• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Jag lite ute efter en guldfärgad så det kanske blir ett bud. Tycker den var riktigt snygg. Länken kan man ju undvara.
Modellen är trevlig men blev lite mkt torgsäljarplätering för min del.
Sen föredrar jag de chronoace med det fasetterade glaset. Finns ett par längre bak i tråden.
Men som sagt på ett läder blir den säkert bra.

Modellen är trevlig men blev lite mkt torgsäljarplätering för min del.
Sen föredrar jag de chronoace med det fasetterade glaset. Finns ett par längre bak i tråden.
Men som sagt på ett läder blir den säkert bra.
Lite bling-bling i tillvaron skadar inte.;)
Jag budade på chronoacen men det var någon därute som hade bestämt sig för att den skulle hen bara ha. Så för min del var det bara att lägga sig platt på rygg med tassarna i vädret.

Lite bling-bling i tillvaron skadar inte.;)
Jag budade på chronoacen men det var någon därute som hade bestämt sig för att den skulle hen bara ha. Så för min del var det bara att lägga sig platt på rygg med tassarna i vädret.
De brukar gå lite högre än så där. Hos saitama_jp lite högre än hos andra (min högst oprofesionella observation) just för att det ska vara en bra säljare.
I guld vet jag iofs inte om det innebär uppåt eller nedåt på priserna.

Idag får det bli lite åt det grovhuggna hållet.
image.jpeg

image.jpeg
Så kom den. Jädrar va fin den är. Nästan inga märken i botten trots att den bör vara ca 50 år gammal. Jag har inte mätt den men den är väldigt nätt. Ganska kupat glas. Vilken sorts glas det är är jag inte man att avgöra. Men det är repfritt. Överhuvudtaget inger den någon sorts exklusivitet trots sin enkelhet. Tyvärr finns inga uppgifter bak på botten som kan ge någon vägledning om tillverkningsår el. dyl. Men jag har förstått att Royal Orient började tillverkas 1959.

image.jpeg
Så kom den. Jädrar va fin den är. Nästan inga märken i botten trots att den bör vara ca 50 år gammal. Jag har inte mätt den men den är väldigt nätt. Ganska kupat glas. Vilken sorts glas det är är jag inte man att avgöra. Men det är repfritt. Överhuvudtaget inger den någon sorts exklusivitet trots sin enkelhet. Tyvärr finns inga uppgifter bak på botten som kan ge någon vägledning om tillverkningsår el. dyl. Men jag har förstått att Royal Orient började tillverkas 1959.
-58 ;)
Väldigt fin. Bättre på din bild än tradera.
Tror den är därifrån nånstans. Har för mig royal tog ett långt uppehåll i början på 60-talet. Knacka på glaset så känner du om det är plast. Annars är det garanterat vanligt glas och risken är då stor att det är utbytt (vilket imho inte spelar roll alls). Slit den med hälsan.

• Like
Reactions: Jax
Ny här på forumet, 74 sidor läsning och redan införskaffat en ray ;). Någon som har tips på läderarmband? Tacksam för bilder :)
Tycker att klockan blir alldeles för hög med mitt nya svarta nato...
Köp ett rejält vintageläder. Både singular och royalstraps säljer trevliga sådana.
Mest eller gummi är väl annars att rekommendera.
Välkommen!

image.jpeg

Jag skulle tippa att den är restaurerad och polerad. Men det är inget fel med det tycker jag om det är bra gjort.

Stort grattis till klockan!

Gå in på vintage forumet och släng upp lite bilder för folket där också :)

Ny här på forumet, 74 sidor läsning och redan införskaffat en ray ;). Någon som har tips på läderarmband? Tacksam för bilder :)
Tycker att klockan blir alldeles för hög med mitt nya svarta nato...
Var givetvis Mesh jag menade.
Jag brukar köra min på ett finare sånt (typ milanese).
Gillar det riktigt mycket.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images(6).jpg

(stulen bild men har ett liknande)
Tack för tips! Det blev en beställning på rubber från Obris M.

Gillar länken på Sat300, men det är alltid kul att modda. Orginal gummit som man fick med hade en ruggigt härlig känsla men tyvärr var den alldeles för stor. Provade med Nato och Perlon men helt ärligt så är klockan alldeles för tung och stor för dessa. Så efter att ha läst runt lite om kvalité på diverse gummiband beställde jag ett Obris Morgan,
resultatet vart klockrent och bandet känns som om det var rent utsagt framställt för extra feta dykare.
Riktigt nöjd :)
image.jpg

Gillar länken på Sat300, men det är alltid kul att modda. Orginal gummit som man fick med hade en ruggigt härlig känsla men tyvärr var den alldeles för stor. Provade med Nato och Perlon men helt ärligt så är klockan alldeles för tung och stor för dessa. Så efter att ha läst runt lite om kvalité på diverse gummiband beställde jag ett Obris Morgan,
resultatet vart klockrent och bandet känns som om det var rent utsagt framställt för extra feta dykare.
Riktigt nöjd :)
image.jpg
Funkar ypperligt på grovt mesh också ;)

Har länge tänkt att köpa ett Mesh. Men har tyvärr ett stort okunskap om dessa. Är rädd att jag kommer köpa ett sladdrigt skit mesh vilket skulle suga hårt :D
Jag köpte ett från säljare "yourbandstand" på eBay som jag tycker är bra (borstat rostfritt). Se bara till att köpa ett som är 4,5-5,0 mm tjockt :)

EDIT:// bläddra bak i tråden så ser du hur min ser ut på mesh

Funderar på att köpa en watchwinder, har börjat tröttna på att ställa om klockorna... Några tips eller något man bör tänka på vid just Orientklockor? Jag tror det räcker med en klocka på "snurrning" och en på armen, så det är en enkel winder jag funderar på :)

Funderar på att köpa en watchwinder, har börjat tröttna på att ställa om klockorna... Några tips eller något man bör tänka på vid just Orientklockor? Jag tror det räcker med en klocka på "snurrning" och en på armen, så det är en enkel winder jag funderar på :)
Du ska givetvis beställa en orient original. Allt annat är otänkbart. ;)
(nu har jag ingen själv så jag har ingen aning egentligen)

Jag har en simpel Klarstein för två dinkor, ca 850 pix, och den har hittills fungerat klanderfritt. Den har 4-5 olika program och så kan man ställa in rotationsriktningen (medurs, moturs och auto). Mitt råd är att du köper en winder för minst 2 klockor. Inte tusan kommer du att framöver nöja dig med att endast ha 2 klockor i din ägo. Du har kanske sett hur de flesta av oss här har hemfallit till att köpa på oss betydligt fler än vad som kan anses vara försvarbart.
Finns det en Orient Winder? Måste kika på det. Eller håller Mforce på att luras?:)

Jag har en simpel Klarstein för två dinkor, ca 850 pix, och den har hittills fungerat klanderfritt. Den har 4-5 olika program och så kan man ställa in rotationsriktningen (medurs, moturs och auto). Mitt råd är att du köper en winder för minst 2 klockor. Inte tusan kommer du att framöver nöja dig med att endast ha 2 klockor i din ägo. Du har kanske sett hur de flesta av oss här har hemfallit till att köpa på oss betydligt fler än vad som kan anses vara försvarbart.
Finns det en Orient Winder? Måste kika på det. Eller håller Mforce på att luras?:)
http://www.ebay.com/itm/like/321882774285?item=321882774285&vectorid=229466&rmvSB=true&ul_ref=http%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F1%2F711-53200-19255-0%2F1%3Fff3%3D2%26toolid%3D10039%26campid%3D5337734551%26customid%3Dmain%26item%3D321882774285%26vectorid%3D229466%26srcrot%3D711-53200-19255-0%26rvr_id%3D912660301570&item=321882774285&vectorid=229466&rmvSB=true&ul_ref=http%3A%2F%2Frover.ebay.com%2Frover%2F1%2F711-53200-19255-0%2F1%3Fff3%3D2%26toolid%3D10039%26campid%3D5337734551%26customid%3Dmain%26item%3D321882774285%26vectorid%3D229466%26srcrot%3D711-53200-19255-0%26rvr_id%3D912660301570&ul_noapp=true

EDIT:// sedan finns även denna för 3 st klockor http://www.ebay.com/ulk/itm/321505452239

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Jax
Tillbaka
Topp