• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Orienttråden

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray.
(Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)

Hoppas det löser sig med creation watches, om det inte gör det så kan jag köpa den av dig så jag får en orient att skruva med.
 

Pontus°

Breitling
Du har helt enkelt fått en med taskigt verk.
Trist men det händer ibland.
Har en som det samma hände efter ett par år med men har inte brytt mig.

Ditt problem är som jag ser det creationwatches.
Orient kommer inte ta i den när de får reda på att den är köpt där och hänvisa till dem.
Du får kontakta creationwatches och be om en utbytesklocka. Problemet är att du kommer få betala returfrakt då de inte står för det.
Orientuhren.de säljer lösa verk för 49euro (har jag för mig) vilket kan vara en enklare lösning.

Och välkommen så klart!
Tack!
Om Creationwatches är ett problem, var handlar man en Orient för att slippa problem?
Vad jag kan se så finns det ingen serviceorganisation i Sverige, och vad jag förstår så är det väl egenligen det som är problemet.
Oavsett var jag handlar så blir det väl ändå att skicka klockan till Långtbortistan när något strular?
Detta var min fjärde Orient, och jag har aldrig reflekterat över problemet eftersom det inte har varit något problem. o_O
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Tack!
Om Creationwatches är ett problem, var handlar man en Orient för att slippa problem?
Vad jag kan se så finns det ingen serviceorganisation i Sverige, och vad jag förstår så är det väl egenligen det som är problemet.
Oavsett var jag handlar så blir det väl ändå att skicka klockan till Långtbortistan när något strular?
Detta var min fjärde Orient, och jag har aldrig reflekterat över problemet eftersom det inte har varit något problem. o_O
Seriouswatches är AD från Nederländerna och hanterar garantiärenden.
Orientuhren i Tyskland ska ha tillgång till urmakare'och fixa själva vad jag vet.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Tack!
Om Creationwatches är ett problem, var handlar man en Orient för att slippa problem?
Vad jag kan se så finns det ingen serviceorganisation i Sverige, och vad jag förstår så är det väl egenligen det som är problemet.
Oavsett var jag handlar så blir det väl ändå att skicka klockan till Långtbortistan när något strular?
Detta var min fjärde Orient, och jag har aldrig reflekterat över problemet eftersom det inte har varit något problem. o_O

Så är det med många klockor som faktiskt har AD i Sverige, se bara på min Panerai 7 månaders väntan när den var i Amsterdam och sedan i Schweiz när dom inte klarade av att fixa den i Amsterdam, AD i Sverige får inte ens öppna den för regulering eller packningsbyte.
Ett annat exempel är väl Yonssons JLC chronograph, även den var tvungen att resa söderut för Garanti ärende.
Inget unikt för Orient i sig, skillnaden kan ligga hos handlarna.
I mitt tillfälle så tog Nymans hand om allt med bravur och gav mig till och med en låneklocka.
Bara hoppas att seriouswatches tar sitt ansvar även om dom kanske inte är AD för märket.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Dock är det sällan jag hör talas om att Orient strular, någon här som har haft större problem med sina Orient?
Jag har ju några stycken och har haft problem med två (om man bortser från ett kasst band som jag fick klippa - vilket ju som bekant är en feature hos märket ;) ).
En kapitelring som lossnat och snurrar (skitfel - bara limma dit). Köpte klockan beggad och hade haft den nåt år själv innan det hände.
Och som jag skrev samma fel med dagskivan på en. Men den var också några år gammal.
Tror ärligt talat inte det är fel på fler orienter procentuellt sett än andra märken men konstigt nog verkar det vara värre med en trasig Orient än en trasig JLC vad kommer till huruvida den skall klassas som skitklocka eller ej. :)
Men de måste ju spara pengar nånstans så efter vad jag hört är det svårt med customer service från Japan. Därför bra om man handlar från seriösa handlare exempelvis seriouswatches.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Själv har jag kört min Ray on och off sedan i somras. Aldrig haft problem och PVDn sitter som en smäck. Helnjöjd! Skulle däremot kunna tänka mig att byta den mot en ickemålad variant av Mako XL/Ray. Klocksmaken varierar sig ju en aning!
image.jpeg
 

Pontus°

Breitling
Jag har ju några stycken och har haft problem med två (om man bortser från ett kasst band som jag fick klippa - vilket ju som bekant är en feature hos märket ;) ).
En kapitelring som lossnat och snurrar (skitfel - bara limma dit). Köpte klockan beggad och hade haft den nåt år själv innan det hände.
Och som jag skrev samma fel med dagskivan på en. Men den var också några år gammal.
Tror ärligt talat inte det är fel på fler orienter procentuellt sett än andra märken men konstigt nog verkar det vara värre med en trasig Orient än en trasig JLC vad kommer till huruvida den skall klassas som skitklocka eller ej. :)
Men de måste ju spara pengar nånstans så efter vad jag hört är det svårt med customer service från Japan. Därför bra om man handlar från seriösa handlare exempelvis seriouswatches.

Jag har kontaktat Creationwatches nu, vi får se vad de säger.
Jag tycker inte att det är jobbigare med en söndrig Orient än en söndrig nåt annat.
Det jobbiga är när den går sönder direkt och nypriset ligger farligt nära vad det kan kosta i tid och pengar att hålla på att skicka och
böka med den.
Med en dyrare klocka är det tråkigare, men då funderar man åtminstone inte på att bara kasta den. ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag har kontaktat Creationwatches nu, vi får se vad de säger.
Jag tycker inte att det är jobbigare med en söndrig Orient än en söndrig nåt annat.
Det jobbiga är när den går sönder direkt och nypriset ligger farligt nära vad det kan kosta i tid och pengar att hålla på att skicka och
böka med den.
Med en dyrare klocka är det tråkigare, men då funderar man åtminstone inte på att bara kasta den. ;)
Jag generaliserar över forumet inte din klocka. Var definitivt inte riktat mot dig. :)
Du hade otur inget mer. Trist som fan.
Creationwatches är långt från officiell vilket försvårar det hela när så sker.


Lättare gnälla om skitmärke när det är billigt vad det verkar (med vissa undantag). :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag generaliserar över forumet inte din klocka. Var definitivt inte riktat mot dig. :)
Du hade otur inget mer. Trist som fan.
Creationwatches är långt från officiell vilket försvårar det hela när så sker.


Lättare gnälla om skitmärke när det är billigt vad det verkar (med vissa undantag). :)

Billigt eller inte så är det så klart tråkigt när det händer.
Klart, hade det hänt mig med en Orient så hade jag utan tvekan satt mejseln i den själv men när det kom till pannan för 50+k så är ju en garanti bra att ha. :)
Jag har ju som sagt bara haft OS GMT men den tyckte jag gick riktigt bra, helt i par om inte bättre än många av mina ETA baserade klockor så jag har stor respekt för orients prylar.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Billigt eller inte så är det så klart tråkigt när det händer.
Klart, hade det hänt mig med en Orient så hade jag utan tvekan satt mejseln i den själv men när det kom till pannan för 50+k så är ju en garanti bra att ha. :)
Jag har ju som sagt bara haft OS GMT men den tyckte jag gick riktigt bra, helt i par om inte bättre än många av mina ETA baserade klockor så jag har stor respekt för orients prylar.
Självklart spelar priset in i hur man gör service (eller inte). Jag skulle inte serva en mako (men möjligen låta amatör kika på den alternativt byta verk). Panerai är ju en no-brainer.
Har iofs bara en med eta men den skulle jag inte säga är bättre. Drar upp lite smidigare för hand men datumändring är mkt sämre.
Är dessutom bra att Orient kör 21600 då det teoretiskt ger längre serviceintervall med tanke på detta.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Självklart spelar priset in i hur man gör service (eller inte). Jag skulle inte serva en mako (men möjligen låta amatör kika på den alternativt byta verk). Panerai är ju en no-brainer.
Har iofs bara en med eta men den skulle jag inte säga är bättre. Drar upp lite smidigare för hand men datumändring är mkt sämre.
Är dessutom bra att Orient kör 21600 då det teoretiskt ger längre serviceintervall med tanke på detta.

Längre gångtid med teoretiskt. Som du säger så kanske inte en Mako är värd att skicka till Japan för service då det är betydligt dyrare än att köpa en ny hu konstigt det än låter, och ser man till svenska servicepriser generellt så får man ju minst tre nya Mako för priset av en service.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Skal dock införskaffas efter att jag har avyttrat lite av min samling då budgeten sinade rejält efter mitt senaste "impulsköp" (en SS Royal Capital) som slog ett rejält hål på kontot.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hej alla!
Jag har läst detta forum länge, men inte gått med förrän idag.
Jag behöver råd ang. min nya Orient Ray. (Köpt hos CreationWatches)
Dag-funktionen har efter 1 månad slutat fungera.
Sedan dag 1 har den varit lite märklig (visat dagen på fel språk ibland), men trots allt faktiskt rört på sig.
Igår slutade den växla dag helt.
Om jag vrider fram tiden dygn för dygn så funkar datumvisningen perfekt, medan dagarna står still
Fråga: Är det bara att kasta och köpa ny eller finns det något vettigt sätt att få klockan utbytt/reparerad
för pengar som understiger priset av en ny klocka?
Jag tänker på fraktkostnader över halva jordklotet som jag väl måste stå för.
Hur hade ni gjort?
(Jag bor i Malmö)

Tråkigt att höra. Verkar vara mycket skumt med klockor från CW (om man hör om SKXer som lägger av är de nästan alltid köpta hos CW). Jag har själv aldrig haft problem med någon av mina Orienter så alltid trist när man hör om nån som pajjar efter en månad (framförallt min Mako lever ett hårt liv och funkar utan att hicka).

Om du nu skiter i garanti och bara vill få klockan fixad kan kanske Stjärnurmakarna hjälpa till (fd ÅF i Sverige). Annars ska Orient ha ett serviceställe i Norge, försök kontakta dem och se om du kan få det som garantiärende (föga troligt då klockan är från CW men värt ett försök).
 

Pontus°

Breitling
Tråkigt att höra. Verkar vara mycket skumt med klockor från CW (om man hör om SKXer som lägger av är de nästan alltid köpta hos CW). Jag har själv aldrig haft problem med någon av mina Orienter så alltid trist när man hör om nån som pajjar efter en månad (framförallt min Mako lever ett hårt liv och funkar utan att hicka).

Om du nu skiter i garanti och bara vill få klockan fixad kan kanske Stjärnurmakarna hjälpa till (fd ÅF i Sverige). Annars ska Orient ha ett serviceställe i Norge, försök kontakta dem och se om du kan få det som garantiärende (föga troligt då klockan är från CW men värt ett försök).
Jag har dålig koll på var jag har köpt mina klockor tidigare, jag går in på Ebay, klickar och betalar. Kanske dags att börja tänka lite kritiskt. :oops: Jag trodde faktiskt att den lilla grå boken med säljarens stämpel i trots allt betydde något.
Tack för tips om Stjärnurmakarna och Norge, kanske värt att prova om det skiter sig helt.
Annars blir det till att plocka fram de små skruvmejslarna och skriva upp den här affären på utbildnings-kontot!
Alltid lär man sig något. :p
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag har dålig koll på var jag har köpt mina klockor tidigare, jag går in på Ebay, klickar och betalar. Kanske dags att börja tänka lite kritiskt. :oops: Jag trodde faktiskt att den lilla grå boken med säljarens stämpel i trots allt betydde något.
Tack för tips om Stjärnurmakarna och Norge, kanske värt att prova om det skiter sig helt.
Annars blir det till att plocka fram de små skruvmejslarna och skriva upp den här affären på utbildnings-kontot!
Alltid lär man sig något. :p
Maila seriouswatches. Lär ju inte vara dyrare skicka till Holland än Norge.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Sedär ja då dök min julklapp till mig själv upp! Beställde från Skywatches förra söndagen och anlände idag! Får åka in till urmakaren imorgon och korta länken så den går att använda. Först känslan är att det andas väldigt mycket kvalité för det låga pris jag gav, känns som att den borde kosta betydligt mer. Återkommer med intryck efter några dagar. :)
 

Bilagor

  • IMG_20151221_204020.jpg
    IMG_20151221_204020.jpg
    114.2 KB · Visningar: 57
Topp