• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Härligt 👍 premium G-Shock är ännu ett outforskat område för mig. Men en titanare lockar helt klart.
Här är min gamla SMP. Utplockad av någon september 2001, en månad som av helt andra anledningar förändrade allt.
IMG_20220115_130518.jpg
Kanonfin, har haft ca 5-6 stycken, inkl några nya, men de äldre är bäst, nya SMP är säkert kanon, teknik, fit, finish etc, men helt charmlös…

Det kan inte vara min gamla tro? Den såldes till någon här för ett par år sedan. Var är den uttagen?
Den är uttagen på Bernhard huke i Malmö. Jag köpte via blocket för ett par år sedan.

Edit:
Uttagen i november 2001 och inte september ser jag nu när jag kikar på certet.

Senast ändrad:
Lite sugen på en Cartier tank must solar. En av få "fin klockor" med soldrift. Men... Är det någons som har kolla på vad det är för verk egentligen? Tror att det är delvis egenutvecklat men sannolikt ihop med någon ju? Och eftersom den ändå kostar bortåt 30k så vill man ju att verket skall ha lite "verkshöjd" 😁

Tänkte dela med mig av min i mitt tycke snygga Swiss Military Hanowa - Patriot Chronograph. Jag sökte runt på nätet som en tok men det är en modell som utgått såvitt jag förstår. Vilket är bra för jag har varit försiktig med den sen jag köpte den 2017.

Bilagor

• IMG_20220220_135846.jpg
    IMG_20220220_135846.jpg
    116.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_20220220_135847.jpg
    IMG_20220220_135847.jpg
    116.2 KB · Visningar: 7
  • IMG_20220220_135900.jpg
    IMG_20220220_135900.jpg
    127.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_20220220_135941.jpg
    IMG_20220220_135941.jpg
    97.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_20220220_140009.jpg
    IMG_20220220_140009.jpg
    384.6 KB · Visningar: 6
Lite sugen på en Cartier tank must solar. En av få "fin klockor" med soldrift. Men... Är det någons som har kolla på vad det är för verk egentligen? Tror att det är delvis egenutvecklat men sannolikt ihop med någon ju? Och eftersom den ändå kostar bortåt 30k så vill man ju att verket skall ha lite "verkshöjd" 😁
Det är verkligen märkligt att det finns så lite information om just det urverket, det gör ju att man undrar lite...
Har det samtalats om just soldrivet innan, jag minns inte riktigt 🤔
Utöver Tissot t-touch vet jag inte riktigt vad ETA har för urverk med soldrift

Senast ändrad:
Det är verkligen märkligt att det finns så lite information om just det urverket, det gör ju att man undrar lite...
Ja... Jag har sökt en del men har inte någon bra info om det...mer än att Cartier rekommenderar "batteri" byte vart 16e år vilket låter lite märkligt också. Seikos o Citizens klockor avser väl att gå betydligt längre än så innan något batteri/kondensator/what ever måste bytas?

Ja... Jag har sökt en del men har inte någon bra info om det...mer än att Cartier rekommenderar "batteri" byte vart 16e år vilket låter lite märkligt också. Seikos o Citizens klockor avser väl att gå betydligt längre än så innan något batteri/kondensator/what ever måste bytas?
Jag tänkte lite samma sak. Miyota/Citizen är ju eco-drive och möjlig kandidat. Seiko Solar vet jag inte om det går att köpa ifrån Seiko. Jag vill minnas Seiko Astron had enågot runt +10år som riktlinje… Dom visar bara renderade bilder på urtavlan med underliggande solpanel och en blank platta, inget urverk. Om det var egen utvecklat borde dom väl stoltsera? Junghans har soldrivna urverk…

Jag tänkte lite samma sak. Miyota/Citizen är ju eco-drive och möjlig kandidat. Seiko Solar vet jag inte om det går att köpa ifrån Seiko. Jag vill minnas Seiko Astron had enågot runt +10år som riktlinje… Dom visar bara renderade bilder på urtavlan med underliggande solpanel och en blank platta, inget urverk. Om det var egen utvecklat borde dom väl stoltsera? Junghans har soldrivna urverk…
Ja märkligt. Modellen är ju rätt ny så kanske kryper det fram lite mer info allteftersom...

Dom verkar sällan berätta så mycket om sina verk, även när de verkligen har något att berätta. Deras tidigare quartz-verk har ju viss fin-finish, typ ränder och blanka kanter, även om det säkert inte är Grand Seiko-nivå. Min gissning är väl att de köpt teknik från nån av de japanska jättarna, men det får vi nog aldrig veta.

Även om dom gjorde egna halvledare av sand i en källare i Paris skulle dom förmodligen ändå vara tvugna att betala Citizen för patenträttigheter. ;)
Det har påståtts att Cartiers vanliga "batteribyte" också är ett byte av verk, men är inte säker. Serviceintervall handlar väl mer om vilken nivå av trygghet man vill ligga på än nån exakt livslängd på en komponent, så rimligt att den är kortare för ett utpräglat lyxmärke. Vad säger Citizen för livslängd?

Dom verkar sällan berätta så mycket om sina verk, även när de verkligen har något att berätta. Deras tidigare quartz-verk har ju viss fin-finish, typ ränder och blanka kanter, även om det säkert inte är Grand Seiko-nivå. Min gissning är väl att de köpt teknik från nån av de japanska jättarna, men det får vi nog aldrig veta.

Även om dom gjorde egna halvledare av sand i en källare i Paris skulle dom förmodligen ändå vara tvugna att betala Citizen för patenträttigheter. ;)

Det har påståtts att Cartiers vanliga "batteribyte" också är ett byte av verk, men är inte säker. Serviceintervall handlar väl mer om vilken nivå av trygghet man vill ligga på än nån exakt livslängd på en komponent, så rimligt att den är kortare för ett utpräglat lyxmärke. Vad säger Citizen för livslängd?
Vet faktiskt inte men har för mig att det handlar om 20 eller 25 år.

Apropå patenträttigheter, vilka patenterbara innovationer har kommit inom kvartsteknik de senaste 20 åren?

Riktigt cool nyhet att GP släpper en heritage ifrån det glada ’70talet :)
51719BFA-EFC0-4321-BF49-D3CC745C2FA6.jpeg

Casquette 2.0
Limiterad till 820ex
Boett i keramik med titan på baksidan, länk i keramik med gummi på insidan med viklås i titan.
Saxat ifrån Monochrome.
”As you would expect, the movement is completely new and upgraded with modern technology, which is a good thing given the short battery life of the original one. The caliber GP03980-1474 displays the hours, the minutes, the seconds, the day and the date just like the 1970s movement (although different modules were used back then) but it come with additional functionalities: the month, the year, a chronograph, a second time zone and a secret date. The later allows you to save a memorable date of your choice that will be displayed once a day at a selected time. Time is displayed on demand, and the battery life is of 2 years assuming that the pushers are pressed about 20 times a day on average.”
Om man är sugen får man tydligen punga ut med 4.700€
Fan vet om det inte vore värt det 🤪
25F3F483-870A-497B-8753-B73FA9920FF4.jpeg

Senast ändrad:
Riktigt cool nyhet att GP släpper en heritage ifrån det glada ’70talet :)
51719BFA-EFC0-4321-BF49-D3CC745C2FA6.jpeg

Casquette 2.0
Limiterad till 820ex
Boett i keramik med titan på baksidan, länk i keramik med gummi på insidan med titan viklås i titan.
Saxat ifrån Monochrome.
”As you would expect, the movement is completely new and upgraded with modern technology, which is a good thing given the short battery life of the original one. The caliber GP03980-1474 displays the hours, the minutes, the seconds, the day and the date just like the 1970s movement (although different modules were used back then) but it come with additional functionalities: the month, the year, a chronograph, a second time zone and a secret date. The later allows you to save a memorable date of your choice that will be displayed once a day at a selected time. Time is displayed on demand, and the battery life is of 2 years assuming that the pushers are pressed about 20 times a day on average.”
Om man är sugen får man tydligen punga ut med 4.700€
Fan vet om det inte vore värt det 🤪
25F3F483-870A-497B-8753-B73FA9920FF4.jpeg
Rolig modell, mindre roligt pris😬

Tillbaka
Topp