• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Nytt in idag!

20220325_090639-01.jpeg

Kul duo!
Jag gillar Type II som är en liten milstolpe i Seikos historia men är mer eller mindre bortglömd.

Fick inspiration att plocka fram en egen idag.

45920A82-D256-4D12-911D-6FA5AFA89D81.jpeg

Blev som vanligt ett batteribyte.
Trots att serien var Seikos första moderaterna prissatta ser man att det inte bara är enkelt och plast inuti och går att plocka isär och serva.

1DC41461-7C46-4E89-B04C-D118DBE948CF.jpeg

Det blir några klockor att ställa fram idag… Men det finns å andra sidan en del som sköter om det på egen hand
5253EDBF-B27A-4975-9DE6-6B6819B4EFE2.jpeg
RC och soldriftlådan, bara 3st som behövde hjälp ;)
BE7F6F14-919D-4FF8-A630-713606F2CBB4.jpeg

Resten av de soldrivna på grönbete på fönsterbrädan, de 2 uppe till höger som inte är RC, är faktiskt redan inställda på sommartid. Har med andra ord inte burits sedan oktober…
BF36B9FF-0713-4B4B-9150-075899350B87.jpeg

Dolce har jag faktiskt aldrig skiftat tid på. Som syns mot G-shocken så har den idag fortat sig 3sek på ca 2 år. Helt ok prestanda på en klocka som kostar mindre än nya Moonswatch 😉

Denna tänkte jag först kränga, men gillar den starkt, får stanna, cool med lite Svensk ”pilot lyx” , jag gnällde förut om Tags bang for the buck, lite same same här, bet premium, men lite osäker på bla verket, tycker även ngt mer på tavlan kunde vart applied istället för printed, få Skydivers i denna tråd dock, vad har ni för åsikter om SS ? @BarbaBaba ?…
E5E9BB05-5746-4364-A3CD-BE49DA12150E.jpeg

Denna tänkte jag först kränga, men gillar den starkt, får stanna, cool med lite Svensk ”pilot lyx” , jag gnällde förut om Tags bang for the buck, lite same same här, bet premium, men lite osäker på bla verket, tycker även ngt mer på tavlan kunde vart applied istället för printed, få Skydivers i denna tråd dock, vad har ni för åsikter om SS ? @BarbaBaba ?…
E5E9BB05-5746-4364-A3CD-BE49DA12150E.jpeg
Jag har haft några stycken genom åren (S&S) men ingen idag, och inte den modellen. Den digitala UTC ORC gav jag min systerson i examenspresent, den gillade jag i allt utom tjockleken. Några Royal Steel som jag gillade när det begav sig, en av sönerna har en Jubilee Steel som han är nöjd med, även svågern har en som även han är nöjd med. Jag tycker Royal Capital med datum är fantastiskt snygg, kom den i kvarts skulle jag köpa den 😉. En av fruns närmsta vänner har kopplingar till startandet av S&S så det var lite extra kul att köpa sin första igenom henne. Jag fick köpa en av modellerna som fotats i deras annonsmaterial som lite kul provinjens. Kvartskronografen i damlinjen tycker jag är riktigt snygg, men jag känner kanske att dom är lite högt prissatta över lag då dom har så liten marknad. Den lilla NOR modellen i Boliden-guld kan jag tänka mig ha i samlingen bara för att ha dom representerade, tiden får utvisa om jag skaffar någon S&S i framtiden 😎

Jag har haft några stycken genom åren (S&S) men ingen idag, och inte den modellen. Den digitala UTC ORC gav jag min systerson i examenspresent, den gillade jag i allt utom tjockleken. Några Royal Steel som jag gillade när det begav sig, en av sönerna har en Jubilee Steel som han är nöjd med, även svågern har en som även han är nöjd med. Jag tycker Royal Capital med datum är fantastiskt snygg, kom den i kvarts skulle jag köpa den 😉. En av fruns närmsta vänner har kopplingar till startandet av S&S så det var lite extra kul att köpa sin första igenom henne. Jag fick köpa en av modellerna som fotats i deras annonsmaterial som lite kul provinjens. Kvartskronografen i damlinjen tycker jag är riktigt snygg, men jag känner kanske att dom är lite högt prissatta över lag då dom har så liten marknad. Den lilla NOR modellen i Boliden-guld kan jag tänka mig ha i samlingen bara för att ha dom representerade, tiden får utvisa om jag skaffar någon S&S i framtiden 😎
Tack, kul o bra input, jag är lite 50/50 till SS, men mer åt det positiva hållet, väldigt kul med Svensk lyx, vill ha mer kvarts såklart, håller med om RC, riktigt cool, speciellt blåa i 18k…😎

Söker en Quartz med gubbäventyrslook, men hittar inte riktigt rätt. Tänker mig nåt Exploreraktigt eller kanske i stil m Seiko sarb033 men quartz då. Gärna nära 38mm, inte alltför dressat i lite lägre prisklass, max 3000 kr begagnat. Nån som har nåt bra tips?

Söker en Quartz med gubbäventyrslook, men hittar inte riktigt rätt. Tänker mig nåt Exploreraktigt eller kanske i stil m Seiko sarb033 men quartz då. Gärna nära 38mm, inte alltför dressat i lite lägre prisklass, max 3000 kr begagnat. Nån som har nåt bra tips?

Tänker direkt på Certina DS-2, Precidrive. Mycket pang för pengen. Finns i olika färger, även i titan om du gillar det (lite dyrare dock)

1648389716343.png

Haha, "gubbäventyrslook" var en ny kategori 😄 S_sarb033 är ju ungefär vad GS kallar Heritage med exempelvis lilla sbgx-serien. Givetvis en nolla över budget ;)
Jag brukar nästan alltid hänvisa till Citizen då det gäller prisvärt i budgetsegmentet, men i just detta fall skulle kanske Tissot PR100 av något slag vara en kandidat? Har för mig den är 38 eller 39mm och ligger i den prisklassen

Haha, "gubbäventyrslook" var en ny kategori 😄 S_sarb033 är ju ungefär vad GS kallar Heritage med exempelvis lilla sbgx-serien. Givetvis en nolla över budget ;)
Jag brukar nästan alltid hänvisa till Citizen då det gäller prisvärt i budgetsegmentet, men i just detta fall skulle kanske Tissot PR100 av något slag vara en kandidat? Har för mig den är 38 eller 39mm och ligger i den prisklassen

Bra alternativ men upplever ändå de som lite för dressiga, dumt nog vill jag gärna ha den lite tjockare också, men quartz blir lätt tunna.

Bra alternativ men upplever ändå de som lite för dressiga, dumt nog vill jag gärna ha den lite tjockare också, men quartz blir lätt tunna.
tyvärr tror jag du snubblar mest på storleken, det är fortfarande glest med under 38mm modeller av alla kategorier, och lite "äventyrliga" är nog än svårare...

Dags för sommartid. Har noll sekunder gångavvikelse sedan vintertidsomställningen. Nu är det ju inte en HAQ utan snarare ABC (accurate by chance), men ändå coolt.
57112A49-97E2-469D-AB6D-F093F8310B48.jpeg
Ha ha, abc rocks, mina Omega kvartsare har alltid gått bra, dock ej alltid träffat index korrekt..mkt trevlig seamaster för övrigt…

Tillbaka
Topp