• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Leter i sakta mak efter en billigare ( i det här fallet under 5 000 kr) quartzklocka åt det dressigare hållet.
Ljus eller vintagevit tavla 36 upp till max 38 mm diameter.
Förslag som jag inte tänkt på? Typ Tissot visodate 1957.

Har spanat in japanska Kuoe - gillar estetiken i hur de plockat upp engelsk vintage.
Inga blånerade visare utan lackade. Gör det nåt? För en skumögd gubbe som jag - knappast? Mer en fråga om känsla?
Har sett Kuoe fladdra förbi på KS, nån enstaka.
Nån med mer gedigen erfarenhet av detta märke? Okej för pengarna?

Detta skulle alltså bli ett jämförsvis dressigare alternativ till min Archimede Outdoor 39.

Skärmavbild 2022-04-13 kl. 18.42.30.png
Riktig snygg, men den är lite liten ? 35mm

Leter i sakta mak efter en billigare ( i det här fallet under 5 000 kr) quartzklocka åt det dressigare hållet.

Har spanat in japanska Kuoe - gillar estetiken i hur de plockat upp engelsk vintage.
Inga blånerade visare utan lackade. Gör det nåt? För en skumögd gubbe som jag - knappast? Mer en fråga om känsla?

Detta skulle alltså bli ett jämförsvis dressigare alternativ till min Archimede Outdoor 39.

Har tittat på dom själv, tycker att de är jättefina. Ta en för laget och berätta vad du tycker!

Har ingen egen erfarenhet men kollade in dom för någon månad sen. Ser fina ut på bild men jag undrar just hur dom är IRL med tanke på prislappen som är billigare än en plastig Swatch. Risken är väl att man får vad man betalar för. 🤔

Jag har en Kuoe! Vansinnigt nöjd. Tycker att tavelfinishen är långt över vad man kan förvänta sig för priset. (I själva verket har jag två, efter ett missförstånd. Kan således släppa en helt ny för inköpspris om det vore av intresse.)

20210815_185651.jpg

Jag gillar verkligen den boetten, samma som den gröna jag hade fast den var större. Både elegant och lite kaxigt sportig på samma gång :)
Du sätter huvudet på spiken.
När man tittar på den i profil så får jag lite stridsvagnskänsla.
Antireflexen och taveldjupet är verkligen något extra när man ser den irl, som är lite svårfångat på bild.
Var rädd att den keramiska ringen skulle vara väldigt framträdande efter att ha sett bilder. Men den ger ett elegant intryck.

Ny klocka idag.
Gillar dom här 1/100 kronograferna mest för att det är så himla onödigt men skoj att se, hundradels visaren snurrar som värsta propellern.
Dom som har filmat visarna och tittat i slow motion har sett att hundradelsvisaren faktiskt stegar varje hundradel.
Startade och stoppade tidtagningen så att alla 9 visare skulle synas.

DA6BFA9F-4893-489E-A04D-4E490874A773.jpeg

Konstigt nog verkar länken ha annorlunda ytbehandling än klockan och oxiderar lätt och hårt som är mycket svårt att få bort.
Har aldrig sett en t59 i guld, snygg👍

Jag har inte postat den senaste som trillat in. Jag lovade säljaren att känna efter lite när den landat, för han kunde tänka sig att köpa tillbaka den om jag inte var helt 100%. Men det är inte så mycket att vela över...
9585009F-8D1F-4E94-B0ED-ED36CCD57910.jpeg

Kommande nya "lilla" PRX i 35mm.
Då jag redan har den första generationen (och är nöjd med den, med allt vad den är och inte) så var denna egentligen inte på tapeten. Men ibland får man ett erbjudande man inte kan tacka nej till ;)
Denna ger faktiskt fler svar än man först kan tro.
Den första generationen i 40mm fick en massa ros i "pressen", men en hel del ris ibland entusiaster. Storleken är det ris som absolut oftast har svingats tillsammans med den första stela länkbiten ibland entusiaster. Många tyckte inte den bars bra eller satt bekvämt, speciellt inte om man hade under 18cm handled. En del knorrande över att Tissot gjort storleken i 40mm istället för att ligga närmare de 34,5 som förlagan har. Jag säger närmare, för jag har faktiskt inte sett några önskemål om att ligga nära eller det måttet, snarare 36-38mm har varit önskemålet som hörts.
Så hur blir slutresultatet då, när man går hela vägen och gör storleken i vintage trogna mått? För mig känns det faktiskt mer som en NOS ifrån 1978 än som en ny modell släppt 2022. Den bjuder på en mer nostalgisk känsla än moden, man vill nästan vara lite rädd om den, eftersom den är NOS och i "mint condition". Kul tycker jag!
Longines har ju gått i bräschen men sin Conquest Heritage i 35mm med plexiglas, en fantastiskt lyckad modell som jag personligen gärna sett med ett bra kvartsverk istället för det den har. Den känns dock mer som en ny klocka i gammal design. I just detta fall med Tissot PRX tycker jag man lyckats riktigt bra med vintagekänslan, 40mm modellen får representera vintagedesign medans 35an har helheten.
*nej, den har inte datumbubbla original, den har jag satt dit för att jag tycker det är kul ;)

Senast ändrad:
Jag har inte postat den senaste som trillat in. Jag lovade säljaren att känna efter lite när den landat, för han kunde tänka sig att köpa tillbaka den om jag inte var helt 100%. Men det är inte så mycket att vela över...
9585009F-8D1F-4E94-B0ED-ED36CCD57910.jpeg

Kommande nya "lilla" PRX i 35mm.
Då jag redan har den första generationen (och är nöjd med den, med allt vad den är och inte) så var denna egentligen inte på tapeten. Men ibland får man ett erbjudande man inte kan tacka nej till ;)
Denna ger faktiskt fler svar än man först kan tro.
Den första generationen i 40mm fick en massa ros i "pressen", men en hel del ris ibland entusiaster. Storleken är det ris som absolut oftast har svingats tillsammans med den första stela länkbiten ibland entusiaster. Många tyckte inte den bars bra eller satt bekvämt, speciellt inte om man hade under 18cm handled. En del knorrande över att Tissot gjort storleken i 40mm istället för att ligga närmare de 34,5 som förlagan har. Jag säger närmare, för jag har faktiskt inte sett några önskemål om att ligga nära eller det måttet, snarare 36-38mm har varit önskemålet som hörts.
Så hur blir slutresultatet då, man går hela vägen och gör storleken i vintage trogna mått? För mig känns det faktiskt mer som en NOS ifrån 1978 än som en ny modell släppt 2022. Den bjuder på en mer nostalgisk känsla än moden, man vill nästan vara lite rädd om den, eftersom den är NOS och i "mint condition". Kul tycker jag!
Longines har ju gått i bräschen men sin Conquest Heritage i 35mm med plexiglas, en fantastiskt lyckad modell som jag personligen gärna sett med ett bra kvartsverk istället för det den har. Den känns dock mer som en ny klocka i gammal design. I just detta fall med Tissot PRX tycker jag man lyckats riktigt bra med vintagekänslan, 40mm modellen får representera vintagedesign medans 35an har helheten.
*nej, den har inte datumbubbla original, den har jag satt dit för att jag tycker det är kul ;)
Riktigt snygg! Speciellt med bubblan faktiskt, väl ditsatt!

En undran. Hur tycker du bredden på visarna balanserar med övriga designen? På många bilder tycker jag att de ser på tok för feta ut jfr övriga designelement. Men på din bild upplever jag det inte alls så. Tror det ev beror hur ljuset reflekteras, men det är ren killgissning har aldrig sett en PRX i riktiga livet... :)

En undran. Hur tycker du bredden på visarna balanserar med övriga designen? På många bilder tycker jag att de ser på tok för feta ut jfr övriga designelement. Men på din bild upplever jag det inte alls så. Tror det ev beror hur ljuset reflekteras, men det är ren killgissning har aldrig sett en PRX i riktiga livet... :)
Jag personligen gillar visarna. Tycker att dem gör att klockan känns lite modernare och inte så petite som måtten säger.

Jo, dom är ganska feta, men egentligen inte så det stör. Dom får symbolisera R:et i PRX (Robustness) ;) . Och det är precis som du uppfattar det, ljuset som spelar ett optiskt spratt. Visarna är blankpolerade på sidorna, medans den mittre delen som håller lysmassan har ett dike efter, med spår. Det är ett beprövat knep för läsbarheten att kombinera polerat och matt/borstat. Matt tenderar att behålla den metalliska glansen, medans blankt reflekterar både starkt ljus och mörka skuggor.
På Grand Seiko är det mer regel än undantag att de modeller som har ljus tavla har helpolerade visare, medans de med mörk tavla har borstade på ovansidan och polerade på sidorna, allt för läsbarheten i olika ljusförhållanden.

Förlagan har mycket riktigt tunnare visare, men det har spretat friskt genom åren och modellerna
1650009041707.png

Under ´90talet kunde man fortfarande se arvet ifrån det galna ´80talet då färg och form gärna var av det androgyna hållet (unisex kanske är mer korrekt)
1650009250139.png

Full kalender och månfas i två-ton var bland det hetaste man kunde ha minns jag :cool:
1650009422680.png

*samhörigheten med Omega avspeglas ofta i olika design element, här med samma länk som Omega Polaris

Senast ändrad:
Jo, det här med datumbubblor, dom kan ofta vara en vattendelare...
Jag personligen tycker det kan tillföra lika mycket som det kan ta ifrån, beroende på klocka och övrig design. Jag tycker absolut inte man ska ha datumbubbla på en tavla som har någon typ av tydlig datumram. Aja baja! Om det däremot som på PRX (eller Rolex Datejust) bara är ett hål i en ganska naken tavlan, kan bubblan ge en trevlig inramning. Om datumet dessutom är av den mindre sorten tycker i alla fall mina ögon att det är ett bra hjälpmedel ;) . Det är enkelt att sätta dit och det är enkelt att avlägsna. Finns lite tips i tips/trix/mod avdelningen. Men mitt grundtips är att vara beredd på att eventuell utvändig AR kan skadas vid avlägsnande. Det gäller både om man vill avlägsna ifrån en modell som kommer med det original eller om man ska avlägsna ett man satt dit själv. Håll koll innan, men var inte rädd för att testa :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp