• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Visst är det trist?
Grabben fyller först år med allt det innebär av utgifter. Sen har jag tydligen lovat att vi ska åka nånstans på höstlovet.
Måste sluta kröka hemma så jag inte lovar massa strunt. -_-
Hahaha, ja, barnvagn med extra allt har vi lagt ut för nu och sen ska det bli Öresund rundt v 44, så det blir i alla fall inte fler Orienter på ett tag...

Jag är lite sugen att komplettera klockgarderoben med en dressare i guld för att matcha bl a manschettknappar. Mina funderingar går då till FEVAF003W. Är det någon som har erfarenhet av en sådan eller syskonmodellerna?

image.jpeg

Jag är lite sugen att komplettera klockgarderoben med en dressare i guld för att matcha bl a manschettknappar. Mina funderingar går då till FEVAF003W. Är det någon som har erfarenhet av en sådan eller syskonmodellerna?

image.jpeg
En f.d. kollega hade den ett tag, såldes efter några dagar.
Vill minnas att han tyckte den var för klumpig och tjock för att funka som dressare...

Om någon mot förmodan skulle springa på en sån här till salu blir jag väldigt glad om ni hojtar till.
Orient-WZ0011DS-profile2.jpg

Orient Star WZ0011DS “Clubman” Chronograph

Kollar efter Chronograph och den här är fan-i-mig den näst snyggaste jag sett efter "dark side of the moon" (som är hyfsat mkt för dyr i dagsläget).
Kan byta ett par pungkulor mot infon om nödvändigt (win-win(? ;) ) då jag är alldeles för gammal och trött för en unge till).

Det blir nog så. Har kikat på OS ett tag och känt ett sug. Stora problemet blir att få hem en utan att upptäckas av frun.;) Hörde jag ordet toffelhjälte?:)
Du kan väl alltid nämna skor, väskor eller liknande. Brukar funka för mig.
Själv är jag för övrigt alltid stenhård (när hon inte hör)

• Like
Reactions: Jax
Om någon mot förmodan skulle springa på en sån här till salu blir jag väldigt glad om ni hojtar till.
Orient-WZ0011DS-profile2.jpg

Orient Star WZ0011DS “Clubman” Chronograph

Kollar efter Chronograph och den här är fan-i-mig den näst snyggaste jag sett efter "dark side of the moon" (som är hyfsat mkt för dyr i dagsläget).
Kan byta ett par pungkulor mot infon om nödvändigt (win-win(? ;) ) då jag är alldeles för gammal och trött för en unge till).
Otroligt snygg. Jag har inte sett den tidigare. Är det en utgången modell eller säljs den endast på vissa marknader?

image.jpeg
Om tonauboett är fyrkantigt nog åt dig tycker jag du skall försöka få hem en av de nya OS klockorna som jag skrev om här. Dock ganska mycket dyrare, men jag är själv sjukt sugen på den.

Dock kommer jag avvakta på grund av stundande flytt med allt vad det innebär (ny tv, nya högtalare till stereon etc)

Otroligt snygg. Jag har inte sett den tidigare. Är det en utgången modell eller säljs den endast på vissa marknader?
Utgången - tyvärr. Forumtråden jag hittade den i är från 2011.
Föregångare till nuvarande OS Chrono (som för övrigt också är grym - men inte lika grym).
Tyvärr är de inte direkt billiga om vi jämför med övriga OrientStar.

Edit stavfel

Senast ändrad:
  • Like
Om tonauboett är fyrkantigt nog åt dig tycker jag du skall försöka få hem en av de nya OS klockorna som jag skrev om här. Dock ganska mycket dyrare, men jag är själv sjukt sugen på den.

Dock kommer jag avvakta på grund av stundande flytt med allt vad det innebär (ny tv, nya högtalare till stereon etc)
Nu när du flyttar till civilisationen blir det väl inflyttningsfest medelst sake och japansk whisky? ;)

Ska väl tillägga att alla OS chronographer är endast för japanska marknaden.
Det mesta godiset är det - tyvärr.
Kolla rakuten så förstår du vad jag pratar om. :)

Ngn måste ha den så varför inte jag :cool:
20150929_191811.jpg

Nej, det här impulsköpet får lämna :) Visar sig återigen att jag inte använder ngt det inte står S*iko på.
Dumpar ut den ikväll för 2700:-
Vill ngn köpa den innan så kan jag dra av ngn hundring till så att jag slipper göra en annons. Skicka PM isf.
Hoppas det är ok att jag erbjuder er i tråden den först.
Här är länk till annonsen jag köpte den på häromdagen (oförändrat skick).
https://klocksnack.se/threads/orient-star-retro-future-guitar-stor-prissänkning-15-9.42707/

Det verkar som att min Orient behöver lite översyn och omsorg...
Den orkar inte ändra veckodag och nummer riktigt, utan fastnar liksom mitt emellan dagarna, och tappar tid, men fortsätter att gå. Vet inte om någon förstod den förklaringen?

Hade klockan på mig igår, den fungerade som vanligt, dvs saktade sig ca 10 sekunder. Lade den ifrån mig på kvällen, imorse vid halv fem tyckte den att klockan var tre, men den gick fortfarande.
Tips på urmakare i Stockholm med omnejd emottages tacksamt.

Det verkar som att min Orient behöver lite översyn och omsorg...
Den orkar inte ändra veckodag och nummer riktigt, utan fastnar liksom mitt emellan dagarna, och tappar tid, men fortsätter att gå. Vet inte om någon förstod den förklaringen?

Hade klockan på mig igår, den fungerade som vanligt, dvs saktade sig ca 10 sekunder. Lade den ifrån mig på kvällen, imorse vid halv fem tyckte den att klockan var tre, men den gick fortfarande.
Tips på urmakare i Stockholm med omnejd emottages tacksamt.
Vilken modell?
Är det en nyare med verk baserat på 469 så borde vem som helst som kan serva Seiko greja det så länge det inte krävs delar.
Stjärnurmakarna var AD förr så de kanske kan.
Kontakta seriouswatches annars. De har tillgång till delar också.

Den här var ju ruskigt fin.
wp_ss_20151012_0002.png

Hade den varit några mm till skulle jag varit med.
Gick till slut högre än jag trott. Känns som att vetskapen om märket är på väg upp.
Jag får väl erkänna att det var jag som högg den där. Hade nog trott att den skulle bli lite billigare, men det var fler som var ute efter den. Jag återkommer med intryck och bild(er).

Jag får väl erkänna att det var jag som högg den där. Hade nog trott att den skulle bli lite billigare, men det var fler som var ute efter den. Jag återkommer med intryck och bild(er).
Grattis.
Blev också förvånad. Missade en liknande för nåt år sen (lite sämre skick men inte mycket) då jag glömde bort tiden. Den gick för runt 5 - 600 har jag för mig. Då var jag lite ledsen.

Den klockan du köpte borde vara från sent 50-tal då det är enda referenserna till en 17juvelers Royal jag hittat.
Lägger dock in en brasklapp då orient är kroniskt taskigt dokumenterat.

Mkt bilder och en recension skulle uppskattas. Gärna i vintagedelen så tokarna där får uppskatta den också.

• Like
Grattis.
Blev också förvånad. Missade en liknande för nåt år sen (lite sämre skick men inte mycket) då jag glömde bort tiden. Den gick för runt 5 - 600 har jag för mig. Då var jag lite ledsen.

Den klockan du köpte borde vara från sent 50-tal då det är enda referenserna till en 17juvelers Royal jag hittat.
Lägger dock in en brasklapp då orient är kroniskt taskigt dokumenterat.

Mkt bilder och en recension skulle uppskattas. Gärna i vintagedelen så tokarna där får uppskatta den också.
Tack för responsen. Jag lägger ut såväl här som i vintagetråden. Men de får endast bild och ingen recension för de förstår sig inte på så här fina grejer som Orient utan där ska det helst vara en riktigt möglig Rolex som håller på att falla samman av ålderskrämpor:)

På 50-60-talarna är inte dokumentationen så dålig. Problemet är att allt är på japanska :p

Sök på Royal Orient på bukten så är en av träffarna en bok med komplett lista och bilder på allt gammalt se länk nedan:
http://www.ebay.com/ulk/itm/272006777645

Dock på japanska.
Det är sant att det finns en (flera?) böcker om vintage orient i japan men det hjälper ju inte mig gällande dateringen. ;)
Också rätt säker på att tabellen jag tog min info utgår från den boken.
Här är den jag tänkte på iaf 60-årsjubileumsboken.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_untitled(3).png

På 50-60-talarna är inte dokumentationen så dålig. Problemet är att allt är på japanska :p

Sök på Royal Orient på bukten så är en av träffarna en bok med komplett lista och bilder på allt gammalt se länk nedan:
http://www.ebay.com/ulk/itm/272006777645

Dock på japanska.
Just det. Den boken brukar användas. Undrar om den ligger till grund för den jag postade? Den brukar också finnas till salu på bukten för den hugade.

Chronoace i guld är inte vackert!

Tillbaka
Topp