Jag har inte postat den senaste som trillat in. Jag lovade säljaren att känna efter lite när den landat, för han kunde tänka sig att köpa tillbaka den om jag inte var helt 100%. Men det är inte så mycket att vela över...
Kommande nya "lilla" PRX i 35mm.
Då jag redan har den första generationen (och är nöjd med den, med allt vad den är och inte) så var denna egentligen inte på tapeten. Men ibland får man ett erbjudande man inte kan tacka nej till
Denna ger faktiskt fler svar än man först kan tro.
Den första generationen i 40mm fick en massa ros i "pressen", men en hel del ris ibland entusiaster. Storleken är det ris som absolut oftast har svingats tillsammans med den första stela länkbiten ibland entusiaster. Många tyckte inte den bars bra eller satt bekvämt, speciellt inte om man hade under 18cm handled. En del knorrande över att Tissot gjort storleken i 40mm istället för att ligga närmare de 34,5 som förlagan har. Jag säger
närmare, för jag har faktiskt inte sett några önskemål om att ligga nära eller
på det måttet, snarare 36-38mm har varit önskemålet som hörts.
Så hur blir slutresultatet då, man går hela vägen och gör storleken i vintage trogna mått? För mig känns det faktiskt mer som en NOS ifrån 1978 än som en ny modell släppt 2022. Den bjuder på en mer
nostalgisk känsla än moden, man vill nästan vara lite rädd om den, eftersom den är NOS och i "mint condition". Kul tycker jag!
Longines har ju gått i bräschen men sin Conquest Heritage i 35mm med plexiglas, en fantastiskt lyckad modell som jag personligen gärna sett med ett bra kvartsverk istället för det den har. Den känns dock mer som en ny klocka i gammal design. I just detta fall med Tissot PRX tycker jag man lyckats riktigt bra med vintagekänslan, 40mm modellen får representera vintage
design medans 35an har helheten.
*nej, den har inte datumbubbla original, den har jag satt dit för att jag tycker det är kul