• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

Fragge

Breitling
Okok. Finns mycket kunskap att ta del av här, fantastiskt. Jag frågar på då...
<--- Min beater har suttit på armen var dag i 4-5 år nu. När bör man serva och vart ska man skicka klockan? Vet inte hur det kan vara ställt med vattentätheten heller vid det här laget så en trycktestning hade varit fint framöver också.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Okok. Finns mycket kunskap att ta del av här, fantastiskt. Jag frågar på då...
<--- Min beater har suttit på armen var dag i 4-5 år nu. När bör man serva och vart ska man skicka klockan? Vet inte hur det kan vara ställt med vattentätheten heller vid det här laget så en trycktestning hade varit fint framöver också.
Vad är det för klocka?
Är det ett vanligt 46943 tycker jag du ska köra den tills den inte går mer och sen köpa ny klocka alternativt byta verket.
Low-beat-verk brukar kunna leva rätt länge utan service.
Trycktesta kan väl däremot vara en bra idé och kanske byta packningar nu.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Okok. Finns mycket kunskap att ta del av här, fantastiskt. Jag frågar på då...
<--- Min beater har suttit på armen var dag i 4-5 år nu. När bör man serva och vart ska man skicka klockan? Vet inte hur det kan vara ställt med vattentätheten heller vid det här laget så en trycktestning hade varit fint framöver också.
Du kan nog köra den i 10 år innan service. Sen service får man gå runt och kolla lite med vanliga urmakare, vissa kan nog fixa den. Stjärnurmakarna kan eventuellt hjälpa med service på Orient. De var svensk ÅF fram till för 15-20 år sedan.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vilka verk (i runda slängar) är dekorerade i Orients och Seikos klockor?
Minimala dekoreringen på JDM OS
image.jpeg
 

POO

Panerai
Det heter fan inte nattduksbord iaf. Va fan är en nattduk???

Nattyg är saker man behöver för natten, precis som att verktyg är saker man behöver för att genomföra sitt verk (arbete). Eller går folk och hämtar sin verkdukslåda nuförtiden?

[NATT-TYG]
kvinnlig huvudbonad (huva, mössa) av tyg, spetsar o. d., använd till nattdräkt.

[NATTDUKSBORD ]litet bord vid huvudgäreden av sängplats, avsett för nattlampa o. andra föremål som användas under natten o. numera vanl. nedtill försett med skåp för nattkärl.

Har du alltid din spettsmössa på dig till din nattdräkt när du sover eller är det kanske bara på vintern? :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
[NATT-TYG]
kvinnlig huvudbonad (huva, mössa) av tyg, spetsar o. d., använd till nattdräkt.

[NATTDUKSBORD ]litet bord vid huvudgäreden av sängplats, avsett för nattlampa o. andra föremål som användas under natten o. numera vanl. nedtill försett med skåp för nattkärl.

Har du alltid din spettsmössa på dig till din nattdräkt när du sover eller är det kanske bara på vintern? :D
Att nattduksbord kommit in i SAOL är en skam, fast det är ju iof den nya betydelsen på hen och selfie också :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Är newcam verkligen gråhandel? Upplever dem mer som ett vanligt varuhus
Ja inte tusan är de AD iaf. ;)
Vilket iofs inte orientuhren/schoeneuhren är heller så det behöver inte betyda nåt.
Jag hade personligen köpt från Italien billigare men tyckte det var värt att nämna. Hur ev garantier gentemot servicecenter i japan påverkas vet jag däremot inte. Har
för mig min garantisedel från newcam var ostämplad.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja inte tusan är de AD iaf. ;)
Vilket iofs inte orientuhren/schoeneuhren är heller så det behöver inte betyda nåt.
Jag hade personligen köpt från Italien billigare men tyckte det var värt att nämna. Hur ev garantier gentemot servicecenter i japan påverkas vet jag däremot inte. Har
för mig min garantisedel från newcam var ostämplad.
Fast man kan väl vara ÅF utan att vara officiell ÅF.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fast man kan väl vara ÅF utan att vara officiell ÅF.
Absolut!
Vet inte varifrån newcam och de andra får sina klockor. Skiter i det också eftersom det är äkta vara.
Förmodligen från distributör i egna landet eller mer troligt Ryssland eller Asien.

Tänkte mer på att OSD är lite speciell gällande service och Newcam kanske inte är behjälpliga med att skicka till Japan såsom jag antar Seriouswatches är.
Jag gillar Newcam och skulle lätt köpa fler klockor från dem.
Gråhandel tyckte jag var ett passande ordval då det för mig inte ar nån negativ klang! :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
När det är dags för OSD service kontaktar jag nog Orient direkt :p
Fair enough!
Jag hade nog låtit AD ta hand om det då jag antar de har bättre kontakter med Japan än jag. Säärskilt om det skulle handla om garantiärende. ;)
Men som sagt. Litar på Orients QC, inte minst gällande de dyrare klockorna, och hade köpt från Newcam själv.
 

Pontus°

Breitling
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray. (Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray. (Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)
Tjabba Pontus!! Välkommen till forumet :)

Grymt val av klocka. Du vet att den övre pushern reglerar dagarna va? Och att den finns på två språk. Pushern är en screw-down, och är den inte iskruvad helt kan det uppstå problem med dagskiftet och dagarna generellt.
 

Pontus°

Breitling
Tjabba Pontus!! Välkommen till forumet :)

Grymt val av klocka. Du vet att den övre pushern reglerar dagarna va? Och att den finns på två språk. Pushern är en screw-down, och är den inte iskruvad helt kan det uppstå problem med dagskiftet och dagarna generellt.
Wow det gick snabbt :happyhappy:
Jodå, jag vet hur den fungerar, jag har en likadan sedan tidigare. (Annan färg)
Jag har haft en teori om att den knappen är inblandad i problemet.
Jag får väl försöka jobba lite med den och se om det bättrar sig.
Men om inte, har man egentligen någon nytta av garantin på en Orient när man bor i Sverige? :sorry:
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Wow det gick snabbt :happyhappy:
Jodå, jag vet hur den fungerar, jag har en likadan sedan tidigare. (Annan färg)
Jag har haft en teori om att den knappen är inblandad i problemet.
Jag får väl försöka jobba lite med den och se om det bättrar sig.
Men om inte, har man egentligen någon nytta av garantin på en Orient när man bor i Sverige? :sorry:
Ja men dåså! Då har du förmodligen bättre koll på modellen än jag. När det kommer till just garantisnacket tror jag att de andra rävarna i tråden är vassare! Stort lycka till!
 

Pontus°

Breitling
Ja men dåså! Då har du förmodligen bättre koll på modellen än jag. När det kommer till just garantisnacket tror jag att de andra rävarna i tråden är vassare! Stort lycka till!
Nu har jag joxat lite med knappen helt utan resultat. :arghh:
När jag skruvar fram tiden dygn för dygn så ser jag ibland att "dagen" rör sig lite grann när det egentligen är dags att slå över, men inte mer.
Frågan är om det är ett skit-fel eller om något är helt sönder.
Någon på forumet som varit med om samma sak?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray. (Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)
Du har helt enkelt fått en med taskigt verk.
Trist men det händer ibland.
Har en som det samma hände efter ett par år med men har inte brytt mig.

Ditt problem är som jag ser det creationwatches.
Orient kommer inte ta i den när de får reda på att den är köpt där och hänvisa till dem.
Du får kontakta creationwatches och be om en utbytesklocka. Problemet är att du kommer få betala returfrakt då de inte står för det.
Orientuhren.de säljer lösa verk för 49euro (har jag för mig) vilket kan vara en enklare lösning.

Och välkommen så klart!
 
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray. (Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)
Tjena Pontus! Tråkigt att höra men det är nog som @Mforce skrev att ta kontakt med Creationwatches.
 
Topp