• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Piaget-Tråden

Blanda inte in mig i detta, var inte intresserad av att buda. Om priset var rimligt eller ej är ointressant här.

Det jag kan konstatera efter 10 år är att de faktiskt ofta är i riktigt bra skick. Blev nog snabbt omoderna och köptes inte som bruksur utan som den dyraste/tyngsta guldklockan.
Varför tror du att dom är i bra skick? En klocka utan repor som är 30 år gammal indikerar bara att dom blivit polerade. För mig är det av stor vikt att klockan är opolerad, det kanske betyder mindre för dig.

Vi avslutar här tror jag.

Varför tror du att dom är i bra skick? En klocka utan repor som är 30 år gammal indikerar bara att dom blivit polerade. För mig är det av stor vikt att klockan är opolerad, det kanske betyder mindre för dig.

Vi avslutar här tror jag.
Tror jag har rätt bra koll på när något är polerat eller ej. Jag kallar inte en polerad klocka "riktigt bra skick" rent allmänt. Dessa ser man rätt lätt när de är polerade.

Senast ändrad:
Tror jag har rätt bra koll på när något är polerat eller ej. Jag kallar inte en polerad klocka i riktigt bra skick rent allmänt. Dessa ser man rätt lätt när de är polerade.
Skriv till mig direkt om du har mer matnyttig info istället så låter vi tråden vara positiv och saklig.

Den är från min sida saklig, objektiv och matnyttig. Utmärkt material på ett klockforum.

Härligt med självinsikt.

Om du vill kan jag skicka bilder till dig privat hur tighta slutlänkarna faktiskt är.

Det du beskriver var ett bekymmer för mig också, därför frågade jag min urmakare om pris innan. Det var även därför jag ville se på klockan innan jag köpte den och blev som sagt glatt överraskad. Vilket jag skrivit i tidigare inlägg.
Ändå fortsätter du. Återigen, du upplevs snarare som bitter än saklig, och det kan nog flera på det här forumet intyga.

Härligt med självinsikt.

Om du vill kan jag skicka bilder till dig privat hur tighta slutlänkarna faktiskt är.

Det du beskriver var ett bekymmer för mig också, därför frågade jag min urmakare om pris innan. Det var även därför jag ville se på klockan innan jag köpte den och blev som sagt glatt överraskad. Vilket jag skrivit i tidigare inlägg.
Ändå fortsätter du. Återigen, du upplevs snarare som bitter än saklig, och det kan nog flera på det här forumet intyga.
Håller inte med. Tack vare @Aurum s kunskap har många undvikit minor på fulpolerade exemplar, inte minst vad gäller Santosar. Har bidragit till en mycket högre kunskapsgrad bland forumets medlemmar och fler fina ex som byter ägare här på forumet. Ganska trevligt tycker jag.

Senaste inköpet!

Piaget Polo Daydate 🥰🥰
IMG_5401.jpeg
En såndär vill jag ha🤩

Trånga speedos,lite ölmage,begynnande flint sand mellan tårna och den på armen.
Blir det mer 80tals-strandraggare?

Skämt åsido.
Underbar design som ger MiamiVice-vibbar och nostalgiskt 80tal. Jag är avundsjuk och gratulerar dig till en av forumets i mitt tycke, vackraste klockor.

Får jag vara nyfiken och fråga vad den väger samt ett "Tummen Pekfingret" vad den kostade då du nämnde de flesta blivit skrotade.
Fick du den runt skrot tycker jag du gjort ett riktigt kap.
Stort Grattis till en underbar Piaget!

Håller inte med. Tack vare @Aurum s kunskap har många undvikit minor på fulpolerade exemplar, inte minst vad gäller Santosar. Har bidragit till en mycket högre kunskapsgrad bland forumets medlemmar och fler fina ex som byter ägare här på forumet. Ganska trevligt tycker jag.
Kan inte avgöra vad han historiskt har bidragit med. Tycker du så är fallet här?

En såndär vill jag ha🤩

Trånga speedos,lite ölmage,begynnande flint sand mellan tårna och den på armen.
Blir det mer 80tals-strandraggare?

Skämt åsido.
Underbar design som ger MiamiVice-vibbar och nostalgiskt 80tal. Jag är avundsjuk och gratulerar dig till en av forumets i mitt tycke, vackraste klockor.

Får jag vara nyfiken och fråga vad den väger samt ett "Tummen Pekfingret" vad den kostade då du nämnde de flesta blivit skrotade.
Fick du den runt skrot tycker jag du gjort ett riktigt kap.
Stort Grattis till en underbar Piaget!
135g!
Ca 100tkr

Mvh

Kanske är värt ett förtydligande så oskyldiga förbipasserande förstår vad diskussionen gäller.

Jag hade inte vågat mig ut på öppet vatten med den kopplingen till boetten så att säga... ...guld är mjukt.

1741871150867.png
Precis,
Kan säga att vinkeln gör att det ser mycket värre ut än vad det faktiskt är! Jag har på mig klockan just nu
Kanske är värt ett förtydligande så oskyldiga förbipasserande förstår vad diskussionen gäller.

Jag hade inte vågat mig ut på öppet vatten med den kopplingen till boetten så att säga... ...guld är mjukt.

1741871150867.png
precis det jag var rädd för också.

Vad jag försökt förklara är att på bilderna ser problemet bra mycket värre ut än vad det faktiskt är.

Bilagor

• IMG_5404.jpeg
    IMG_5404.jpeg
    364.1 KB · Visningar: 5
Precis,
Kan säga att vinkeln gör att det ser mycket värre ut än vad det faktiskt är! Jag har på mig klockan just nu

Vad jag försökt förklara är att på bilderna ser problemet bra mycket värre ut än vad det faktiskt är.
ok, tack för bilden, ...nu kommer ju diskussionen framåt, och vi lär oss alla... oiklart varför det gick i baklås tidigare...

1741871150867.png
Bara så att även jag begriper.

Du menar att åratal av användande/nötning gjort antingen länkhålet större eller boettinfästningspinnen ( ja vad fan heter det på fackspråk?) mindre och nu riskerar det helt enkelt att glida isär?

Oslitet skall det se ut som det gör på nästa länkbit av samma storlek.
Jag tror det är vad pilen med titeln Tight Länk pekar på

Bara så att även jag begriper.

Du menar att åratal av användande/nötning gjort antingen länkhålet större eller boettinfästningspinnen ( ja vad fan heter det på fackspråk?) mindre och nu riskerar det helt enkelt att glida isär?

Oslitet skall det se ut som det gör på nästa länkbit av samma storlek.
Jag tror det är vad pilen med titeln Tight Länk pekar på

exakt, "hanen" vid boetten ser typ oval ut... ett hårt ryck i länken, när Cosmo hakar i pulpiten på sin Swan med sin mjuka guldklocka så sover Piaget med fiskarna... ser kanske bättre ut på sidobilden ovan, men oklart... ;) ...svinkool klocka naturligtvis, men jag hade använt den i "välordnade miljöer"...

1741872268997.png

Senast ändrad:
exakt, "hanen" vid boetten ser typ oval ut... ett hårt ryck i länken, när Cosmo hakar i pulpiten på sin Swan med sin mjuka guldklocka så sover Piaget med fiskarna... ser kanske bättre ut på sidobilden ovan, men oklart... ;) ...svinkool klocka naturligtvis, men jag hade använt den i "välordnade miljöer"...

1741872268997.png
Hahaha, hakar i pulpiten på sin Swan 🤣.

Precis som du säger är detta absolut ingen ”daglig-beater”. Än mindre kommer jag bada med den.

Smokingtillfällen, eller när jag vill känna mig extra cool, är när och hur den kommer bäras.

Jag har bra kontakt med en av sveriges kändaste guldsmeder som gav mig intryck att det inte var några jätteproblem att fixa och gav mig ca 2000kr i en ungefärlig offert.
Så skulle skiten (mot förmodan) gå av känner jag mig trygg att det går att åtgärda!

Tror inte det hjälper de slitna delarna.

Däremot undrade jag vad plattan är för något, hur ser den ut på andra sidan?

Det undrar jag också…
Du kan få bild imorgon,

Bjuder på denna sålänge. (Omegan såld och ska levereras)

Bilagor

• IMG_5407.jpeg
    IMG_5407.jpeg
    467.5 KB · Visningar: 6
Som någon annan skrev. Där det glappar är ”hanarna” ovala. Dessa länkbitar är nyskick, helt runda dvs. Jag ska testa iaf.
Det var nog iofs mest vid boetten som syntes på bilderna. Men det ser du ju bäst när du har den i handen. Kan du byta runt de vid låset är det kanon. Verkar vara där och vid boetten som det är mest belastning/slitage.

Kul att det var någon på forumet som fångade upp den, var lite sugen själv! Och att det blev lite matnyttigt snack här, alltid lär man sig något. :D

Kul att det var någon på forumet som fångade upp den, var lite sugen själv! Och att det blev lite matnyttigt snack här, alltid lär man sig något. :D
Jag har nog letat efter en i 2 års tid.
Vill inte köpa en från USA. Denna var fullset med ytterbox och en kul gravering på baksidan. Helt perfekt enligt mig.
Ska researcha mer om den förra (och enda) ägaren ”Erikh” 👍🏼

Ni som har tittat på dom länge , jag tycker inte direkt marknaden flödar? När var senast ni såg en i Sverige?

Glömde tipsa om det förresten, om du inte redan gjortdet, se till att få den ultraljudstvättad. Då får man bort all smuts i länken som äter guld.
Jag har tvättat den rätt mödosamt. (Diskmedel, varmt vatten , barntandborste) helvette vad det gjorde skillnad!

Ja jag kommer ultraljudstvätta den när jag byter slutlänken! Nu ligger den i lådan tills våren kommer igen .

Bifogar bild på ”plattans” andra sida.

Mvh

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    245.1 KB · Visningar: 7
Precis,

Superfin klocka. Be dem fylla på med 9-14k guld där den ska fixas. Det är betydligt mer hållbart och även betydligt billigare. Det rör sig bara om några lager guld för att fylla ut så det bör inte bli dyrt. Att några lager som kommer slitas med åren är 9-14k drar ju inte ner värdet heller.

Superfin klocka. Be dem fylla på med 9-14k guld där den ska fixas. Det är betydligt mer hållbart och även betydligt billigare. Det rör sig bara om några lager guld för att fylla ut så det bör inte bli dyrt. Att några lager som kommer slitas med åren är 9-14k drar ju inte ner värdet heller.
Inte många som klarar det ingreppet. Inget litet enkelt ingrepp.

Tillbaka
Topp