• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Promenad med GS, gillar verkligen orangea visaren mot den bläcksvarta tavlan.

Bilagor

• IMG_20220328_141141.jpg
    IMG_20220328_141141.jpg
    466.9 KB · Visningar: 15
Hallojs, quartz-quamrater!
Försöker sätta ihop nån slags quartz-önskelista och funderar över en rätt specifik klocka som jag gärna skulle ha.
Specifikation:
  • GMT-verk
  • Under 40mm
  • "Dressad" stil, ingen dykare eller biffig grej. Tänk mer GS-GMT.
  • Helst swiss made eller japanskt.
  • Hyfsat prisvärd, max omkring femtusingen.
Finns det nån klocka som uppfyller min spec?

Försöker sätta ihop nån slags quartz-önskelista och funderar över en rätt specifik klocka som jag gärna skulle ha.
Specifikation:
  • GMT-verk
  • Under 40mm
Du får nog samma problem som @rickards när det gäller storleken... Jag tror dessutom kombon kvarts+GMT redan är ganska begränsad, men det är kul att se vad som finns där ute :)
Denna är tyvärr 40mm, men tycker den ser trevlig ut...
1648477330413.png

Specifikation:
  • GMT-verk
  • Under 40mm
På 40mm finns dt ju lite att välja mellan men under 40mm va fan svårt, eller för dyrt.
"DuFa Weimar GMT 38mm" va närmsta jag hittade.
1648488615365.png

Specifikation:
  • GMT-verk
  • Under 40mm
Hittade heller inget vettigt, storlek och budget sabbar ekvationen, G shock kanske du ej är ute efter, hade jag köpt med dina krav, och fått massa annat på köpet, världens bästa allround klocka och det finns lite roliga square varianter oxå…

Du får nog samma problem som @rickards när det gäller storleken... Jag tror dessutom kombon kvarts+GMT redan är ganska begränsad, men det är kul att se vad som finns där ute :)
Denna är tyvärr 40mm, men tycker den ser trevlig ut...
1648477330413.png
På 40mm finns dt ju lite att välja mellan men under 40mm va fan svårt, eller för dyrt.
"DuFa Weimar GMT 38mm" va närmsta jag hittade.
1648488615365.png
Hittade heller inget vettigt, storlek och budget sabbar ekvationen, G shock kanske du ej är ute efter, hade jag köpt med dina krav, och fått massa annat på köpet, världens bästa allround klocka och det finns lite roliga square varianter oxå…
Tack för input. Misstänkte att det kunde bli knepigt att hitta. Googlat en del utan mycket framgång.
DuFa har jag kikat på, tycker dom ser fina ut men visade sig att det är fejk-made in Germany vilket går bort.
G-Shock finns på listan, men det jag specifikt är ute efter i det här fallet är en mer klassisk klocka.
40mm kanske jag kan leva med. Har varit insnöad på vintage för länge och vant mig vid 32-34mm.
Inget jättefan av Kinatillverkat, men blir jag desperat nog så finns BOLDR Venture GMT. 38mm, titan och Ronda 515.24. Verkar dåligt med andra klockor som använder det verket, dock. Lite sportigare look än vad jag egentligen är ute efter, men rätt fin ändå.
BOLDRVentureGMTGreenPNG_800x.png

Vänta, hur tusan missade jag att LIP fortfarande existerar? Bra transparens som visar var delarna tillverkas. Boetter och mineralglas från Kina (vilken klocktillverkare gör inte så?), Miyota-urverk från Japan, övrigt från Schweiz och Frankrike. Assembly i Frankrike. Ser inte dumt ut alls!
39mm quartz-GMT för 299 euro. https://www.lip.fr/en/581-marinier-gmt.html
marinier-gmt.jpg

Och denna tank, Churchill T18, för 189 euro var knasläcker:
t18.jpg

Blir kanske till att testa!

Vänta, hur tusan missade jag att LIP fortfarande existerar? Bra transparens som visar var delarna tillverkas. Boetter och mineralglas från Kina (vilken klocktillverkare gör inte så?), Miyota-urverk från Japan, övrigt från Schweiz och Frankrike. Assembly i Frankrike. Ser inte dumt ut alls!
39mm quartz-GMT för 299 euro. https://www.lip.fr/en/581-marinier-gmt.html
marinier-gmt.jpg

Och denna tank, Churchill T18, för 189 euro var knasläcker:
t18.jpg

Blir kanske till att testa!
Jag röstar för boldr (mest toolig)…

Om någon missat (Det hade jag):

Nya Seastar från Tissot i 36 mm.
Helt grymma om ni frågar mig, kanske får revidera årets Tissotköp som skulle bli en PRX35.... 😎🤘

Roligt att dom påpekar att den går att användas av BÅDE män och kvinnor. 😆
Nåja, även klock-industrin går åt rätt håll.

Water-resistant up to a pressure of 30 bar (300 m / 1000 ft)
Thickness 9.7
Sapphire crystal with double-sided antireflective coating
ETA F05.412 (HAQ 10spy vad jag fattat)

T120.210.11.041.00_R_1.png

T120.210.21.051.00_DETAIL.1-1.png

T120.210.11.011.00_SET.png

Senast ändrad:
Om någon missat (Det hade jag):

Nya Seastar från Tissot i 36 mm.
Helt grymma om ni frågar mig, kanske får revidera årets Tissotköp som skulle bli en PRX35.... 😎🤘

Roligt att dom påpekar att den går att användas av BÅDE män och kvinnor. 😆
Nåja, även klock-industrin går åt rätt håll.

Water-resistant up to a pressure of 30 bar (300 m / 1000 ft)
Thickness 9.7
Sapphire crystal with double-sided antireflective coating
ETA F05.412

T120.210.11.041.00_R_1.png

T120.210.21.051.00_DETAIL.1-1.png

T120.210.11.011.00_SET.png
Gillar den vita! Är nåt speciellt med vittavlade dykare.

- Gillar verkligen den där, skulle kunna fylla tomrummet efter Autozilla/Ecozilla! Var har du köpt den? Är det bandadaptrar på den? till mina Zilla köpte jag Suppaadaptrar, är de här nåt liknande?
Gärna fler bilder, tack 🙂
Yes precis, handla här på KS, den är så grotesk, kunde ej låta bli….kolla mer:

Tillbaka
Topp