• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Ja, det sitter ett quartzverk i den. Tycker också att den känns 80, men som jag skrev i posten ovan, påstår far min, att den är tidigare, men det känns som om han för en gångs skull har fel :) men det hade varit skoj att få reda på.
Testat söka på referensen (bör stå på baksidan)?
Orient är inte direkt väldokumenterat men ibland har man ju som bekant tur.

Testat söka på referensen (bör stå på baksidan)?
Orient är inte direkt väldokumenterat men ibland har man ju som bekant tur.
Jag har kollat runt lite utan något vettigt resultat, som du säger är ju inte Orient så väldokumenterad, men jag får väl ta en ny djupdykning på den där webben och se om jag hittar något :)

Jag har kollat runt lite utan något vettigt resultat, som du säger är ju inte Orient så väldokumenterad, men jag får väl ta en ny djupdykning på den där webben och se om jag hittar något :)
Orient gjorde ju quartzklockor, och lite intressanta sådana, på 70-talet så helt omöjligt att far din har rätt är det ju inte.
Lycka till!

Köpte en Orient Ray till sonen förra året. Han använder den flitigt men länken är ju lite skramlig.
Finns det solida ändlänkar att köpa till dessa?

Köpte en Orient Ray till sonen förra året. Han använder den flitigt men länken är ju lite skramlig.
Finns det solida ändlänkar att köpa till dessa?
Inte original!
Länken från Mako USA funkar men den säljs inte separat (vilket är skitsynd).
Vilka 3e parts länkar som passar vet jag inte. Kolla ebay är väl ett tips.

Klockan är däremot grym på mesh vilket jag skulle rekommendera om gummi eller läder inte är alternativ.
Här på Shark men jag körde min på ett finare och det funkar också utmärkt.
ydu8edat.jpg

(stulen bild för illustrationssyfte)

Inte original!
Länken från Mako USA funkar men den säljs inte separat (vilket är skitsynd).
Vilka 3e parts länkar som passar vet jag inte. Kolla ebay är väl ett tips.

Klockan är däremot grym på mesh vilket jag skulle rekommendera om gummi eller läder inte är alternativ.
Här på Shark men jag körde min på ett finare och det funkar också utmärkt.
ydu8edat.jpg

(stulen bild för illustrationssyfte)
Ok, jag misstänkte att det inte var så lätt. Har ju ett mesh hemma. Ska testa. Tack!

Mera nyheter från Orient Japan.

(Säg till om ni ej förstår nyheten :p )
Snälla sig att de satt på safir på dem!?

Av de vita är den med blå visare fortfarande överlägsen. Sätt ett läder på den Orient, istället för att sätta länk på den där.
Blå tavla var däremot grymt trevligt (för jag hoppas det inte är de starka ljuset som gör den blå). Kan def tänka mig en sån.

Edit// Har tydligen lyckats skrapa ihop 1500 inlägg. o_O
Stackars Er!

Har ingen själv men det finns en bra recension på Ablogtowatch.
Själv varit på väg att köpa en blå vid några tillfällen. Lite bökigare då den är JDM varför det inte blivit av.
4k med moms är definitvt ett bra pris då den ligger på runt 6 i Europa.

Har ingen själv men det finns en bra recension på Ablogtowatch.
Själv varit på väg att köpa en blå vid några tillfällen. Lite bökigare då den är JDM varför det inte blivit av.
4k med moms är definitvt ett bra pris då den ligger på runt 6 i Europa.

Hur kan priserna variera så kraftig!? Ablogtowatch listar den som >Price: $1010... Medans andra sidor tar 6k, och creationwatch tar 3lök. Något annorlunda med verket? =)

Hur kan priserna variera så kraftig!? Ablogtowatch listar den som >Price: $1010... Medans andra sidor tar 6k, och creationwatch tar 3lök. Något annorlunda med verket? =)
Orient WatchUSA (som jag antar givit klockan till ablogtowatch) ligger alltid högt för att de ska kunna rabattera ner till ordinarie pris.
Rätt rek.pris är det hos Seriouswatches.
Hur Creationwatches kan ge bättre handlar väl om gråhandel plus obefintligt skattetryck. Antar att de köpt ett större antal och därigenom pressat priserna.
Räkna inte med några garantier därifrån så be dem inspektera klockan innan de skickar (de byter gärna om det är nåt fel men kräver att du står för returfrakten). Är dock original och ingen skillnad alls på själva klockan mot de andra.

Orient WatchUSA (som jag antar givit klockan till ablogtowatch) ligger alltid högt för att de ska kunna rabattera ner till ordinarie pris.
Hur Creationwatches kan ge bättre handlar väl om gråhandel plus obefintligt skattetryck. Antar att de köpt ett större antal och därigenom pressat priserna.
Räkna inte med några garantier därifrån så be dem inspektera klockan innan de skickar (de byter gärna om det är nåt fel men kräver att du står för returfrakten). Är dock original och ingen skillnad alls på själva klockan mot de andra.
Usch för Orient Watch USA, prissättning på äkta USA-manér.

"Kompis kompis! Bara för dig 50% rabatt!"

Då hänger jag med =) Någon annan klocka i orients utbud och rekomendera ? =)

orientsd001.jpg

Med största sannolikhet en Frankenwatch. Men färgerna funkar ihop och den tuggar på som tåget. Eftersom jag föredrar klockor på runt 38mm i diameter så känns den här lite för stor. Den är 38mm runt glaset men den bygger lite för mycket. Annars gillar jag den massor. Snyggast är den på mesh så det blir väl kanske läge att köpa ett nytt mesh snart.

Då hänger jag med =) Någon annan klocka i orients utbud och rekomendera ? =)
Kör på Retrograden, den är grym. Dock har jag hört att urverket i dem är lite känsligt (jämfört med de flesta andra Orienturverk som är byggda som sovjetiska stridsvagnar). Men annars cool klocka med lite ovanlig funktion (retrogradefunktionen).

image.jpg
Min favorit Orient för närvarande, ER2A001B. Originalbandet är inte så kul men jag fick tag i ett otroligt mjukt och skönt lädernato PVD på EBay faktiskt. Så nu trivs vi ihop.
Orients originalband är faktiskt sjukt usla. Minns att jag inte ens fick av ett utan blev tvungen att klippa det.

Grym kombi du har där.

Snyggt kombi.
Kommer du ihåg vad säljaren heter?
Är själv på jakt efter lädernato med pvd detaljer.
Killen heter Martin Kalland och håller till i Helsingfors. På EBay kallar han sig mmkz123. Jag kollade just hans utbud och han har ett likadant som jag har men med bandbredd 20 mm. Jag har haft lite kontakt med honom p g a att jag köpte en moddad Seiko skx031 av honom. Ska se om jag hittar hans mailadress.

Tillbaka
Topp