• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag kör SS, jäkla skitband det kom med, men gummit är snyggt o sitter som en smäck…
0530822E-F155-4A4B-97E4-F7B55A6E7C29.jpeg

Dagens quartz
Någon här i tråden som vill ta över den här till samma grymma pris som @Watchie släppte den för tidigare? Undviker gärna en annons då det är kul om den stannar inom tråden, för oss som vet att ”quartz is da shit”😜😎

Älskar SMP:s och patineringen är fantastisk på denna, men stör mig lite för mycket på att det är dammkorn under glaset och något märke på urtavlan… Så den får nog ge någon annan den glädje som den bör!
Hojta om ni vill köpa eller ha fler bilder🙂
7131F404-CB6A-4965-AD4D-0018441EABFD.jpeg

Senast ändrad:
Dagens quartz
Någon här i tråden som vill ta över den här till samma grymma pris som @Watchie släppte den för tidigare? Undviker gärna en annons då det är kul om den stannar inom tråden, för oss som vet att ”quartz is da shit”😜😎

Älskar SMP:s och patineringen är fantastisk på denna, men stör mig lite för mycket på att det är dammkorn under glaset och något märke på urtavlan… Så den får nog ge någon annan den glädje som den bör!
Fn denna får vara våran egen inom tråden dinka 😊

Fick precis besked om att den inkommande Max Bill blir lite försenad, som tur är har jag en liten möglig `80 tals digitalare på väg som jag kan pilla på under tiden :)
1645714789950.jpeg

Lånad bild, men samma utförande. I en sån här gammal digitalare får man dag/datum/perpetuell kalender/tidtagning/larm utöver full tidvisning i 12/24h format. Stiligt förpackat i kromad mässing ;)

409322D4-2A8A-4CA2-B3F2-7D1BA5F86692.jpeg
Fick hem en klocka från samma era som jag inte hade så mycket hopp om men se it’s alive! 😁 dock bara 12h visning och min perpetuell kalender gick bara till 2019 mao lever den på övertid!
Jag minns inte hur långt kalendern på min Speedmaster ifrån 1977 går, men har för mig det bara är 10-15 år... Lyckligtvis finns det tabeller för repeterad kalender så man kan ställa ett år som är samma i månader/veckodagar som nuvarande men inom spannet för den klockan har.

Jag minns inte hur långt kalendern på min Speedmaster ifrån 1977 går, men har för mig det bara är 10-15 år... Lyckligtvis finns det tabeller för repeterad kalender så man kan ställa ett år som är samma i månader/veckodagar som nuvarande men inom spannet för den klockan har.
Se där, tack för hjälpen!

Ofta när man känner för en viss klocka som är kvarts så har den stannat och man får ta fram batterilådan och pilla i ett nytt.
Så jag försöker att hålla nere antalet kvartsare men det går sisådär…
Speciellt lite äldre kvartsare kostar ofta buslite och ger ändå mycket klocka för pengen.
Ramla dit idag igen och det blev en Seiko från 1980 som såg rätt ledsen ut för den var väldigt smutsig men under skiten fanns en hel del charm.
Den dubbeltickade så nytt batteri behövdes och efter en rejäl skurning ser den ut så här.

4912B5A6-DDE3-42B6-8E31-DFB49BC7C481.jpeg

15D71FE6-2193-4E2A-9EF4-F74E8ADA3E06.jpeg

Verket vet jag inget om men ser inte ut som skräp.

BA715813-D5C7-49BD-9D4E-626A602CDECA.jpeg

Ofta när man känner för en viss klocka som är kvarts så har den stannat och man får ta fram batterilådan och pilla i ett nytt.
Så jag försöker intala mig att försöka hålla nere antalet kvartsare men det går sisådär…
Speciellt lite äldre kvartsare kostar ofta buslite och ger ändå mycket klocka för pengen.
Ramla dit idag igen och det blev en Seiko från 1980 som såg rätt ledsen ut för den var väldigt smutsig men under skiten fanns en hel del charm.
Den dubbeltickade så nytt batteri behövdes och efter en rejäl skurning ser den ut så här.

Såg trevlig ut, nyservad by AD look…

Så jag försöker att hålla nere antalet kvartsare men det går sisådär…

Vilket trevligt fynd 😍 Det är kul med dessa som är lite tidstypiska i designen, både analoga och digitala klockor hade lite drag av varandra i formgivningen

Dagens quartz

Lyser lumen något fortfarande på den?

En digitalare precis i brytningen från att dom var enkla, tjocka och dyra tills dom hade massor med funktioner, var tunna och vem som helst hade råd med en.
Tycker det är intressant att utvecklingen gick så fort runt mitten på 70-talet.
Dom första LCDarna kunde bara visa timmar och minuter men bara ett fåtal år senare kunde dom allt förutom att steka pannkakor.

EA7196AB-5DD5-4EE1-9FBB-A1523627D1CA.jpeg

Ja, knapparna ska var annorlunda och den vänstra som man använder för att ställa klockan behövs en tandpetare eller så för att manipulera.

67F0A129-4DC4-487A-B976-3898B86ABFCE.jpeg

En digitalare precis i brytningen från att dom var enkla, tjocka och dyra tills dom hade massor med funktioner, var tunna och vem som helst hade råd med en.
Dom första LCDarna kunde bara visa timmar och minuter men bara ett fåtal år senare kunde dom allt förutom att steka pannkakor.

Ja, knapparna ska var annorlunda och den vänstra som man använder för att ställa klockan behövs en tandpetare eller så för att manipulera.

Uber cool, svarta är stål ?

Uber cool, svarta är stål ?

Nej, enligt baksidan är det ”base metal” och ser ut som det är lackerat svart.
Under den här tiden började nog svart bli tufft och tror inte Citizen gjorde så här för att förbilliga och fanns på en hel del olika modeller.
Boetten är halvmatt svart medans vad man kan kalla glasringen är i rostfritt och under glaset runt displayen är det guldgult vilket låter som en konstig mix men jag tycker det lirar.

Edit, ska inte svära på det här men det står base metal top vilket ju kan betyda att det jag tror är rostfritt är kromad billigare metal.
Citizen gjorde en del klockor i aluminium som var lackerade svarta på 70-talet så det kan vara så också.
Det enkla sättet att ta reda på det är att fila lite på klockan för att se vad som är under men det tänker jag inte göra.

Senast ändrad:
Nej, enligt baksidan är det ”base metal” och ser ut som det är lackerat svart.
Under den här tiden började nog svart bli tufft och tror inte Citizen gjorde så här för att förbilliga och fanns på en hel del olika modeller.
Boetten är halvmatt svart medans vad man kan kalla glasringen är i rostfritt och under glaset runt displayen är det guldgult vilket låter som en konstig mix men jag tycker det lirar.
Tycker designen är mkt cool - enkel - no frill - retro - med en touch av art deco på ngt sätt..

Super fin i skicket (som vanligt med dina vintage) :cigar: Visst är "lufthålen i baklocket en resonanslåda till larmet?
Det jag tycker är så härligt med dessa ´70 talare är att man verkligen hakade på framtidstron, allt är möjligt och hi-tech var hyllat :) . Efter att ha landat på månen gick även designen i tidens tecken vilket verkligen syns på många tidiga digitalklockor (vissa ser ju ut som små rymdskepp) :)

Super fin i skicket (som vanligt med dina vintage) :cigar: Visst är "lufthålen i baklocket en resonanslåda till larmet?
Det jag tycker är så härligt med dessa ´70 talare är att man verkligen hakade på framtidstron, allt är möjligt och hi-tech var hyllat :) . Efter att ha landat på månen gick även designen i tidens tecken vilket verkligen syns på många tidiga digitalklockor (vissa ser ju ut som små rymdskepp) :)

Tack.
Den har så att säga dubbla boettlock med en liten spalt mellan precis som en del äldre mekaniska alarmklockor.
Det undre boettlocket är väldigt tunnt och kan nog liknas vid ett hägtalarmembran.
Antar att larmet hörs bättre om boettlocket som vibrerar inte ligger direkt mot huden och då dämpas.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp