• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Någon här som kan slänga upp ett gäng bilder på sin Orient bambino (helst stål varianten) med lite kommentarer om vad du/ den tycker om klockan? Går i köptankar nämligen

Någon här som kan slänga upp ett gäng bilder på sin Orient bambino (helst stål varianten) med lite kommentarer om vad du/ den tycker om klockan? Går i köptankar nämligen

äger en bambino i rosé med vit tavla.
Skulle säga att det är som vanligt med orient. Mycket klocka för lite pengar.
Finish på boetten och tavlan är bra.
Dock är väl lädret ingen höjdare men det ätt ju enkelt fixat!
Håller tiden helt ok med om man inte väntar sig för mycket.
På det hela taget väl värd sina pengar!
Oxå en bild
IMAG0967.jpg

Jag är den klassiska "köp den du tycker om bäst själv"-människan. Men jag vill ha hjälp att välja ändå! Behöver hjälp med mitt första nyköp av en Orient.

Blå. Fast det skulle vara bra att se riktiga fotografier i olika ljus istället för såna där katalogbilder. Den blå tavlan ser ju riktigt mysig ut på den där bilden iaf. :)

Blå. Fast det skulle vara bra att se riktiga fotografier i olika ljus istället för såna där katalogbilder. Den blå tavlan ser ju riktigt mysig ut på den där bilden iaf. :)
Ja den ser väldigt mysig ut, verkar som Orient har de finaste blåa tavlorna!

De där är kvartsklockor, bara så du vet. (Nu kanske det var så att du var ute efter en kvartsare :) )
Japp denna gången var jag ute efter en kvartsare, har på något sätt fallit för kvarts. Tål mycket, behöver knappt servas, går exaktare än mekaniska :)

Två nya versionerav OS openheart kommer att börja säljas, vet dock inte om vet rör sig om begränsad upplaga eller ej.

Först blå tavla på blått skinnarmband
image.jpg

Sedan vinröd (undrar om det är samma vinröd som på min WZ0041DV?) på skinn, denna färg på tavlan ingår inte i standardfärgerna som open heart sälj med idag.
image.jpg

Orient har nu släppt en uppdaterad version av Sun&Moon
8a2ddb62-0125-4610-9b34-5bdc7d10a924.png

FET0T002S0, FET0T002B0, FET0T001W0

42.5 mm
Safiglas
kaliber 46b46

Riktpris i USA $399 ($429 för guldpläterad) vilket man bör kunna ta bort minst 30%.

Den gamla som jämförelse
fet0p002b0_sun_and_moon.still004.jpg

Den nya verkar endast komma på läder, vilket inte stör mig då båda imho gör sig bäst på på det.

Det har smugits ut ytterligare en GMT
dj05003w.jpg

DJ05003W

42 mm
Safirglas
40p51 (stoppfunktion och handuppdragning, samma som i flera Orient Star)

Yeoman har klämt på den. Artikeln hittas här.

Fin men inte för mig då jag redan äger en:
1105743d1370111797-fsot-orient-fd0f003w-vintage-sapphire-power-reserve-eu-*reduced*-orient_1.jpg

FFD003W0

En skamlös kopia mao. Orient borde brinna... :p

Det har smugits ut ytterligare en GMT
dj05003w.jpg

DJ05003W

42 mm
Safirglas
40p51 (stoppfunktion och handuppdragning, samma som i flera Orient Star)

Yeoman har klämt på den. Artikeln hittas här.

Fin men inte för mig då jag redan äger en:
1105743d1370111797-fsot-orient-fd0f003w-vintage-sapphire-power-reserve-eu-*reduced*-orient_1.jpg

FFD003W0

En skamlös kopia mao. Orient borde brinna... :p
Det är skumt, men orient skriver inget om denna på sin officiella hemsida (är iof många modeller som säljs på internationella marknaden som inte kommer upp där)

Det är skumt, men orient skriver inget om denna på sin officiella hemsida (är iof många modeller som säljs på internationella marknaden som inte kommer upp där)
Såg den på bukten och blev nyfiken vilket ledde till yeoman.
Men jag håller med. Borde finnas på orients hemsida. Är ju trots allt en av de mest påkostade modellerna som inte är OS.
Priset på bukten låg på drygt 3k från Asien (Malaysia har jag för mig).

Någon som provat Royal Orient?

Tror knappast det. De verkar inte finnas många utanför Japan alls.

Finns några få recensioner på watchuseek.
Som jag skrev verkar det vara en liten bit kvar till GS-finish, vilket också avspeglar sig i priset, men fortfarande väldigt bra.
I de billigare sitter samma urverk som brukar sitta i OrientStar men tillverkade till en högre precision, i de dyraste ett annat med än bättre precision (ska vara det enda verket från Orient som inte härstammar från klassikern 469).
Spridningen beror på att Orient tidigare hade en till serie Orient Star Royal som låg mellan de båda. Dessa klockor har nu gått upp i Royal Orient.

Fin lite film som belyser finishen, we0011ek på ett bra sätt.

Tror knappast det. De verkar inte finnas många utanför Japan alls.

Finns några få recensioner på watchuseek.
Som jag skrev verkar det vara en liten bit kvar till GS-finish, vilket också avspeglar sig i priset, men fortfarande väldigt bra.
I de billigare sitter samma urverk som brukar sitta i OrientStar men tillverkade till en högre precision, i de dyraste ett annat med än bättre precision (ska vara det enda verket från Orient som inte härstammar från klassikern 469).
Spridningen beror på att Orient tidigare hade en till serie Orient Star Royal som låg mellan de båda. Dessa klockor har nu gått upp i Royal Orient.

Fin lite film som belyser finishen, we0011ek på ett bra sätt.
Jag har pillat på en de är grymma ;)

Just nu finns bara automatiska RO varianter som har urverk med 469 som bas (de med manuellt verk är inte baserade på 469). Finns för tillfället ingen klocka med 88A00 urverk (automatiskt som ej baseras på 469)

Just nu finns bara automatiska RO varianter som har urverk med 469 som bas (de med manuellt verk är inte baserade på 469). Finns för tillfället ingen klocka med 88A00 urverk (automatiskt som ej baseras på 469)

Var får man tag på dem?^^
Försökta hitta en OrientStar med liknande boett som på WE001EK men ingen lycka än.

Måste få klämma på en nån dag. Får väl bli en resa till Japan för det.

Tvivlar inte en sekund på att du har rätt angående tillverkning av 88A00.
Det finns dock fortfarande RO med 88A00 på marknaden, den är inte ens svårfångad.
Exempelvis WE0021JB
we0021jb.jpg

WE0021JB-12.jpg

Vackert urverk

Tror att alla RO med specifikation +6 -4 sekunder är 88A00.

Var får man tag på dem?^^
Försökta hitta en OrientStar med liknande boett som på WE001EK men ingen lycka än.

Finns nya på ebay hela tiden. Dock inte alla modeller.
Låg en beggad på där också förra veckan från USA. 6k har jag för mig utgångspriset var.
Borta nu. Osäker på om den blev såld då den inte var i toppskick.

Den OS som har mest lik boett är nog
dv02002b_3.jpg

DV02002B
Väldigt olik i övrigt.

Måste få klämma på en nån dag. Får väl bli en resa till Japan för det.

Tvivlar inte en sekund på att du har rätt angående tillverkning av 88A00.
Det finns dock fortfarande RO med 88A00 på marknaden, den är inte ens svårfångad.
Exempelvis WE0021JB
we0021jb.jpg

WE0021JB-12.jpg

Vackert urverk

Tror att alla RO med specifikation +6 -4 sekunder är 88A00.
Jupp stämmer angående precisionen, alla icke 88xxx baserade verk i RO har en precision på +15/-10. Fast i vanlig orientanda innebär det troligen +-2 sekunder per dag vid verklig användning ;)

Tipsar om att longislandwatch.com kör Black Fridaypriser fram tom fredag.

http://watchuwear.com/iwatch/BF_2014-Preview2.html

Några exempel:

Bambino i "guld" $87
M-Force $239
Orient Star GMT Dual Time $375

Och så en bonusbild på min slitvarg!

image.jpg

Jim
Synd att det inte var nya mforce. Skulle vilja testa den galningen med sina 49mm.

De har även den här skönheten för $349. Kanske inte har något med black friday att göra men ett ruskigt bra pris.
2_4_18_11.jpg

Orient Star Retrograde DE00002B

Tillbaka
Topp