• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

1965ek

Patek
2-Faktor
Från början av 80-talet. Killgissar på 83
F1FD4B22-E432-41E3-94B2-C45E9CBB8F9D.jpeg
C5EF8EFA-6481-4B63-B3F3-A14BF8053BBB.jpeg
A58D3354-28D0-4C26-857F-54E569795579.jpeg
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Min nyaste kvarts som ramlade in här i veckan. Marathon Tsar medium. En liten 36mm dykare.

Jag gillar lume men tritiumtuberna är nått alldeles speciellt :) Har även lagt en order på en 18mm strap från Erikas Originals. Får se när den dyker upp då dom har rätt så lång ledtid nu. 5-10 dagar.

B4AD7B53-C375-4B8A-A817-F4CEB9A6CBC9.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hojta till om du skulle råka tröttna på den. Ser ut att vara i fint skick dessutom!
Ja den är fin. En liten bit i vridringen saknas vilket jag upptäckte vid makrofotografering. Annars svår att se. Packningar, batteri, relumade visare och krona/hals bytt. Trycktestad ok till 100m. Vetefasen om den någonsin blir till salu vinatgebeater som den är...
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hej på er,
Jag har precis blivit med en quartzare från Victorinox och jag ska inte använda den förrän till sommaren. Hur ska jag förvara den över vintern så att inte batteriet tar slut? Ska man dra ut kronan? Drar den ingen ström då?

Tack på förhand:)

Edit. Här kommer även en bild på skönheten.
Har alltid dragit ut kronan för att spara batteri på mina kvartsare när de inte används under längre tid. Rätt? Vet ej men så har jag alltid gjort...
Edit: hur blev kvartsare kvalrysare?
 
Senast ändrad:

Larry Sanders

Breitling
Anskaffade en Calatrava till slut och valde förstås en variant (3954) med quartz. Den är ju ändå drygt 25 år gammal och man vill ju att den ska gå utan renovering. Pateks egna E23-verk med 7 juveler. Tyckte originaletiketten på baksidan var mysig - Calatravakorset med blixt. Den går minst lika bra som ett av mina haq-verk efter 6 månaders innehav. Verket kan dessutom justeras vid behov. Det bästa av två världar.

Larry

Bilden på E23-verket med guldlänk "funnen" på nätet. Uret med läderband och etikett, mitt.


PP.gif
 

Bilagor

  • patek-philippe-quartz-watch.jpg
    patek-philippe-quartz-watch.jpg
    155.5 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Larry Sanders

Breitling
Junghans MEGA Max Bill
Väldans vacker o kompetent klocka! Bauhausdesign har alltid tilltalat mig. Man får väl se det som att alla radio-synkade klockor går i quartz läge mellan synkningarna. Mina Citizenklockor tex en Blue Angel (Bauhausarna skulle gråta) gör två synkningsförsök kl 2 resp 3 på natten och sen quartz. Om man vaknar tidigt på natten och märker att klockan inte synkat kan man provocera fram fler synkningar men när det blir ljust ute brukar det inte gå längre. En metod när man får sin nya klocka är ju att bara ställa tidzon och sen lägga den i lämpligt fönster med kronan mot närmsta sändare (mottagaren är riktningskänslig enl Citizen) - och sen vakna med hela alltet, tid, veckodag, ,datum, ev skottdatum, ev skottsekund; ev sommartid , ja hela kalendern inställd. Underbar funktion. Din är en av de minsta och absolut vackraste jag sett med radio.

Larry
 

Bilagor

  • Blue.jpg
    Blue.jpg
    59.3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

Abben

Cartier
2-Faktor
För er som vill ha en billig Quartz Timex kan jag tipsa om denna hos Caliroots https://m.caliroots.se/timex-archive-acadia-abt071/p/61758 240kr med 20EXTRA koden. Beställde faktiskt en, aldrig känt något för Timex men perfekt tillfälle att få testa en field watch. Perfekt nattbeater;)
Hittade ingen tråd specifikt om Timex men antar att det är denna tråden som gäller då

Pirrar väl inte till när man hör Timex, men den där tycker jag var rätt fin
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
För er som vill ha en billig Quartz Timex kan jag tipsa om denna hos Caliroots https://m.caliroots.se/timex-archive-acadia-abt071/p/61758 240kr med 20EXTRA koden. Beställde faktiskt en, aldrig känt något för Timex men perfekt tillfälle att få testa en field watch. Perfekt nattbeater;)
Hittade ingen tråd specifikt om Timex men antar att det är denna tråden som gäller då
Fick hem min idag, blir perfekt till dottern. Riktigt kul klocka för inga pengar alls. :D
 

NickG

Cartier
Fick hem min idag, blir perfekt till dottern. Riktigt kul klocka för inga pengar alls. :D
Snyggt! Längst efter min. Jag har fortfarande inte fått min, Schenker har varit väldigt sega med leveransen...
Pirrar väl inte till när man hör Timex, men den där tycker jag var rätt fin
Nä precis, har aldrig riktigt lockat, tyckte också den såg bra ut för dom pengarna så kändes givet att lägga en beställning efter några öl
 
Topp