• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

1644137409550.png

Jag har något vagt minne att jag läst att Citizens Grand complication (caliber 6770) var det första analoga kvartsverket med full kalender 1997
Om det är sant kanske inte är lika intressant som urverket i sig. Både Citizen *Exceed och Campanola har modeller med denna kaliber, och en del andra märken köpte också in det. Jacque Lemans och Shellman är två exempel. *inte Exceed längre :(
1644137463148.png

1644137629770.png

1644137751193.png

Citizen Signature är också en riktigt trevlig linje full av högkvalitativa urverk och fint hantverk till överkomliga pengar.
1644138366008.png
1644138557575.png

Nu blev det ett litet promotion inlägg för Citizen här, men så blir det när tillverkaren har en så bred katalog ;) Hantverk, teknik och pris är ofta svårslaget just hos Citizen.
Önskar alla en härlig söndag så här i månens första stigande fas ;)
Sökte på signature serien men som ofta med japsare i mellanklass så är ju klockorna väldigt stora. De flesta mellan 43 o 45 men jag hittade också denna på 49😬

Bilagor

• citizen-NB0075-11F.jpg
    citizen-NB0075-11F.jpg
    26.7 KB · Visningar: 8
1644137409550.png

Jag har något vagt minne att jag läst att Citizens Grand complication (caliber 6770) var det första analoga kvartsverket med full kalender 1997
Om det är sant kanske inte är lika intressant som urverket i sig. Både Citizen *Exceed och Campanola har modeller med denna kaliber, och en del andra märken köpte också in det. Jacque Lemans och Shellman är två exempel. *inte Exceed längre :(
1644137463148.png

1644137629770.png

1644137751193.png

Citizen Signature är också en riktigt trevlig linje full av högkvalitativa urverk och fint hantverk till överkomliga pengar.
1644138366008.png
1644138557575.png

Nu blev det ett litet promotion inlägg för Citizen här, men så blir det när tillverkaren har en så bred katalog ;) Hantverk, teknik och pris är ofta svårslaget just hos Citizen.
Önskar alla en härlig söndag så här i månens första stigande fas ;)

signature brukade vara billiga på WUS K&S för några år sedan, minns man var sugen men aldrig vågade. Trevliga och ser ”high end” ut tycker jag 🤓

Jodå, fn ngn hundring oxå, ett kap o bra nördväggklocka, sa till frugan att den var synkad o alltid går rätt, fick bara ngn trött min tillbaks…
Jag har en Huygens RC i köket
3C5F4A97-4455-4E98-A512-4CD377EDC2F5.jpeg

Den var tänkt till sovrummet, men det visade sig att Huygens och min fru har olika åsikter om vad ”silent” innebär så den fick sitta i köket. När jag förklarade förträffligheten med RC möttes jag också av en 🤷‍♀️ Men nu stör hon sig på att sovrumsklockan går 30 sek för sakta 😂

Jag förstår hur du menar, väldigt enkel i sin design och utan lull-lull. Jag tycker den är som en modern ”Homer” 😊
1644229341080.jpeg

App, app, ingen kvartsare ju ;)
Kanske också en dålig representant för Homers som kom i alla möjliga former och färger.
Second Setting var tilverkad enligt specifikationer som järnvägsklocka och ser likadan ut som andra gjorda för järnvägen av Citizen eller Seiko.

Jag har en Huygens RC i köket
3C5F4A97-4455-4E98-A512-4CD377EDC2F5.jpeg

Den var tänkt till sovrummet, men det visade sig att Huygens och min fru har olika åsikter om vad ”silent” innebär så den fick sitta i köket. När jag förklarade förträffligheten med RC möttes jag också av en 🤷‍♀️ Men nu stör hon sig på att sovrumsklockan går 30 sek för sakta 😂
Gillar väggen och lampan! Bor du i en bunker?

Gillar väggen och lampan! Bor du i en bunker?
Haha, jag brukar kalla det min "grotta" ;) Det är ett arbetskök utan fönster mitt i lägenheten så jag passade på att göra det lite extra grovt med naken betong och öppna ekhyllor. Det är 4st nakna industrilampor som hänger i taket tillsammans med spots över skåpen, jag köpte dom av en bonde nere på Österlen när han rev sin svinstia. Passar galten som springer runt i köket perfekt 😆

Tillbaka
Topp