• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Får sätta lite fart på tråden idag , mycket SS i helgen…
9D73C139-A198-4F88-99DC-2095DE4D2D37.jpeg

Är det HAQ i den till och med??😁
Den bör se ut så här under locket...
IMG_4020.JPG

Longines kallar verket L157.3
IMG_4021.JPG

vilket alltså är ETAs E64.111 Precidrive.
Jag tror det är den klockan jag bär oftast av alla (den i stål alltså). Är med på bild i första posten i tråden ;) Jag bytte bandet ganska omgående och har även bytt till ett lätt kupat glas på den :)

Ruskigt sugen på nån minimalistisk, enkel (och relativt billig) quartzare och har span på dessa två:
Tissot Everytime. Känns väl egentligen som en nobrainer. 38mm, 7mm tunn, under 2000 kr. Tissot är alltid Tissot. Känns som en grym DW-utmanare som kanske borde rekommenderas till alla som överväger en sån. Finns i 30, 38 och 42mm med quartzverk (och 40mm med automat) och olika boettfärger och tavlor, samt nato, läder och länk (rislänk med raka ändar). Tycker dom två nedan var mest intressanta. Breguet eller Bauhaus.
t109.410.18.032.00.jpg

t109.410.17.077.00.jpg

Men sen spanar jag även på Mondaine Classic. 36mm och rätt unik i sitt utseende. Har dock svårt att hitta info kring Mondaine. Nån som har erfarenhet?
mon073.jpg

Tankar, åsikter? Den mest uppenbara lösningen är väl kanske en av varje egentligen. Handlar ju mer eller mindre om småslantar trots allt. Skulle dock gärna vilja ha lite input kring Mondaine om nån har erfarenheter.

Tissot nr 2 har ju lite av samma design som Max Bill, fast inverterad, något jag gillar :)
A9041AC2-C9DD-432C-B823-AB0CCCA9FC95.jpeg

Mondaine är ju minst lika klassisk i designen :) Då jag hanterat Mondaine uppfattade jag den som något kantig och klossig, satt inte så bekvämt på mig. Ingen koll på urverk, men skulle gissa det är Ronda som används. Sett till pris & design finns väl inte mycket att klaga på 😎

Tissot nr 2 har ju lite av samma design som Max Bill, fast inverterad, något jag gillar :)
A9041AC2-C9DD-432C-B823-AB0CCCA9FC95.jpeg

Mondaine är ju minst lika klassisk i designen :) Då jag hanterat Mondaine uppfattade jag den som något kantig och klossig, satt inte så bekvämt på mig. Ingen koll på urverk, men skulle gissa det är Ronda som används. Sett till pris & design finns väl inte mycket att klaga på 😎
Tack för input! Nä, för dom slantarna kan jag som sagt lika gärna köra på en av varje. Den svarta Tissoten lockar just pga Bauhaus-looken. Varit sugen på nåt Bauhausigt länge. Gillar även symmetrin och det lite udda i att alla timmarna är tvåsiffriga.
Edit: Tissoten verkar ju ha ett helt okej urverk också. Tissot (ETA) 902.101. Litet, men med fyra juveler och inte helt i plast. Blir nog till att klicka hem en snart...
902-101-91.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp