• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Hemfriden är konstigt nog alltid ett större problem än pengarna i de här fallen.

Att den var världens tunnaste då är fastslaget. Urverket är 3.9mm så 7.7 för klockan känns inte vidare långsökt.
Tack för länk. Den ska kikas på.
Är ju ingen som vill kränga Sat Diver till mig så pengarna måste gå antingen till nåt vettigt eller julklappar till mina oförskämda barn.
Vet ju vad jag väljer... :D

Precis! Skall inte skämma bort ungjävlarna!;)

Jim

Stenhård! Tack för bilden! Den har jag aldrig sett innan. Very nice indeed!!

Jim
Finns vit också men den har jag aldrig sett till salu
orient-olympia-weekly-21-divers.jpg

:(:(:(
Nu ligger nåt riktigt fint ute till försäljning hos min favoritjapan!

Orient Fineness från 1967, var när den kom världens tunnaste automatiska klocka med sina 7,7 mm. NINJAEDIT:// jag har faktiskt ingen tillförlitlig källa på detta. Men tunn är den oavsett.

image.jpeg

jag skulle gärna buda på den om det inte var för klockan jag väntar på nu. (Pengarna är inte problemet utan hemfriden). Kommer att följa den och kanske klämma in ett slutbud om jag tycker den är billig.

Detta givetvis under förutsättning att ingen annan här vill göra ett seriöst försök på att få hem den.

http://www.ebay.com/ulk/itm/361426702347

Jag kunde inte låta bli att buda på den. Behöver fler klockor lika mycket som tandvärk, men när giftet en gång kommit in i kroppen så är man såld:(

Vad tror Orient-fanatikerna om den här då? EN King Diver i byggsats med alla delar enligt uppgift?

orient.jpg
orient1.jpg
orient2.jpg
Att det känns underligt att vederbörande plockade isär den men inte ihop den. ;)
Sen saknar jag bild på verket (som jag antar fortfarande sitter fast under tavlan).

Billigt och du vill pilla så varför inte. Finns rätt många risiga king divers som man kan köpa för delar om det skulle behövas.

Att det känns underligt att vederbörande plockade isär den men inte ihop den. ;)
Sen saknar jag bild på verket (som jag antar fortfarande sitter fast under tavlan).

Billigt och du vill pilla så varför inte. Finns rätt många risiga king divers som man kan köpa för delar om det skulle behövas.

Precis min tanke. Han begär 500 norska men jag skippar den. Lägger hellre lite extra om jag hittar en fin.

Mm, funderade på att buda på den jag med. Lockande med en riktigt tunn dressare, men det är lite synd att tavlan är skadad.
Tycker ändå skadorna är väldigt små i förhållande till ålder. Ett av de finare ex jag sett.
Funderar själv på att buda men tänker inte kriga med @Jax (om du lägger ner så hojta till),

Hemfriden är konstigt nog alltid ett större problem än pengarna i de här fallen.

Att den var världens tunnaste då är fastslaget. Urverket är 3.9mm så 7.7 för klockan känns inte vidare långsökt.
Tack för länk. Den ska kikas på.
Är ju ingen som vill kränga Sat Diver till mig så pengarna måste gå antingen till nåt vettigt eller julklappar till mina oförskämda barn.
Vet ju vad jag väljer... :D
Jag lyckades få in ett syftningsfel i min ninjaedit.

Jag vet hur tunn den är, det jag inte har källa på är påståendet om världens tunnaste 1967 :p

Jag lyckades få in ett syftningsfel i min ninjaedit.

Jag vet hur tunn den är, det jag inte har källa på är påståendet om världens tunnaste 1967 :p
Fair enough!
Vi får väl fastslå att Orient slog sig för bröstet om att de skapat den tunnaste klockan fram tills dess. Jag väljer att tro dem. ;)

BesserwisserEdit// En riktig ninja hade aldrig erkänt felet utan gjort sig av med den som påpekade det och uppenbarligen visste för mycket. ;)

Senast ändrad:
Vågar man fråga här ;)... :angel: Jag har en Ray och är nu sugen på en Glycine sub eller Tudor black bay. Finns det någon här som har jämfört med en Ray?

Vågar man fråga här ;)... :angel: Jag har en Ray och är nu sugen på en Glycine sub eller Tudor black bay. Finns det någon här som har jämfört med en Ray?
Ärligt talat känns jämförelsen Ray tudor BB underlig.
Två olika världar där Tudorn givetvis är bättre på allt.
Huruvida den är 20 ggr bättre låter jag var och en bestämma.

Har en Glycine Airman som jag gillar som fan men inte tusan är det en Tudor.
Combat Sub är en snygg klocka av god kvalitet men inget jag skulle välja före en BB eller ens en Orient Sat diver i samma prisklass,

En Ray är vad en Ray är. En ruskigt bra klocka med ett enkelt in-houseverk för väldigt små pengar.

Ärligt talat känns jämförelsen Ray tudor BB underlig.
Två olika världar där Tudorn givetvis är bättre på allt.
Huruvida den är 20 ggr bättre låter jag var och en bestämma.

Har en Glycine Airman som jag gillar som fan men inte tusan är det en Tudor.
Combat Sub är en snygg klocka av god kvalitet men inget jag skulle välja före en BB eller ens en Orient Sat diver i samma prisklass,

En Ray är vad en Ray är. En ruskigt bra klocka med ett enkelt in-houseverk för väldigt små pengar.
Klart att det blir en väldigt konstig jämförelse, en ganska korkad sådan! Ville bara ha lite input om någon satt med någon av dem. Är grymt köpsugen på något :)

Klart att det blir en väldigt konstig jämförelse, en ganska korkad sådan! Ville bara ha lite input om någon satt med någon av dem. Är grymt köpsugen på något :)
Då är det väl rätt enkelt.
Om du vill köpa dykare och har 20k på klockkontot - då köper du en Tudor.
Om inte köper du Glycinen, vars största brist jag har läst mig till är obefintlig AR på glaset.
Gillar du stridsvagnsdykare köper du en Orient Sat Diver ovasett om du har råd med en Tudor eller inte. ;)

(Ber för övrigt om ursäkt om jag uppfattades som dryg tidigare. Inte min intention men insåg att så kunde vara fallet när jag läste igenom inlägget. ;) )

Har tyvärr aldrig haft en Ray men däremot så kan jag skryta med kvalitetskänslan på bla

Tudorn är ett rätt så bra alternativ om du gillar att flippa då den tappar rätt lite i värde.
Själv köpte jag en minimalt beggad Maurice Lacroix Pontos diver s. Grym finish på den för pengarna enligt mig men tappar värde som en gråsten i jämförelse.
Skaffa det du är sugen på och behåll Ray:en som daily eller sälj den till mig :)

Tudorn är en bra klocka men som @Mforce sa så är det subjektivt om den är 20 ggr bättre än Ray. Ska du lägga ungefär den summan på en klocka är Seiko MM300 en mycket bättre och ovanligare klocka (ev andrahandsvärde kan jag inte uttala mig om)

Glycine kan jag inte säga så mycket om, men ligger den i samma prisklass som OSD så är OSD ett givet val då jag är Orient fanboy. Troligen är Orienten en något bättre klocka om du planerar att jobba som dykare vid norska oljeriggar.

Tudorn är en bra klocka men som @Mforce sa så är det subjektivt om den är 20 ggr bättre än Ray. Ska du lägga ungefär den summan på en klocka är Seiko MM300 en mycket bättre och ovanligare klocka (ev andrahandsvärde kan jag inte uttala mig om)

Glycine kan jag inte säga så mycket om, men ligger den i samma prisklass som OSD så är OSD ett givet val då jag är Orient fanboy. Troligen är Orienten en något bättre klocka om du planerar att jobba som dykare vid norska oljeriggar.
Orienten är förmodligen en bättre klocka rent objektivt oavsett om man jobbar på oljerigg eller inte.
Glycine är bra skit men Sat Divern spelar i en annan division om man kan leva med storleken. Världen mest underprisade klocka.

Orienten är förmodligen en bättre klocka rent objektivt oavsett om man jobbar på oljerigg eller inte.
Glycine är bra skit men Sat Divern spelar i en annan division om man kan leva med storleken. Världen mest underprisade klocka.

Slående argument, jag som jobbar på plattform måste alltså skaffa en orient. Fattar inte att jag bytte bort OS GMT:n..

Tillbaka
Topp