• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
ska du inte ha en Frogman som sommar/dykare?
1652195497707.png
- Finns med i tankarna som ett alternativ 🙂
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Hur upplevde du den generellt, var finishen och kvalitén värd sitt pris?
Ja, jag har inget att anmärka på och tycker dom är väldigt prisvärda i förhållande till andra dyrare kvartsklockor, exempelvis Omegas AT
Jag köpte 40mm Iron walker från Wempe.
Kvalitetsmässigt och map finish så är det väldigt mkt bang for buck. Jag sålde den mest för att jag var uttråkad och sugen på annat men tycker det är en grymt fin klocka.
Allt känns väldigt välbyggt på den.

92EB89AC-D0A8-4AB3-A16C-1E8689FEC628.jpeg
 
Ställde en fråga i Kobra Kais Citizen-tråd, men den verkar vara lite sömnig :) så jag försöker här i stället...

Jag intresserar mig för radiostyrd Citizen, mer dress än tool, max 39 mm boett, max 5 000 kr.
Har ni några förslag?
Verkar väldigt ont om Citizen-modeller under 40 mm och utan arabiska siffror.
Den enda jag hittat heter AS2050-87A men den tillverkas visst inte längre
och verkar slut överallt. Alternativa tips?

AS2050-87A:
Skärmavbild 2022-05-10 kl. 10.23.31.png
 
Hur är den nu när du haft den ett tag?
Galet sugen på exakt den kombon!
Vad kul! Nej jag är minst lika nöjd som dag ett! Vanligtvis har jag större klockor, kring 39-40, men storleken har bara känts nice. Tavlan är fantastisk, går åt silver i lite dunklare ljus, men lär poppa fint i sommar :) Jag blev lite lockad av grön i butiken, men isblå känns klart mer gångbart. Länken är bekväm och snygg, alltid någon länkbit som fångar ljuset. Har även fått beröm av både klockintresserade och oinvigda! Om det finns nåt på minuskontot… mja.. ibland funderar jag på om tim- och minutvisare är oproportionerligt breda? Och så linjerar den bra men kanske inte helt spot on. Men har inte haft quartz sen gymnasiet så vet inte vad man ska förvänta sig, är ju ingen Grand Seiko liksom.
Sammantaget, fem plus!
 
Funderar på radiostyrt. Funkar det i våra trakter eller är det lite hipp som happ?
Vill minnas att föräldrahemmet i min ungdom hade en radiokontrollerad Junghans väckarklocka
och att kontakten var sisådär… Vi är ju en bit från Frankfurt trots allt.
Pratar om behov av geografisk täckning upp till typ Stockholm cirka.
Hittar ingen tydlig info om detta, har för mig att det i alla fall kan vara lite svajigt i Norra Sverige?
Erfarenheter? Kul ju, om man kan ha en atomurskorrigerad tid…
Jag har lite liknande funderingar. Ibland blir jag sugen på ett radiostyrt armbandsur, men törs inte riktigt. Jag har två radiostyrda väckarur. Det ena ställde om till sommartid direkt, det andra tog tre veckor på sig att justera sig. De står bara några meter ifrån varandra någonstans i Dalarna. Det får mig att tvivla en aning på hur väl ett armbandsur skulle klara sig. Jag är en sådan som bär armbandsur 24 timmar om dygnet, så att lägga den på en strategisk plats, säg fönsterbrädan, för att få signal är iget jag vill. Men det skulle vara kul att veta att klockan går rätt! (Jag har svängt; egentligen gillar jag mekaniska ur, men på senare år har jag börjat tycka att det skönt att kunna slappna av och veta att klockan visar rätt. Med solcellsladdning på det borde man väl nå så långt det är möjligt att nå vad gäller självgående klockor...? ;) (Men, som sagt, jag törs inte riktigt!)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har lite liknande funderingar. Ibland blir jag sugen på ett radiostyrt armbandsur, men törs inte riktigt. Jag har två radiostyrda väckarur. Det ena ställde om till sommartid direkt, det andra tog tre veckor på sig att justera sig. De står bara några meter ifrån varandra någonstans i Dalarna. Det får mig att tvivla en aning på hur väl ett armbandsur skulle klara sig. Jag är en sådan som bär armbandsur 24 timmar om dygnet, så att lägga den på en strategisk plats, säg fönsterbrädan, för att få signal är iget jag vill. Men det skulle vara kul att veta att klockan går rätt! (Jag har svängt; egentligen gillar jag mekaniska ur, men på senare år har jag börjat tycka att det skönt att kunna slappna av och veta att klockan visar rätt. Med solcellsladdning på det borde man väl nå så långt det är möjligt att nå vad gäller självgående klockor...? ;) (Men, som sagt, jag törs inte riktigt!)
Om jag inte missminner mig finns en tråd om just radiosynk... Jag skulle säga, att sedan det finns appar till mobilerna som fungerar att synka mot är problemen i princip borta. Det finns ju GPS om man vill vara helt säker på att synkningen alltid lyckas. Och det går utmärkt att synka även väggklockan/väckarklockan mot mobilens radio app. Junghans app är gratis, annars kostar Clock wave 20kr. Låt dig inte hindras av obetydliga små gupp på vägen ;)
*jag bor visserligen i Stockholm och inte i Dalarna, men jag har nog ett tiotal RC som fungerar väldigt bra
 

Urtyp

Audemars
Jag har lite liknande funderingar. Ibland blir jag sugen på ett radiostyrt armbandsur, men törs inte riktigt. Jag har två radiostyrda väckarur. Det ena ställde om till sommartid direkt, det andra tog tre veckor på sig att justera sig. De står bara några meter ifrån varandra någonstans i Dalarna. Det får mig att tvivla en aning på hur väl ett armbandsur skulle klara sig. Jag är en sådan som bär armbandsur 24 timmar om dygnet, så att lägga den på en strategisk plats, säg fönsterbrädan, för att få signal är iget jag vill. Men det skulle vara kul att veta att klockan går rätt! (Jag har svängt; egentligen gillar jag mekaniska ur, men på senare år har jag börjat tycka att det skönt att kunna slappna av och veta att klockan visar rätt. Med solcellsladdning på det borde man väl nå så långt det är möjligt att nå vad gäller självgående klockor...? ;) (Men, som sagt, jag törs inte riktigt!)
Våga prova, det är inte hela världen om den missar att synka ibland. En "dålig" kvartsare går ju +-15 sekunder på en månad ändå.
Jag har sällan eller aldrig problem med radiosynken varken i Norrland eller spanska solkusten. 😃🤟✨
 
Om jag inte missminner mig finns en tråd om just radiosynk... Jag skulle säga, att sedan det finns appar till mobilerna som fungerar att synka mot är problemen i princip borta. Det finns ju GPS om man vill vara helt säker på att synkningen alltid lyckas. Och det går utmärkt att synka även väggklockan/väckarklockan mot mobilens radio app. Junghans app är gratis, annars kostar Clock wave 20kr. Låt dig inte hindras av obetydliga små gupp på vägen ;)
*jag bor visserligen i Stockholm och inte i Dalarna, men jag har nog ett tiotal RC som fungerar väldigt bra
Vad då? Kan man synka alla radiokontrollerade ur mot en mobil-app? Hur funkar det?
 
Våga prova, det är inte hela världen om den missar att synka ibland. En "dålig" kvartsare går ju +-15 sekunder på en månad ändå.
Jag har sällan eller aldrig problem med radiosynken varken i Norrland eller spanska solkusten. 😃🤟✨
Ja, men, vad ska man ha då? :p Jag har sneglat lite på Casios Lineage, del med soldrift och radiostyrning, dels på grund av storleken och utseendet men mest med tanke på priset.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad då? Kan man synka alla radiokontrollerade ur mot en mobil-app? Hur funkar det?
Alla radiosynkade klockor ”hör” radiosignalen, oftast någon gång runt 03:00. En app på mobilen skickar en liknande signal ur högtalaren. Det är alltså bara att starta appen på högsta volym samtidigt som man gör en manuell synkning på klockan, och vänta tills det är klart 👍🏿😎
 

Urtyp

Audemars
Ja, men, vad ska man ha då? :p Jag har sneglat lite på Casios Lineage, del med soldrift och radiostyrning, dels på grund av storleken och utseendet men mest med tanke på priset.
Ja se det var en annan fråga... dom enda jag har är ett gäng G-Shock fyrkanter. Men Casio har ju en uppsjö av radiostyrda, själv sugen på en Oceanus. Annars har Citizen en hel del med. Junghans en helt annan stil.
 
Topp