• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Förutom ett tema av kvalitativa kvartsare verkar det finnas en viss vurm för kronograftavlor :) Fin samling :cigar:
Tack! Ja, det har blivigt så. Dock känns både Astron, Oceanus'en och G-Shocken mer som "Dual-timers" än kronografer. Svårt att hitta "Premium/HAQ" kvartsare som inte är Kronografer tycker jag. Dem flesta kvartsare i lägre prispunkter träffar ofta inte index bra och jag har lite OCD på att dem gärna ska göra det.
Förslag på 3-hands HAQ/Premium kvartsare mottas gärna i övrigt ;)

Sjysst samling!
Hade helst bara kört quartz. Men det värsta är när det finns automatare man gillar looken på mer

För övrigt tycker jag det är synd att inte longines gör mer utav VHP-serien.
Tack! Håller med, VHP'n är en av mina favoriter bland mina kvartsare, både design och funktion. Hoppas det kommer en ny generation så småningom.
Annars kanske jag t om köper en till Blå eller Vit som kompliment.

Tack! Ja, det har blivigt så. Dock känns både Astron, Oceanus'en och G-Shocken mer som "Dual-timers" än kronografer. Svårt att hitta "Premium/HAQ" kvartsare som inte är Kronografer tycker jag. Dem flesta kvartsare i lägre prispunkter träffar ofta inte index bra och jag har lite OCD på att dem gärna ska göra det.
Förslag på 3-hands HAQ/Premium kvartsare mottas gärna i övrigt ;)
Det är fortfarande ganska begränsat med Premiumkvartsare, även om de som är det oftast är HAQ :) Personligen är jag inte främmande för att "modda" en något billigare klocka till att bli lite mer premium. Nu har jag visserligen redan Tissot PRX i 40mm så 35mm ligger inte på inköpslistan, men att köpa ett E63.111 för 50£ och kanske ett glas med bra AR för ytterligare 10£ och bestycka den nya PRX 35mm med skulle ju göra den lite mer premium.
Dagen "moddade" favorit kvartsare :
37294CCA-158B-4D2E-8D45-721117261A87.jpeg

Snyggt! ja, och G-shocks är tacksamma att modda. Jag är inte tillräckligt duktig för att modda en PRX eller vanlig klocka.
Skulle jag hitta en Svart PRX 40mm som träffar Index bra skulle jag hugga. Hade en blå innan men den va rätt off så fick vandra vidare.
Har dock funderat på om jag ska kombinera en Modul med Positive Display från en klocka och använda bezel och band från annan, ofta är det fler Square's som jag skulle vilja ha men som har Inverted Display och jag vet inte varför men jag vill helst ha den Positiva Displayen.

Joinar in med Titanium-Tisdag-Square idag, synkad och redo!
1647942673355.png

Snyggt! ja, och G-shocks är tacksamma att modda. Jag är inte tillräckligt duktig för att modda en PRX eller vanlig klocka.
Skulle jag hitta en Svart PRX 40mm som träffar Index bra skulle jag hugga. Hade en blå innan men den va rätt off så fick vandra vidare.
Har dock funderat på om jag ska kombinera en Modul med Positive Display från en klocka och använda bezel och band från annan, ofta är det fler Square's som jag skulle vilja ha men som har Inverted Display och jag vet inte varför men jag vill helst ha den Positiva Displayen.

Joinar in med Titanium-Tisdag-Square idag, synkad och redo!
1647942673355.png
Våga testa, G-shock är modd-vänliga :)

Just nu har jag lite feeling för den nya aquaracern.
Bra mått. Snygg som fan och easylink justering i låset. Gillar baksidan också.
Det negativa är väl tråkigt urverk och inget datum.

1647946456410.png

@Facegravy Jag tror tyvärr det är ett vanligt viklås... och jag skulle också önskat datum. Men annars är den snygg :)
Lite kul att han som gjort videon poängterar att det är "non in-house quartz calibre" eftersom dom aldrig haft någon egen innan heller ;)

Just nu har jag lite feeling för den nya aquaracern.
Bra mått. Snygg som fan och easylink justering i låset. Gillar baksidan också.
Det negativa är väl tråkigt urverk och inget datum.

Håller med, den e riktigt snygg. Saknar också datum. Lite märkligt att dem tagit bort det när dem haft det på tidigare generationer och fortf har kvar det på automatarna.
Men den Tag Heuer F1 jag har nu är tyvärr den som går minst exakt i samlingen, så känner inte jag vill lägga så mycket pengar på en Tag igen om dem inte kan lägga lite krut på ett bättre kvarts verk. Dock kanske den är bättre på de nya.

1647946456410.png

@Facegravy Jag tror tyvärr det är ett vanligt viklås... och jag skulle också önskat datum. Men annars är den snygg :)
Lite kul att han som gjort videon poängterar att det är "non in-house quartz calibre" eftersom dom aldrig haft någon egen innan heller ;)
Det har en easylink liknande justering på 7mm. Hörde av mig till erikson om det eftersom det stod något på hemsidan fast utan bild eller mer exakt förklaring.

de visste inte exakta verket. Men gissade på ronda.

Håller med, den e riktigt snygg. Saknar också datum. Lite märkligt att dem tagit bort det när dem haft det på tidigare generationer och fortf har kvar det på automatarna.
Men den Tag Heuer F1 jag har nu är tyvärr den som går minst exakt i samlingen, så känner inte jag vill lägga så mycket pengar på en Tag igen om dem inte kan lägga lite krut på ett bättre kvarts verk. Dock kanske den är bättre på de nya.
Extra konstigt utan datum eftersom automatarn har det.
Kul dock att de bara har sekundmarkeringar på kvarts, men automaten har även hundradelar.

Men Tag ? Jag tycker de är coola, en del mkt snygg design, men priset ? Kontra value och vad man får ? Ronda verk för några tior ? Och sedan lista över 20k ?

Det har en easylink liknande justering på 7mm. Hörde av mig till erikson om det eftersom det stod något på hemsidan fast utan bild eller mer exakt förklaring.

de visste inte exakta verket. Men gissade på ronda.
Det kanske visar sig då du ser den live, men annars verkar det (på bild på Tag Heuers hemsida) vara Professional 300 som har snabbinställning/dykförlängare...
Ronda är nog troligt på nyare Tag. Glömde kolla den jag hade som ena sonen har nu, men den levererade 5 års batteri och fungerar fortfarande felfritt :)

Det kanske visar sig då du ser den live, men annars verkar det (på bild på Tag Heuers hemsida) vara Professional 300 som har snabbinställning/dykförlängare...
Ronda är nog troligt på nyare Tag. Glömde kolla den jag hade som ena sonen har nu, men den levererade 5 års batteri och fungerar fortfarande felfritt :)
Ja det hade ju varit kul om den letat sig till denna. Men finns easylink så är det ju bättre än inget.

Det är säkert inget fel med Ronda. Det är väl mest känslan att få något haq-verk när man ändå betalar premium

Men Tag ? Jag tycker de är coola, en del mkt snygg design, men priset ? Kontra value och vad man får ? Ronda verk för några tior ? Och sedan lista över 20k ?
Nu är jag ingen Tag fantast men det där gäller väl nästan alla klockor i "mellanklass" ett ETA 2824/sellita sw200-1 kostar väl ballpark mellan typ 1500 och 2500 (beroende på standard/elabore/top). Så en Tudor bb36 som är så hyllad listar väl 30 med ett urverk för en tiondel. Då blir ju en Tag för 20k kanske inte mindre prisvärd bara för att verket kostar 500 istället. Sedan finns det ju exempel på IWC o Breitling som baserat långt dyrare modeller på 2824. Eftersom kvarts ofta är rätt mycket billigare än motsvarande manuella (dom få gånger man kan jämföra) tycker jag kvarts ofta är mer prisvärt oavsett HAQ eller inte!

Nu är jag ingen Tag fantast men det där gäller väl nästan alla klockor i "mellanklass" ett ETA 2824/sellita sw200-1 kostar väl ballpark mellan typ 1500 och 2500 (beroende på standard/elabore/top). Så en Tudor bb36 som är så hyllad listar väl 30 med ett urverk för en tiondel. Då blir ju en Tag för 20k kanske inte mindre prisvärd bara för att verket kostar 500 istället. Sedan finns det ju exempel på IWC o Breitling som baserat långt dyrare modeller på 2824. Eftersom kvarts ofta är rätt mycket billigare än motsvarande manuella (dom få gånger man kan jämföra) tycker jag kvarts ofta är mer prisvärt oavsett HAQ eller inte!
Säger ej emot, men jag lägger tex hellre pengar på en Citizen / Seiko / GS med ”högre, bättre” spec , o fit and finish, saknar en Tag , skulle gärna vilja ha en, men i relation till annat, ej värt det i min bok så att säg…

Säger ej emot, men jag lägger tex hellre pengar på en Citizen / Seiko / GS med ”högre, bättre” spec , o fit and finish, saknar en Tag , skulle gärna vilja ha en, men i relation till annat, ej värt det i min bok så att säg…
Det håller jag iofs helt med om! Min Chronomaster kostar som en Aquaracer kvarts ungefär och vad gäller prisvärdhet där så...som sagt, jag instämmer!

Börjar digga cirklarna i VHP mer och mer, tyckte det såg lite plastigt ut i början men nu börjar jag älska hur det ser ut i ljus.
Hoppas dem inte slutar helt med VHP, ser gärna en ny generation i framtiden.
1648023663904.png
Jag gillar LP vibben 😎👌🏿 Det skulle gärna få sitta samma urverk i fler modeller. Jag tyckte kronan var super att använda, och perpetuell kalender är ju alltid en bonus 😊

Börjar digga cirklarna i VHP mer och mer, tyckte det såg lite plastigt ut i början men nu börjar jag älska hur det ser ut i ljus.
Hoppas dem inte slutar helt med VHP, ser gärna en ny generation i framtiden.
1648023663904.png
Jag har väntat på en mindre i många år nu... verkar inte hända som sagt var. 😔 En runt 38'a vore optimalt för just mig. Jag trodde det skulle släppa nu i år faktiskt, som det gjort med spirit serien tex.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp