... Hoppas du får den!

Så då har man fått tummen ur och ordnat ett gummi till Poseidon då det som följde med var fel.. Blev ett bonetto alfa rosso som matchar sekundvisaren perfekt!
20150713_220541~2.jpg

Orginalspännet på det felaktiga gummit flyttades över till bonettot
20150713_220548~2~2.jpg

Tillbaka
Topp