• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Ruskigt sugen på nån minimalistisk, enkel (och relativt billig) quartzare och har span på dessa två:
Tissot Everytime. Känns väl egentligen som en nobrainer. 38mm, 7mm tunn, under 2000 kr. Tissot är alltid Tissot. Känns som en grym DW-utmanare som kanske borde rekommenderas till alla som överväger en sån. Finns i 30, 38 och 42mm med quartzverk (och 40mm med automat) och olika boettfärger och tavlor, samt nato, läder och länk (rislänk med raka ändar). Tycker dom två nedan var mest intressanta. Breguet eller Bauhaus.
t109.410.18.032.00.jpg

t109.410.17.077.00.jpg

Men sen spanar jag även på Mondaine Classic. 36mm och rätt unik i sitt utseende. Har dock svårt att hitta info kring Mondaine. Nån som har erfarenhet?
mon073.jpg

Tankar, åsikter? Den mest uppenbara lösningen är väl kanske en av varje egentligen. Handlar ju mer eller mindre om småslantar trots allt. Skulle dock gärna vilja ha lite input kring Mondaine om nån har erfarenheter.
Jag har två Mondaine, en 36mm vanlig kvarts och en större med Stop2Go-verket. Riktigt fina klockor tycker jag. 😊
PSX_20220303_113830.jpg

Jag har två Mondaine, en 36mm vanlig kvarts och en större med Stop2Go-verket. Riktigt fina klockor tycker jag. 😊
PSX_20220303_113830.jpg
Kul att höra och tack för input! Ca 4000 för två skoj quartzare är nog inte så dumt ändå. Fast väntar ju också på PRX 35mm som fortfarande inte är bekräftad från Tissots sida än...

Jag testar senaste ifrån januari 1980. Den fungerar perfekt men ska få en liten översyn vad det lider
16E3F481-071A-452B-BD34-4A4E71D3EBAC.jpeg

När Citizen släppte sin första Digi-Ana var dom tydligen först ut med konceptet 1978.
1646333313412.png

Tanken var att den moderna globala affärsmannen kunde ha hemtiden på den ena tavlan och affärskontakterna i andra tidszoner på den andra.
Det är bara små kosmetiska skillnader på min åttia och den första ifrån 1978

Jag har för mig någon i Tissot-tråden sa att den var bekräftad till april-maj, men jag kan minnas fel på datumet
Mja, så vitt jag vet är det endast "bekräftat" från handlare. Men inget officiellt från Tissot själva än, bortsett från att deras websidor för Mexico och Indien råkat läcka.

Den här får knappt ngn handledstid, fattar ej varför, så snygg och jag tycker den är snäppet bättre än motsv GS i allt, fit, finish, prestanda och sist men inte minst, snäppet billigare, vad säger tråden GS kvartsare vs premium Citizens ?
A36C4932-BF41-4483-AE55-2F9C37D25D21.jpeg

Den här får knappt ngn handledstid, fattar ej varför, så snygg och jag tycker den är snäppet bättre än motsv GS i allt, fit, finish, prestanda och sist men inte minst, snäppet billigare, vad säger tråden GS kvartsare vs premium Citizens ?
Tycker dom är rätt likvärdiga. GSn har något bättre finish (särskilt sekundvisaren är sämre på Citizen) men Citizen har bättre funktioner. Dock har jag alla mina GS quartz som jag haft gått inom 5spy o Citizen som är specad till exakt det verkar snarare ligga på 16 spy. Vilket är lite synd... Men i slutändan är Citizen iaf mest prisvärd!

Om man har möjlighet ska man förstås ha båda, det har jag ;) Men om jag tvunget skulle välja en över en annan, så skulle The Citizen vinna. Jag tycker användarvänligheten är på en högre nivå, speciellt med eco-drive. Jag har antagligen nämnt det förut, men möjligheten att uppnå superlativen med kvart tycker jag är lite roliga över lag. Det finns liksom inom räckhåll... Den tunnaste, den mest punktliga, den första XXX , handgjord osv. Det är lätt att vara nischad samlare av kvarts-ur :)
*och en GS har alltid en plats i samlingen ;)

Senast ändrad:
Yes, är såklart bäst med bägge, är själv rudis på dessa och endast haft 2, kanon kvalite på bägge, men Citizen känns mer praktisk, sedan hade jag iofs en 37mm GS, upplevde den för liten, störde mig, nästa kan bli en GMT GS, tycker de är mkt snygga, men en valfri Campanola tuktar nog den, stör mig bara så in åt ….. att det är så AD fattigt i Sverige, trevlig kväll och tack för svar
Tycker dom är rätt likvärdiga. GSn har något bättre finish (särskilt sekundvisaren är sämre på Citizen) men Citizen har bättre funktioner. Dock har jag alla mina GS quartz som jag haft gått inom 5spy o Citizen som är specad till exakt det verkar snarare ligga på 16 spy. Vilket är lite synd... Men i slutändan är Citizen iaf mest prisvärd!

Om man har möjlighet ska man förstås ha båda, det har jag ;) Men om jag tvunget skulle välja en över en annan, så skulle The Citizen vinna. Jag tycker användarvänligheten är på en högre nivå, speciellt med eco-drive. Jag har antagligen nämnt det förut, men möjligheten att uppnå superlativen med kvart tycker jag är lite roliga över lag. Det finns liksom inom räckhåll... Den tunnaste, den mest punktliga, den första XXX , handgjord osv. Det är lätta att vara nischad samlare av kvarts-ur :)
*och en GS har alltid en plats i samlingen ;)

1646509969860.png

Jag fortsätter fylla på med vintage kul-kult-kvarts. Denna är näst på tur in i min samling :)
Åter igen var det Citizen som gick i frontlinjen då det gällde innovativa lösningar där kvarts kunde briljera. Dubbla tidvisningar med analog + digital tavla, tidtagning, perpetuell kalender, larm och tidssignal tillsammans med både lampa och lysmassa. Och termometer!! Hade denna använts i Pulp Fiction hade den visat feber under fångenskapen i Vietnam ;) Det som ser ut som en högtalare är i själva verket locket över termometern. Dagens Casio G-shocks har ju fler funktioner än denna, men i formatet och materialet är denna oslagbar. Quirky-cool så det ryker om handleden när den bärs :cigar:

Q
1646509969860.png

Jag fortsätter fylla på med vintage kul-kult-kvarts. Denna är näst på tur in i min samling :)
Åter igen var det Citizen som gick i frontlinjen då det gällde innovativa lösningar där kvarts kunde briljera. Dubbla tidvisningar med analog + digital tavla, tidtagning, perpetuell kalender, larm och tidssignal tillsammans med både lampa och lysmassa. Och termometer!! Hade denna använts i Pulp Fiction hade den visat feber under fångenskapen i Vietnam ;) Det som ser ut som en högtalare är i själva verket locket över termometern. Dagens Casio G-shocks har ju fler funktioner än denna, men i formatet och materialet är denna oslagbar. Quirky-cool så det ryker om handleden när den bärs :cigar:

Riktigt roliga klockor dom där.
Hur ser man enkelt och snabbt om det är en gammal eller en ny, behöver man titta på baksidan?

Tillbaka
Topp