• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hej! Fråga till alla quartz-experter:

I dagsläget kör jag en Skx007 som beater vilket jag är sjukt nöjd med. Men eftersom jag inte bär den tillräckligt ofta behöver jag vrida upp den när jag ska använda den.

Söker en quartzbeater med följande spec:
  • WR minst 100m
  • Stållänk eller gummi
Seiko 7548 är ju en ”drop in replacement” för sxk007 om du vill ha kvartsurverk.

Batteriur anno 1981.

2022_0421_10162500-01.jpeg

Jag har uppnått min sorts heliga treenighet.
Två kvartsare och en helmekanisk.
1. Min trogna Tissot PRC 100 som utan knorr stått till daglig tjänst under 20 år.

Sen anslöt jag mig till KS 😊
Då anskaffades raskt:
nummer 2. Archimede Outdoor Protect 39.
Trevlig, tysk och tålig.
Och så idag tillkom denna,
3. Kuoe Old Smith 90-001.
Och sanningen är att jag känner mig minst lika förtjust i min Kuoe som kostar som en Swatch, lika med en femtedel av Archimede.
(fast jag ljuger lite, valde safirglas som fördyrade en del)

FD8B820D-704E-41A1-8899-4DCFEBBC20BF.png

Senast ändrad:
1. Min trogna Tissot PRC 100 som utan knorr stått till daglig tjänst under 20 år.

Då anskaffades raskt:
Trevlig, tysk och tålig.
Och sanningen är att jag känner mig minst lika förtjust i min Kuoe som kostar som en Swatch, lika med en femtedel av Archimede.
(fast jag ljuger lite, valde safirglas som fördyrade lite)

Grattis, blir nog sedan några till om du hänger på KS 😉, xtra kul med Tissoten

Då anskaffades raskt:
Trevlig, tysk och tålig.
(fast jag ljuger lite, valde safirglas som fördyrade en del)

Har kollat in dessa men hade önskat ett 9000series verk och safirglas som standard. Kanske blir ett köp ändå, kul med 35mm klockof.

Har kollat in dessa men hade önskat ett 9000series verk och safirglas som standard. Kanske blir ett köp ändå, kul med 35mm klockof.
Den bärs dessutom något större. Denna klocka, med sin gammelengelska inspiration, hade sett helt fel ut om den gjorts större.
I teorin kunde man kanske önska blånerade och inte målade visare. (Vilket jag tror att det är) Men i verkligheten känns det oväsentligt. De skiftar så fint mellan blått och svart beroende på ljuset också dessa visare.
Denna blygsamma klocka känns lite som att "komma hem" - så naturlig på handleden.
För mig i alla fall 😊

Passa på, pinsamt billigt nu

Hade lite problem få länken att passa på min Ray Mears, men nu sitter den perfekt.
Länken saknar både halvlänkar och microjustering i låset. Enbart en justerbar dykarförlängning som antingen var för trång eller lös.
Löste det genom att sätta på ett seikolås jag hade i lådan. Lite oheligt, men nu passar länken.
F0B5F802-0874-4942-9305-06045013AB60.jpeg
8C0A3A86-9FB5-4F17-BD55-9D83EF3F3079.jpeg

Hade lite problem få länken att passa på min Ray Mears, men nu sitter den perfekt.
Länken saknar både halvlänkar och microjustering i låset. Enbart en justerbar dykarförlängning som antingen var för trång eller lös.
Löste det genom att sätta på ett seikolås jag hade i lådan. Lite oheligt, men nu passar länken.
F0B5F802-0874-4942-9305-06045013AB60.jpeg
8C0A3A86-9FB5-4F17-BD55-9D83EF3F3079.jpeg
Gillar den där, ser ut att vara oförstörbar 🙂

Det var ju inte alls meningen att den här skulle ta nästan all min handledstid. Men 36mm formatet är för mig sjukt smidigt. Kanske dax att inhandla något i samma storlek så den får konkurrens? En svart Omega Aqua Terra känns som ett bra komplement? Möjligen en blå Wempe Ironwalker men dom är nästan omöjliga att hitta tycker jag.
IMG_20220424_163340.jpg

Det var ju inte alls meningen att den här skulle ta nästan all min handledstid. Men 36mm formatet är för mig sjukt smidigt. Kanske dax att inhandla något i samma storlek så den får konkurrens? En svart Omega Aqua Terra känns som ett bra komplement? Möjligen en blå Wempe Ironwalker men dom är nästan omöjliga att hitta tycker jag.
IMG_20220424_163340.jpg
Hade ej @BarbaBaba en Wempe till salu ?

IMG_20220424_163340.jpg
Nya (kommande) Tissot PRX har suttit på min handled nästan oavbrutet, det går inte att komma ifrån att det är en bekväm storlek, nästan oavsett handledsmått

IMG_20220424_163340.jpg
Denna tycks mig väldigt prisvärd sett till vad man får:

Denna tycks mig väldigt prisvärd sett till vad man får:
Ja jag hade faktiskt köpt en men leveranstiden blev uppskattad till 7 veckor så jag avbeställade den. 🙈 Kanske får en ny chans när den faktiskt finns i svenska butiker.

Ja jag hade faktiskt köpt en men leveranstiden blev uppskattad till 7 veckor så jag avbeställade den. 🙈 Kanske får en ny chans när den faktiskt finns i svenska butiker.
Lite märkligt att Tissot inte nämner att den tydligen har sk precidrive verk. Gör den ju bara ännu mer prisvärd.
Mitt problem med den blå är att den ser alldeles för skarpblå ut, i alla fall på bild? Får se hur den uppfattas "in the flesh".

Lite märkligt att Tissot inte nämner att den tydligen har sk precidrive verk. Gör den ju bara ännu mer prisvärd.
Mitt problem med den blå är att den ser alldeles för skarpblå ut, i alla fall på bild? Får se hur den uppfattas "in the flesh".
Ja urverket var en av anledningarna till att jag föll för den, hade precis som du lite reservation för den blå nyansen men i min erfarenhet ser det nästan alltid lite mörkare ut irl. Speciellt om inte ljuset är för skarpt. Annars finns den ju i svart/guld (eller vit). Gillade den med. Hoppas verkligen jag får chansen att se båda irl.

Tillbaka
Topp