• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Den har väl dessutom safirglas vilket classic saknar?
Jag skulle köpt den Fast den svarta med vävd tavla då jag gillar den bättre.
Större passar mig bättre också. Plus att den känns mer mångsidig än Classic.
Ja det är en nackdel med classicen. Dock är glaset välvt som ändå väger upp att det inte är safir (lite). Visserligen skrapar man i välvda glas mer i saker så det hade nog behövt vara safir egentligen :p

Ja det är en nackdel med classicen. Dock är glaset välvt som ändå väger upp att det inte är safir (lite). Visserligen skrapar man i välvda glas mer i saker så det hade nog behövt vara safir egentligen :p
Jupp. Välvt är vackert men opraktiskt.
Antireflexbehandlad safir är helt enkelt det som gäller. :D

Den är för övrigt 40 mm så det verkar skilja sig mot din jdm.

Den har väl dessutom safirglas vilket classic saknar?
Jag skulle köpt den Fast den svarta med vävd tavla då jag gillar den bättre.
Större passar mig bättre också. Plus att den känns mer mångsidig än Classic.

Vit tavla ska det va.
Svarta är snygg med men har bestämt mig.
Står mellan standard date eller en seiko sarx.
Svårt val faktiskt.

Här är väl de kandidaterna som jag väljer mellan.
Orient star Classic
sel05003w_1.png

Eller orient star standard date
DV02003W-2.jpg

Lutar åt den senare.
Lite större på 40mm mot 38.5.
Och så gillar jag tavlan riktigt mycket!
Någon som har erfarenhet av någon av dem?

Hej!
Tänkte bidra med lite input då jag har ägt den vita standard date. Det är en fantastisk klocka, tacksamt med safirglas och deras SAR (Super antireflective coating) gör att man ibland undrar om glaset finns där :) Teak-tavlan fångar ljuset på ett väldigt fint sätt, ibland ser den kritvit ut, ibland lite silveraktig. Det enda negativa är väl egentligen länken som inte är mycket att hurra för. Däremot tycker jag dock att klockan gör sig bäst på läder. Kanske hade jag önskat att bandbredden var 20mm istället för 22, hade varit lite mer proportionerligt. I övrigt, gillar du den så köp!
Bidrar med ett par bilder på den jag hade, enjoy:)

IMG_0107.JPG

IMG_0116.JPG

P1020972.JPG

Just ja, glömde säga något om classic-modellen.
Det är faktiskt en modell som jag själv är sugen på. En av anledningarna till varför jag sålde min Bambino var att den kändes ett par mm för stor. Classic-modellen är min sweet-spot med sina 38,5mm. Nackdelen är väl mineralglaset, men snyggt kupat är det :D
Seiko Sarx har jag ingen erfarenhet av så kan inte uttala mig om den.
Som någon skrev tidigare måste jag rekommendera Seriouswatches, mycket bra att ha och göra med.
Lycka till! :)

Hej!
Tänkte bidra med lite input då jag har ägt den vita standard date. Det är en fantastisk klocka, tacksamt med safirglas och deras SAR (Super antireflective coating) gör att man ibland undrar om glaset finns där :) Teak-tavlan fångar ljuset på ett väldigt fint sätt, ibland ser den kritvit ut, ibland lite silveraktig. Det enda negativa är väl egentligen länken som inte är mycket att hurra för. Däremot tycker jag dock att klockan gör sig bäst på läder. Kanske hade jag önskat att bandbredden var 20mm istället för 22, hade varit lite mer proportionerligt. I övrigt, gillar du den så köp!
Bidrar med ett par bilder på den jag hade, enjoy:)

IMG_0107.JPG

IMG_0116.JPG

P1020972.JPG

Får börja med att tacka för ditt inlägg!
Informativt och nyanserat.
Trevliga bilder var det med.
Det är ju sån här hjälp som gör KS till det grymma forum det är!

Angående vad jag ska välja så känner jag mig väldigt velig.
Ena stunden OS andra sarx...
Dina bilder gjorde mig verkligen sugen på OS:en.

En fråga med, vad har du för handledsmått?

Får börja med att tacka för ditt inlägg!
Informativt och nyanserat.
Trevliga bilder var det med.
Det är ju sån här hjälp som gör KS till det grymma forum det är!

Angående vad jag ska välja så känner jag mig väldigt velig.
Ena stunden OS andra sarx...
Dina bilder gjorde mig verkligen sugen på OS:en.

En fråga med, vad har du för handledsmått?

Kul att kunna hjälpa till!
Miitt handledsmått är runt 17 cm.

Är inte Orient Star Classic lite för tjock för att vara en dressare?
Jag vet inte hur tunn en sådan skall vara. Men visst den är 13,1 mm (eller nåt sånt) mycket pga det kupade glaset. Andra klockor från Orient som delar/har liknande boett är i häraden 11 mm.

Jag håller med om att 13 mm inte är jätte tunt. Men jag ser inga problem med det heller. Personligen tycker jag ett större problem med många "dress" -klockor är att de har för stor diameter och att det är mer avgörande (var hälsad <34 mm mästarrasen).

• Like
Reactions: SSL
Hur är Poseifonen nu när du haft den ett tag? Fortfarande nöjd?
Jodå! Den är ju inte perfekt men det visste jag innan.
90 klicks vridring är egentligen rätt hjärndött till exempel.
Plus att den är lite för lös.
Kronan är något stor också.

Gillar den bättre på gummit också då den blir lite lättare.

Men jag älskar den! :D

Vi får väl se... Försökte med Blocket o andrahandsmarknaden, men ja, det gick inte...
Innan vi köpte en donkey lyckades jag övertala min fru att den var för dyr och att vi skulle köpa en annan billigare vagn.
Hur det slutade?
Tja, slutade ju med att vi sålde den billigare vagnen och köpte den dyrare donkeyn.
Alltså brak förlust på första vagnen... :banghead:

Innan vi köpte en donkey lyckades jag övertala min fru att den var för dyr och att vi skulle köpa en annan billigare vagn.
Hur det slutade?
Tja, slutade ju med att vi sålde den billigare vagnen och köpte den dyrare donkeyn.
Alltså brak förlust på första vagnen... :banghead:
Hahaha! Vi handlar nog från holland, både orienter och barnvagnar alltså! Buggan blir väl lite billigare så, eller mindre dyr...

Orient verkar ju jätteintressant. Har tittat på nätet och varit redo att trycka på "köpa-knappen", men blir osäker på om det riskerar att vara lite billigare kopior från Kina.
I vart fall skrev nyligen till dem och hade lite frågor. De svarade bl a, att de inte ännu var redo att etablera sig utanför Japan, men jobbade på det. Kanske får vi se dessa klockor i Sverige så småningom? Hoppas det!

Orient verkar ju jätteintressant. Har tittat på nätet och varit redo att trycka på "köpa-knappen", men blir osäker på om det riskerar att vara lite billigare kopior från Kina.
I vart fall skrev nyligen till dem och hade lite frågor. De svarade bl a, att de inte ännu var redo att etablera sig utanför Japan, men jobbade på det. Kanske får vi se dessa klockor i Sverige så småningom? Hoppas det!

Finns ju gott om ställen att köpa dem inom EU, då tillkommer dessutom inte tull och moms. Orientuhren.de och seriouswatches.eu är två, finns säkert fler som du kan få tips om här. Seriouswatches är AD så risken för kopior känns ju obefintlig dessutom.

Själv har jag en Mako XL och tycker den är helt klart trevlig för pengarna.

Lycka till!

Tack! Visste inte! Skall kolla in dessa!

Finns ju gott om ställen att köpa dem inom EU, då tillkommer dessutom inte tull och moms. Orientuhren.de och seriouswatches.eu är två, finns säkert fler som du kan få tips om här. Seriouswatches är AD så risken för kopior känns ju obefintlig dessutom.

Själv har jag en Mako XL och tycker den är helt klart trevlig för pengarna.

Lycka till!

Hej! Kul att du gillar Orient! Svårt att inte göra det! Ta dig gärna tid att läsa lite i detta utmärkta forum. Framförallt Spindel och Mforce här sitter på massor av kunskap om märket. Själv har jag sen mitt första besök här i februari hunnit skaffa fyra orienter, varav en Orient Star, märkets lite finare klockor. Håller med om att seriouswatches är bra att handla av. Även orientuhren.de. Välkommen!

Väldigt värdefullt att höra om bra erfarenheter. Jag har ju spanat in en Orientklocka men varit osäker. Vet mer nu och är jätteglad över alla samlade erfarenheter här.

Hej! Kul att du gillar Orient! Svårt att inte göra det! Ta dig gärna tid att läsa lite i detta utmärkta forum. Framförallt Spindel och Mforce här sitter på massor av kunskap om märket. Själv har jag sen mitt första besök här i februari hunnit skaffa fyra orienter, varav en Orient Star, märkets lite finare klockor. Håller med om att seriouswatches är bra att handla av. Även orientuhren.de. Välkommen!

Tillbaka
Topp