• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Finns det ngt trevligare än få paket ?
43051572-45EB-476A-9A5F-49BE6D4CB276.jpeg
Lite avis… :oops: Jag tänkte ju debutera med att beställa en Junghans via amazon, men fick när leveransdatumet överskridits endast besked att ”sändning försenad, vi beklagar”. Nu är den avbokad och beställd ifrån tysk handlare på ch24 istället. Hoppas på bättre tur denna gång även om väntan antagligen blir en vecka eller mer…

Lite avis… :oops: Jag tänkte ju debutera med att beställa en Junghans via amazon, men fick när leveransdatumet överskridits endast besked att ”sändning försenad, vi beklagar”. Nu är den avbokad och beställd ifrån tysk handlare på ch24 istället. Hoppas på bättre tur denna gång även om väntan antagligen blir en vecka eller mer…
Denna är nog inget avis objekt, billig, accurate, tålig och lite barnslig, men men en finfin kvartsare…ska öppna snart, fru o barnhämtning först…

Vilken beställde du, den som du posta häromveckan, ngn i Titan oxå va ?

Vilken beställde du, den som du posta häromveckan, ngn i Titan oxå va ?
Ja precis. Junghans Max Bill MEGA solar
1644423168739.png

Den har en hel del kul teknik som jag gillar. Precis som den tidigare batteridrivna modellen tickar sekundvisaren 2ggr/sek och minutvisaren står fast på minutmarkeringen tills sekunden är på .59 innan den flyttar en minutmarkering. Perpetuell kalender även utan radiosynkning. Solpanelen är inte dold under urtavlan, utan urtavlan är solpanelen. Den ska ha en power reserve på 3 år i viloläge och den ska gå ifrån helt urladdad till full på 8 minuter i direkt solljus och vara extremt energisnål. Soldrift, Radiosynk, titanboett och plexi förpackat i ´60tals design är riktigt kul tycker jag :) Om den lever upp till alla spec återstår att se, men den Tyska handlaren har i alla fall redan hört av sig om att den skickas imorgon 🤞

1644423168739.png

Den har en hel del kul teknik som jag gillar. Precis som den tidigare batteridrivna modellen tickar sekundvisaren 2ggr/sek och minutvisaren står fast på minutmarkeringen tills sekunden är på .59 innan den flyttar en minutmarkering. Perpetuell kalender även utan radiosynkning. Solpanelen är inte dold under urtavlan, utan urtavlan är solpanelen. Den ska ha en power reserve på 3 år i viloläge och den ska gå ifrån helt urladdad till full på 8 minuter i direkt solljus och vara extremt energisnål. Soldrift, Radiosynk, titanboett och plexi förpackat i ´60tals design är riktigt kul tycker jag :) Om den lever upp till alla spec återstår att se, men den Tyska handlaren har i alla fall redan hört av sig om att den skickas imorgon 🤞
Mkt snygg, så ”clean retro stuk” plus alla komplikationer o teknik, riktig vinnare…igen sicket kvarts uland vi är här, få ad’s som tar in allt coolt out there…

1644423168739.png

Riktigt häftigt :)

Sorry , spam idag, auto light, ej haft innan, men sicken ”komplikation”, vrider på handled, dinkar lyser upp utan knapptryckning….världsklass Casio…
FBF2BDD9-A000-4D1B-97AD-66D75678C84B.jpeg
När får vi se dig i KS trevligaste tråd? 😃
Varning, det brukar sluta med fler än en...

1644423168739.png

Riktigt grym. Glöm inte snyggaste 4:an in the business! 😅👍

När får vi se dig i KS trevligaste tråd? 😃
Varning, det brukar sluta med fler än en...

Ha ha, sitter o håller på o beställer en till nu❤️

Nyfiken: Hur väl känner klockan av att du VILL se tiden och den ska tändas upp och hur ofta okynnes tänds den bara av ”vanliga” handledsrörelser??
Om jag förstått funktionen rätt så är det en liten pendel som mekaniskt känner av vridningen av handleden till en viss grad. Om man vrider handleden 45grader ifrån 0 så tänds lampan. Sedan slocknar den i det läget. För att tändas igen måste den först vridas mot 0 och sedan tillbaka igen. Man kan alltså okynnestända över vissa graders vinkel. Jag brukar stänga av funktionen dagtid för att spara lite kräm

Om jag förstått funktionen rätt så är det en liten pendel som mekaniskt känner av vridningen av handleden till en viss grad. Om man vrider handleden 45grader ifrån 0 så tänds lampan. Sedan slocknar den i det läget. För att tändas igen måste den först vridas mot 0 och sedan tillbaka igen. Man kan alltså okynnestända över vissa graders vinkel. Jag brukar stänga av funktionen dagtid för att spara lite kräm
Den tänds bara om det är tillräckligt mörkt så du behöver inte avaktivera det dagtid. 👍
Jag har (vad jag vet) aldrig fått den att tändas utan att jag försökt, det är en ganska precis/ovanlig manöver. 🤷‍♂️

Senast ändrad:
dom är beroendeframkallande...
IMG_4288.JPG

bästa köksklockan ;)
Den där är grym, jag letar faktiskt efter en till, ngt liknande, gärna military stuk, måste ha auto light, solar o synk, men hittade ” endast” en Mudmaster, köp i Sverige that is, kikade även på denna, så nu rådvill, men cool i 5 minuter sedan ledsnar man ? (Klockmagasinet, Finland iofs, ngn som handlat där ?)
DF40785F-F135-4CFD-8F15-ED0AAC7658AF.png

Den där är grym, jag letar faktiskt efter en till, ngt liknande, gärna military stuk, måste ha auto light, solar o synk, men hittade ” endast” en Mudmaster, köp i Sverige that is, kikade även på denna, så nu rådvill, men cool i 5 minuter sedan ledsnar man ? (Klockmagasinet, Finland iofs, ngn som handlat där ?)
DF40785F-F135-4CFD-8F15-ED0AAC7658AF.png
Jag har handlat från Klockmagasinet utan att ha nån som helst aning om att dom höll till i Finland förrän flera år senare. Fick hem leverans på ett par dagar och kunde betala med Klarna. Så du kan nog handla lugnt!

1644423168739.png

Jag gillar utseendet på den där skarpt! Har den lume också? Diameter? Jag gillar det där med att minutvisaren står kvar på minutmarkeringen tills den skiftar 59/00. Lättare att läsa av då, tycker jag. :)

1644423168739.png

Ahaa, visste inte att den hade alla de funktionerna. Att minutvisaren står still till exakta minutbytet är nåt jag verkligen gillar!

Jag tycker inte det blir lättare utan tvärtom och vill nog att minutvisaren visar rätt tid.
Antingen tycker vi olika, eller så missförstår du funktionen... Den visar alltså på samma sätt som digital tidvisning gör.
Om klockan exempelvis är som nu, 15:13:55 så står visarna på det fram tills den är 15:13:59. Först när sekundvisaren går den sista sekunden till 15:14:00 så flyttar sig minutvisaren till :14. Eftersom minutvisaren alltid släpar i förhållande till sekundvisaren så är det egentligen ingen skillnad mot vanligt, utöver att minutvisaren inte befinner sig någon stans mellan markeringarna. Just i skrivande stund är klockan 07:19:48 men visarna på Chronomastern står i det närmsta på 07:20:48 eftersom minuten snart är fullt gången. Har man lite bredare index vid 5minuters markeringarna (vilket är vanligt) så kan det vara svårt att avgöra om den är på väg mot full minut eller har passerat.
Det kanske blev svamligt förklarat, men jag tycker den är ibland det mest lättavlästa analoga uren jag äger

Antingen tycker vi olika, eller så missförstår du funktionen... Den visar alltså på samma sätt som digital tidvisning gör.
Om klockan exempelvis är som nu, 15:13:55 så står visarna på det fram tills den är 15:13:59. Först när sekundvisaren går den sista sekunden till 15:14:00 så flyttar sig minutvisaren till :14. Eftersom minutvisaren alltid släpar i förhållande till sekundvisaren så är det egentligen ingen skillnad mot vanligt, utöver att minutvisaren inte befinner sig någon stans mellan markeringarna. Just i skrivande stund är klockan 07:19:48 men visarna på Chronomastern står i det närmsta på 07:20:48 eftersom minuten snart är fullt gången. Har man lite bredare index vid 5minuters markeringarna (vilket är vanligt) så kan det vara svårt att avgöra om den är på väg mot full minut eller har passerat.
Det kanske blev svamligt förklarat, men jag tycker den är ibland det mest lättavlästa analoga uren jag äger
Det som är fördelen med analog tidvisning är att visarna visar rätt hela tiden. Då blir det konstigt att ta det som är dåligt med digital visning och överföra till analog visning.

Digital visning är bra om man alltid tittar på sekunderna. Men om man tittar på minuterna är korrekt analog visning noggrannare. Om man tittar på klockan på mikrovågsugen och den visar 15:13 vet man inte om den just slagit om till 15:13 eller om den strax ska slå om till 15:14. Om man tittar på en analog klocka utan sekundvisare ser man det tydligare.

Jag tittar sällan på sekundvisaren även om det finns en sådan och då föredrar jag att minutvisaren visar rätt tid.

Tillbaka
Topp