• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Vi spammar på, sicken tavla…
0CF58F94-ABE1-404A-8D30-9E41D09FE139.jpeg

Ny klocka idag.
Gillar dom här 1/100 kronograferna mest för att det är så himla onödigt men skoj att se, hundradels visaren snurrar som värsta propellern.
Dom som har filmat visarna och tittat i slow motion har sett att hundradelsvisaren faktiskt stegar varje hundradel.
Startade och stoppade tidtagningen så att alla 9 visare skulle synas.

DA6BFA9F-4893-489E-A04D-4E490874A773.jpeg

Konstigt nog verkar länken ha annorlunda ytbehandling än klockan och oxiderar lätt och hårt som är mycket svårt att få bort.

Senast ändrad:
Tack!
Nej, det vågar jag inte. Hade helt klart varit intressant, för har inte sett nån bild nånstans på insidan.
Finns några andra som har verk för två visare som bara tickar var 20:e sekund? Jag antar att det är rätt så custom men baserat på nån annans teknik.
Jag tror att det är ett ganska vanligt knep för att hålla ner strömförbrukningen på verk med två visare. Jag har haft en Swatch som också tickade var 20:e sekund t ex. Men många tillverkare har gjort det och det förekommer också verk som tickar var 4:e, 5:e, 10:e, 12:e, 30:e, och 60:e sekund, och säkert med ytterligare andra intervall.

Riktigt bra modell, önskar den funnits då jag skaffade min första (sse085j) då jag ville ha en så clean som möjligt. Och bra storlek förstås, grattis :)
*den är i stål?
Hur funkar GPS mottagaren i klockor egentligen? När synkar den? Det krävs ju mer eller mindre fri sikt till himlen så inomhus är väl ingen höjdare. Eller kör man bara manuellt?

Hur funkar GPS mottagaren i klockor egentligen? När synkar den? Det krävs ju mer eller mindre fri sikt till himlen så inomhus är väl ingen höjdare. Eller kör man bara manuellt?
Det stämmer att dom inte synkar inomhus. Astron synkar automatiskt då det första ljuset på morgonen kommer på tavlan *då man går ut, sedan ett antal gånger under dygnet. Man kan även synka manuellt då man är utomhus. Jäkligt snabbt och smidigt om man jämför med RC, mer som BT i smidighet
*edit

Senast ändrad:
Det stämmer att dom inte synkar inomhus. Astron synkar automatiskt då det första ljuset på morgonen kommer på tavlan, sedan ett antal gånger under dygnet. Man kan även synka manuellt då man är utomhus. Jäkligt snabbt och smidigt om man jämför med RC, mer som BT i smidighet
GPS i sig är ju en radiosignal vad jag vet. Men svag så väggar/tak sätter ju lätt stopp för kontakten. Men hur vet klockan om den är ute eller inne?

GPS i sig är ju en radiosignal vad jag vet. Men svag så väggar/tak sätter ju lätt stopp för kontakten. Men hur vet klockan om den är ute eller inne?
Den skickar o tar emot signaler ett par ggr per dygn, ingen skillnad ute/inne, bara inne så synkar ej, säger min amatörlogik , ngn annan får gärna comment om fel…

Den skickar o tar emot signaler ett par ggr per dygn, ingen skillnad ute/inne, bara inne så synkar ej, säger min amatörlogik , ngn annan får gärna comment om fel…
Synd, det hade varit trevligt med lite alternativ. Typ att den synkar tills den lyckas då den känner av solen. osv... Bra för såna som bor på solkusten. 😉☀️

Synd, det hade varit trevligt med lite alternativ. Typ att den synkar tills den lyckas då den känner av solen. osv... Bra för såna som bor på solkusten. 😉☀️
Precis som jag har för mig du berättade för mig, om att Casio G-shock använder solpanelen för att aktivera den automatiska belysningen, använder Astron solpanelen för att aktivera GPS synkningen (utöver de förinställda tillfällena). På de jag haft gäller det dock bara efter att den misslyckats inomhus under natten. Den håller alltså inte på och synkar oavbrutet bara för att man vistas i solen :) Fördelen med GPS är att den i princip alltid synkar utomhus, sol eller inte, precis som GPS´n i bilen alltid fungerar så länge det är öppen himmel till sateliter. Och det går fort. Nackdelen om man kan kalla det nackdel, är att det inte fungerar inomhus eller i tunnlar osv.

Tillbaka
Topp