• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Lite "tank francaise"-vibbar
CFDAC004W-1-220x300.jpg

CFDAC004W

Mer standard tank
357.png

EVAF005W

Finns ett par till.
Du får räkna med att de är rätt stora. Inga 28*28 mm här inte.

Jodå det går bra! Jag har förstått att de är lite rundare än tanksen?
Vilken hemsida är egentligen bäst och billigast att köpa orient på?
Orientuhren.de och Seriouswatches har bäst sortiment i europa.

Finns ett gäng till som ibland är bättre prismässigt:
newcam.it, schoeneuhren.de och orientuhrshop.de (sistnämnda är från ungern och säljer på ebay under alias kmilan2013).

Bäst pris på planeten hittar du som vanligt hos gråhandlarna i Asien.

I en jämförelsetråd mellan Seiko SKX009 och Orient Ray skrev jag att jag var lite (med betoning på lite) besviken på min Ray, trodde inte att det skulle vara super-kvalle men hade hoppats att klockan skulle hålla lite bättre (haft lite problem med dykringen och tyckte att den saktade sig lite väl mycket, vilket jag tog upp i denna tråden och avvikelsen var tydligen inom ramarna). Nu ikväll så gick vridringen knappt att vrida på alls, tänkte att det kanske kommit in smuts så jag plockade loss den och rengjorde lite. Då tyckte jag att packningen i ringen såg lite slapp ut och på väg att ramla ur sitt spår. Jag tryckte tillbaka packningen så gott det gick men det tog emot lite att sätta tillbaka ringen och den gick fortfarande inte att vrida. Tog loss den igen och precis som jag misstänkte så hade packningen halkat ur lite och gått av när jag satte tillbaka ringen. Syns inte jättebra men i alla fall.
20151122_184208.jpg

Tänkte att nu kanske den går lättare att vrida men icke. Var tvungen att ta bort packningen helt! Nu går vridringen att vrida men den glappar lite, låter högt och går dessutom att pilla loss med naglarna så tids nog lär väl skiten ramla av.
20151122_185300.jpg

Nu måste jag säga att jag är lite väl besviken på Orienten faktiskt, hade som sagt inga höga förväntningar men tycker att den har krånglat lite mer än jag väntat mig. I och för sig kanske jag skulle tacklat detta senaste problemet annorlunda, men varför uppkom problemet från början liksom, kan inte minnas att jag dingat klockan sedan sist jag kunde vrida ringen.

Hur som haver, är det någon som vet om denna packningen är viktig för klockans vattentålighet? Antar att vattnet kan komma in under ringen men inte in till urverket??

Dum fråga kanske, men när jag ska sätta tillbaka stål länken på klockan hur gör jag med änd bitarna som behövs böjas in?

Hur menar du?
Har du böjt sönder ändlänkarna när du demonterade länken?

Jo, jag byte och använde nato ett tag men tänkte byta tillbaka till stål igen.
När jag tog bort stål bandet var jag tvungen att böja upp några delar, på bilden nedan där det står QPDEGH.
Inget är trasigt (hoppas jag), undrar bara hur det är jag ska göra för att sätta tillbaka dem rätt :p

3_1_19.jpg

Jo, jag byte och använde nato ett tag men tänkte byta tillbaka till stål igen.
När jag tog bort stål bandet var jag tvungen att böja upp några delar, på bilden nedan där det står QPDEGH.
Inget är trasigt (hoppas jag), undrar bara hur det är jag ska göra för att sätta tillbaka dem rätt :p

3_1_19.jpg

Ajdå. Du borde bara ha använt verktyg för att lossa bandstiften med.
Hur som helst skulle jag rekommendera att du försöker böja tillbaka dom försiktigt innan du monterar tillbaka länken och sedan sätter ena sidan av stiftet i hålet och sedan använder ett bandstiftsverktyg för att komprimera stiftet så det går på plats. Har du ett verktyg?

Ajdå. Du borde bara ha använt verktyg för att lossa bandstiften med.
Hur som helst skulle jag rekommendera att du försöker böja tillbaka dom försiktigt innan du monterar tillbaka länken och sedan sätter ena sidan av stiftet i hålet och sedan använder ett bandstiftsverktyg för att komprimera stiftet så det går på plats. Har du ett verktyg?

Aj fan, Ja jag har verktyg, men detta kommer ta lite pillande :p
Så jag fortsätter med nato ett tag till :)

Men jag bjuder på denna bild som jag tog häromdagen, tack för hjälpen!

6389EOb.jpg

Tillbaka
Topp