Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Väldigt, väldigt fin! Har du ref på denna?
I dag kör vi en oysterquartz. Åh, skoja, det är en Iron Walker … Äh, det är en Tissot PRX … okej, det är en Seiko.
Nyinkommet från 86 (gissar jag) i bra skick. Kul med Quartz är att det fortfarande går att fynda för relativt små pengar.
Du glömde, oyesterquartz , grattis, mkt trevlig…
I dag kör vi en oysterquartz. Åh, skoja, det är en Iron Walker … Äh, det är en Tissot PRX … okej, det är en Seiko.
Nyinkommet från 86 (gissar jag) i bra skick. Kul med Quartz är att det fortfarande går att fynda för relativt små pengar.
Väldigt, väldigt fin! Har du ref på denna?
Skrev jag inte det först? (Plats för nervös smajli). Det är ju tydligt varifrån inspon kommer så att säga.Du glömde, oyesterquartz , grattis, mkt trevlig…
Nä fn, det gjorde ju du, jag som inte kan läsa, sorrySkrev jag inte det först? (Plats för nervös smajli). Det är ju tydligt varifrån inspon kommer så att säga.
Omöjlig att hitta på nätet tyvärr. Synd, gillar verkligen den borstade integrerade länken à la 70-80-tal.Tack! 5H23-8A50. Det luriga med Seiko är att de pumpar ut så mkt klockor och variationer att det är svårt att back-tracka.
Omöjlig att hitta på nätet tyvärr. Synd, gillar verkligen den borstade integrerade länken à la 70-80-tal.
Ja, eller? Det här är en Seiko Grand Quartz från katalogen 1976, samma år som Oysterquartz kom. Det var många tillverkare som hade ett liknande formspråk i mitten av 70-talet.Skrev jag inte det först? (Plats för nervös smajli). Det är ju tydligt varifrån inspon kommer så att säga.
Om du har serienumret behöver du inte gissa…
Hade den inte varit tvåton hade jag huggit. Det är just den där lite råa looken med borstat stål jag gillar.
Serienumret säger 76, 86, 96 eller 2006. Eftersom Suwa-symbolen är så pass dold nere kl 6 och SQ-symbolen är så pass upphöjd gissar jag att 76 är för tidigt och 96 absolut för sent.Om du har serienumret behöver du inte gissa…
Om jag får för mig att sälja så kollar jag med dig först om du är intresserad!Omöjlig att hitta på nätet tyvärr. Synd, gillar verkligen den borstade integrerade länken à la 70-80-tal.
Ja, 1986 låter det som. Jag tror att den kantiga SQ logan började användas först i slutet av ´70 talet och under ´80 talet för att sedan ersättas. Så under ´90 talet fanns den inte längre. Någon Seiko kunnig kan säkert bekräftaSerienumret säger 76, 86, 96 eller 2006. Eftersom Suwa-symbolen är så pass dold nere kl 6 och SQ-symbolen är så pass upphöjd gissar jag att 76 är för tidigt och 96 absolut för sent.
Äh, Astron har sin plats även härHallo tråden, Seiko Astron series, opinions pls ? @BarbaBaba ? Jag vet, finns Seiko tråd, men börjar här….edit. Sorry latheten, hittade tråden nu..
Kanon, tack så mkt, fick precis en Bratte såld, en ut , en in ”principen” möjligör ny dinka, men lutar då mer mot en Citizen el Casio, och vad läckra de var, fn är det för fel på oss i Sverige, borde vara lättare att få tag i….Äh, Astron har sin plats även här
Jag har haft två olika modeller, dels en 8X (sse085j1) och den senaste 5X (ssh071j1). Båda i titan, och även om den senaste 5X var några mm mindre än den tidigare 8X så är det stora klockor. Men trots sin storlek bärs dom väldigt bekvämt, och 5X glömde man fort att man bar med sin låga vikt. Finishen är väldigt hög (tål att granskas under lupp ) och tyvärr också nypriset. De flesta tappar rejält vid första försäljning så man bör se till att vara beredd på det (antingen köpa för att behålla länge eller köpa med bra rabatt).
*sse085j1
*ssh071j1
Jag gillar designen på 5X boetten, GS dna så det skriker om det. Tyvärr så tycker jag Astron tappar rejält mot sina konkurrenter i samma kategori ifrån Citizen och Casio.
Både Casios Oceanus och speciellt Citizen har GPS klockor med samma höga finish som Astron, men till betydligt bättre nypris och med fler funktioner.
*Citizen cc4014-62e med ett listpris på ca 2000€
*cc4016-67e
*Casio ocw-g2000sb-2a x Space Brothers. Även den med ett listpris på ca 2000€
OCW-G2000 Profile
Year of first release: 2017
Lineup: CLASSIC
The most distinctive specs:
– 100-meter water resistance (good for swimming but not for deep diving)
– Tough Solar (CASIO’s original solar-charging system converts not only sunlight but also light from fluorescent lamps and other sources into power)
– Dual-curved sapphire crystal with non-reflective coating (A non-reflective coating applied to both the inner and outer sapphire crystal surfaces ensures clear visibility with 99% transparency)
– Smart Access (the system for analogue movements achieves multi-functionality and easy operability simultaneously through a combination of multiple motors and an electronic crown)
– Mobile link (Wireless linking using Bluetooth(R)) (for time sync with your phone data)
– Oceanus Connected App (you may manage all watch settings through your phone)
– GPS Hybrid Wave Ceptor (realization of time information by GPS satellite radio waves and standart radio waves (Multiband 6))
– Auto Calendar
– Stopwatch (1 second; measuring capacity: 23:59’59)
– Date display (adjustable, 31 days or easy manual correction)
– Dual time (39 cities) that can display the time of 2 cities simultaneously
– Zaratsu polishing (the highest level of polishing technology, is applied to part of the case and bezel to create a beautiful mirror surface)
– World time
– Antimagnetic watch (JIS class 1)
Både Seiko, Citizen och Casio har alltså GPS synkning och boetter/länkar i titan som är hårdhetsbehandlade, alla har en del extra handpåläggning för extra finish.
Men där Astron i princip endast har världstider och perpetuell kalender tillsammans med eventuell kronograf och dual-time har konkurrenterna betydligt fler funktioner.
Casion synkar ju dessutom både via GPS, Bluetooth och Multiband 6.
Astron är fortfarande en cool klocka som är både snygg och bekväm, men man bör fundera på vilka funktioner man vill ha eller behöver innan köp. Fördelen med Astron är förstås att den finns i butik i Sverige, men är det ensamt värt det extra prispåslaget?
Lite synd att det är roséguld på den gråa. Annars hade jag nog köpt helguld och den för att modda lite.Jahapp. Nästa dinka verkar bli en PRX i någon form alltså Guldet med den blå tavlan hade vart mumma..
Förstår jag dig som att du vill ha helguld men med silvrig urtavla? Det fungerar ju i så fall fint om man bara flyttar tavlan men behåller visarna...Lite synd att det är roséguld på den gråa. Annars hade jag nog köpt helguld och den för att modda lite.
Men index på tavlan är rosé.Förstår jag dig som att du vill ha helguld men med silvrig urtavla? Det fungerar ju i så fall fint om man bara flyttar tavlan men behåller visarna...
ja, man får flytta dom ocksåMen index på tavlan är rosé.
Är lite imponerad! Tänkte inte ens på det, bara att byta tavla. Hatten av@David71 Här flyttade jag index och visare till en silvertavla då den ifrån början hade svart tavla. Det var "billiga" klockor som jag tyckte jag kunde leka lite med. Jag skulle dock inte köpa 2 PRX bara för att få en annan tavla OCH göra jobbet med att skifta. Men visst går det
Grattis! Och då är vi ändå bara 17 dagar in på det nya åretTre nya Quartz i lådan detta år.