• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jäkligt tuff är den :D
My bad igen, köpte den Nos, hittade taggen nu: DPM013 it is
4051D309-58F3-4141-BC9E-8D845DD83275.jpeg

Det är inte många kvarts-ur som har glasbaksida, men det finns några…
Denna har glasbaksida, men den är i original målad i off-white med ett silvertryck av en karta med världens radiotorn. Hur f*n tänkte dom när dom först satte ett glas, och sedan målade?
C9F187C7-6E7E-4FD2-B36B-EBB7FCD2C725.jpeg

Nu var det ju inte värre än att denne klåfingrige herre kunde slipa/polera/tvätta bort trycket 😉
*funderar på att göra samma ingrepp på solar modellen, men avvaktar lite…

Denna har glasbaksida, men den är i original målad i off-white med ett silvertryck av en karta med världens radiotorn. Hur f*n tänkte dom när dom först satte ett glas, och sedan målade?

Nu var det ju inte värre än att denne klåfingrige herre kunde slipa/polera/tvätta bort trycket 😉
Grym

Riktigt snygg! Men låter helt knäppt att måla över något sådant, då är det väl lika bra att skippa glasbaksidan?😅
Tycker fler quartzklockor ska börja med glasbaksidor!

Det är ju faktiskt en riktigt läcker syn!

Riktigt snygg! Men låter helt knäppt att måla över något sådant, då är det väl lika bra att skippa glasbaksidan?😅
Tycker fler quartzklockor ska börja med glasbaksidor!
Precis min tanke. Varför glas alls liksom?
Men… jag ska faktiskt experimentera lite med den. Metallflärpen i mitten av tavlan misstänker jag kan vara antennen till radiomottagaren. Jag avlägsnade först den vita färgen som var väldigt lätt att skrapa bort. Då var kartbilden kvar. Det var någon slags metallfärg som satt som berget (var tvungen att våtslipa bort den). Samtidigt har den alltid varit väldigt svag i radiomottagare… kan den vita färgen tillsammans med metallfärgen varit ledande och fungerat som förstärkare?
Nu tänkte jag testa med någon form av ledare, kanske gör det att den funkar som det är tänkt då? Nu är det en ganska vild chansning då jag faktiskt tror att den första generationen var lite av ett betasläpp, det kom en generation 2 ganska snabbt. Den nya soldrivna är generation 3 (minst) och den fungerar felfritt :)

En liten snabb uppdatering... Efter lite snack med en annan ägare i England som haft en del korrespondens med Junghans, så fick han veta, att den modell som faktiskt har en ren glasbaksida (men mörkt tonad) har det av anledningen att det skulle störa radiomottagaren om den var helt klar.
1649352941065.png

Han var nämligen besviken på att den var betydligt mörkare än på produktbilder, och undrade varför?
Det fick mig att fundera... Även om min varit helt värdelös på att synka även med färgen som var original kanske jag försämrat förutsättningarna?
Jag satte en bit koppartejp över glaset, sedan testade jag att synka med appen. Det fungerade!!!
Ok, så nu kan alltså en täckt baksida göra att klockan klarar att synka mot appen, frågan är om den kommer synka under natten? Ett annat problem jag har är ju att datumet glider iväg om den misslyckas med synkningsförsöken under natten...
Jag får återkomma imorgon med resultatet. Misslyckas den under natten med ett hängande datum som resultat behåller jag den rena glasbaksidan och fortsätter köra den i kvartsläge. Lyckas den synka kanske jag ska fundera på att göra någon mer permanent täckt lösning, kanske solfilm på insidan kan vara cool.
Oavsett är jag mycket förbryllad över valet av glas istället för ett vanlig täckt baklock?!?

En liten snabb uppdatering... Efter lite snack med en annan ägare i England som haft en del korrespondens med Junghans, så fick han veta, att den modell som faktiskt har en ren glasbaksida (men mörkt tonad) har det av anledningen att det skulle störa radiomottagaren om den var helt klar.
1649352941065.png

Han var nämligen besviken på att den var betydligt mörkare än på produktbilder, och undrade varför?
Det fick mig att fundera... Även om min varit helt värdelös på att synka även med färgen som var original kanske jag försämrat förutsättningarna?
Jag satte en bit koppartejp över glaset, sedan testade jag att synka med appen. Det fungerade!!!
Ok, så nu kan alltså en täckt baksida göra att klockan klarar att synka mot appen, frågan är om den kommer synka under natten? Ett annat problem jag har är ju att datumet glider iväg om den misslyckas med synkningsförsöken under natten...
Jag får återkomma imorgon med resultatet. Misslyckas den under natten med ett hängande datum som resultat behåller jag den rena glasbaksidan och fortsätter köra den i kvartsläge. Lyckas den synka kanske jag ska fundera på att göra någon mer permanent täckt lösning, kanske solfilm på insidan kan vara cool.
Oavsett är jag mycket förbryllad över valet av glas istället för ett vanlig täckt baklock?!?
Störa mottagningen med klart istället för mörkt glas? Låter som humbug i mina öron, men visst dom där jäkla radiovågorna är ju helt magiska. Men med den logiken är det väl bara att lägga klockan med glassidan neråt på valfritt material? 🤷‍♂️

Dom är riktigt trevliga dessa små guld-ur. Det är trist att så många ex får misshandlade tavlor och visare av urmakare (eller privatpersoner) som inte är så händiga med monocoque boetter vid batteribyten. Din ser ju dock fin ut :)
Tack för varningen. Då ska jag passa mig för hemmapill när det är dags för batteribyte!

Plockade nyligen upp den här på forumet för strax under guldvärdet. Alltså, i någon bemärkelse, har jag fått betalt för att äga ett riktigt tjusigt ur. ;)

1649352941065.png

Den där har jag kollat en del på, tycker tavlan ser riktigt fin ut.

1649357698757.png

Definiera gärna begreppet HAQ. Min Aerospace Avantage från 2012 kom hem från underhållsservice m m från Breitling i November och diffar nu på under sekunden sedan dess.
Fast hur en klocka går och vad den är specad till är två helt skilda saker. 😉

Vad HAQ står för är upp till tillverkaren, det är ingen standard utan bara ett buzzword.

Själv tycker jag HAQ är mindre än 1 sekunds diff per månad. Men som sagt var, det är ju bara ett ord. Morsan skulle säga en minut i månaden är riktigt jäkla High Accuracy. 😅

Tillbaka
Topp