• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Nilas

Patek
2-Faktor
Verkligen inte, shit vad den är grym! Var den 100m WR med skruvad krona hade det blivit ett köp, kanske nästa release? :)
Trevligaste quartzaren jag haft utan tvekan.
Riktigt trevlig att titta på och Hirsch-Robbybandet
gjorde den ännu bättre. Sitter förbaskat skönt.
Ska trycktesta den och se vad den klarar. Tror nämligen där finns lite marginal och att den klarar mer än wr50. Ett stilla dopp klarar den ju dock ändå :).
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Trevligaste quartzaren jag haft utan tvekan.
Riktigt trevlig att titta på och Hirsch-Robbybandet
gjorde den ännu bättre. Sitter förbaskat skönt.
Ska trycktesta den och se vad den klarar. Tror nämligen där finns lite marginal och att den klarar mer än wr50. Ett stilla dopp klarar den ju dock ändå :).
Ja den passar utmärkt med det bandet. Jo så är det säkert, men jag gillar säkerheten ;)
 

Emil4

Cartier
45298BA9-8904-41C7-B715-BDE18FF8E60E.jpeg
Har börjat snöa in mer och mer på 80tals quartz.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Inser att jag nästan uteslutande lurkar i denna tråd utan att posta min samling quartz :)

Cwc med riktig T-tavla
IMG_20180527_174552-01.jpeg

Seiko 7a28-7040
IMG_20180824_095438-01.jpeg

GS Sbgx063
IMG_20180831_133332-01.jpeg

Terrorist i stål
IMG_20180320_194849-01.jpeg

Sen någon random som jag inte vet vad den heter. Fick den i 18års present av far min för snart 12 år sedan :)
IMG_20180302_195936-01.jpeg

Brukar inte räkna in den sistnämnda och terroristen i samlingen då jag försöker mörka för mig själv hur många klockor man har :D

Juste och en Sbgn003 på ingång
design-img01.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inser att jag nästan uteslutande lurkar i denna tråd utan att posta min samling quartz :)

Cwc med riktig T-tavla
IMG_20180527_174552-01.jpeg

Seiko 7a28-7040
IMG_20180824_095438-01.jpeg

GS Sbgx063
IMG_20180831_133332-01.jpeg

Terrorist i stål
IMG_20180320_194849-01.jpeg

Sen någon random som jag inte vet vad den heter. Fick den i 18års present av far min för snart 12 år sedan :)
IMG_20180302_195936-01.jpeg

Brukar inte räkna in den sistnämnda och terroristen i samlingen då jag försöker mörka för mig själv hur många klockor man har :D

Juste och en Sbgn003 på ingång
design-img01.jpg
7a28´n är så skön. Ligger på jaktlistan när jag ska leta vintage i Tokyo
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Inser att jag nästan uteslutande lurkar i denna tråd utan att posta min samling quartz :)

Cwc med riktig T-tavla
IMG_20180527_174552-01.jpeg

Seiko 7a28-7040
IMG_20180824_095438-01.jpeg

GS Sbgx063
IMG_20180831_133332-01.jpeg

Terrorist i stål
IMG_20180320_194849-01.jpeg

Sen någon random som jag inte vet vad den heter. Fick den i 18års present av far min för snart 12 år sedan :)
IMG_20180302_195936-01.jpeg

Brukar inte räkna in den sistnämnda och terroristen i samlingen då jag försöker mörka för mig själv hur många klockor man har :D

Juste och en Sbgn003 på ingång
design-img01.jpg
Längtar efter din SBGN eller:)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
7a28´n är så skön. Ligger på jaktlistan när jag ska leta vintage i Tokyo
Hoppas du hittar en och lycka till :) bara knipa om de är vettigt prissatta. Även lillebror 7a38 dykarna är förjäkla balla, och dag&datum dessutom. Jagade en svart pvd dykare förut men tappade lite suget. Kan komma tillbaka kanske.
Längtar efter din SBGN eller:)
Om jag gör! Rykten säger att den är här innan februari :D Gimme gimme gimme!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hoppas du hittar en och lycka till :) bara knipa om de är vettigt prissatta. Även lillebror 7a38 dykarna är förjäkla balla, och dag&datum dessutom. Jagade en svart pvd dykare förut men tappade lite suget. Kan komma tillbaka kanske.

Om jag gör! Rykten säger att den är här innan februari :D Gimme gimme gimme!
Den är mycket trevlig så jag förstår dig. Mycket bekväm i sin storlek. Det jag skulle önska är snabbjustering av spännet till länken...
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Den är mycket trevlig så jag förstår dig. Mycket bekväm i sin storlek. Det jag skulle önska är snabbjustering av spännet till länken...
Jag brukar ha mina länkar ganska löst runt handleden men har förstått att vissa har handleder som sväller mer än mina verkar göra. Så jag har aldrig justerat en länk mer än en gång för min handled. Mao inga bekymmer från min sida att de saknas :) min sbgx063 är utan tvekan den bekvämaste klockan (bortsett terroristen) så har förhoppningar att sbgn003 är lika bra
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Alltså jag fullkomligt älskar den där. Synd att den verkar så svår att få tag på.

Någon som känner till någon liknande modell som går att köpa ny idag? Dvs ganska tunn, dykare, runt 38-42mm, liknande "raka" visare, datumvisning och quartz?
Du har första tjing om jag mot förmodan låter den vandra vidare! ;)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ni som har/haft en GS 9F kvarts. Något att tänka på? Något ni irriterar er på? Osv.

Ser ut o vara fantastiskt trevliga dagskompanjoner :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ni som har/haft en GS 9F kvarts. Något att tänka på? Något ni irriterar er på? Osv.

Ser ut o vara fantastiskt trevliga dagskompanjoner :)
Det beror förstås på hur man vill se på det (9f). Det är ju antagligen världens just nu bästa kvartsverk. Dom är visserligen specade till 10 respektive 5spy, men ingen av de jag har haft (eller har) har diffat mer än +3spy. Många vill säga att Citizens A660 är vassare eftersom man har individuellt justerbar timvisare och evighetskalender och det är specat till 5spy, men när man bär klockan hela tiden. Men, ska man jämföra med andra urverk så är det ju en helt annan diskussion ;) Soldrivet med gps eller radiosynk slår ju i princip allt, om det är jämförelser man vill göra. Men om man bara ser till dom specifikationer det har, är det ju oslagbart. Totalt bekymmersfritt, bara byta batteri när det är slut, ställa datum när det är korta månader och byte till normaltid/sommartid en gång per år. Att boetterna och tavlor, visare osv håller samma höga kvalité som övriga GS gör ju inte saken sämre. Det finns en i 18k
SBGX218-700x700.jpg

SBGX218
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Utan att ha haft en 9Fare så kan jag inte tänka mig att det finns något att anmärka på. :) De ska vara extremt exakta och fungera väl.
Tack, ja jag kan tänka mig det :)

Det beror förstås på hur man vill se på det (9f). Det är ju antagligen världens just nu bästa kvartsverk. Dom är visserligen specade till 10 respektive 5spy, men ingen av de jag har haft (eller har) har diffat mer än +3spy. Många vill säga att Citizens A660 är vassare eftersom man har individuellt justerbar timvisare och evighetskalender och det är specat till 5spy, men när man bär klockan hela tiden. Men, ska man jämföra med andra urverk så är det ju en helt annan diskussion ;) Soldrivet med gps eller radiosynk slår ju i princip allt, om det är jämförelser man vill göra. Men om man bara ser till dom specifikationer det har, är det ju oslagbart. Totalt bekymmersfritt, bara byta batteri när det är slut, ställa datum när det är korta månader och byte till normaltid/sommartid en gång per år. Att boetterna och tavlor, visare osv håller samma höga kvalité som övriga GS gör ju inte saken sämre. Det finns en i 18k
SBGX218-700x700.jpg

SBGX218
Tack för info! :)

Ingenting att anmärka på alls. Sbgx063 är min favorit av alla mina klockor hittils
IMG_20180914_071247-01.jpeg

Hoppas den blir slagen på fingrarna av sbgn003 dock :)
Riktigt snygg! Hur mycket går en sådan på?
Träffar den alla sekundmarkeringar också? :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har börjat undersöka high-end quartz-marknaden (ana-digi:s) och behöver ett kvartsamtal för att prata ut..

Jag blir ledsen av den totala frånvaron av vettiga funktioner, om man vill ha något annat än en plastklocka eller en smartklocka. Top-of-the-line-modeller från tex Breitling har ju knappt fler än ett alarm och definitivt inte fler än en timer. Det enda vettiga jag hittat är Omega Skywalker X-33 som har lite lull-lull under huven, men sen är det blankt. (Mission Elapsed Time, 3 st alarm, m.m.)
omega-speedmaster-skywalker-x-33-chronograph-45-mm-31890457901001-l.png

Visst, i kvartstidernas begynnelse matchade väl antalet funktioner mer eller mindre antalet hårdvaru-chip/-kretsar som behövdes och hade en reell inverkan på storlek och pris, men man kan tycka att chiptillverkarna borde ha kommit några steg längre nu?

Svaret är väl såklart att marknaden bedöms som för liten för att det ska vara värt att utveckla mot den, men det verkar vara en himla tråkig inställning. Har ni hittat kvartsstålisar av högkvalitet som har ordentligt med funktioner? Tex fler än 1 timer?
Ana-digi är roligt, det bästa av 2 världar enligt mig.
Jag äger en Hamilton Flight Timer, den har fler funktioner än jag förstår mig på.
Tror den har samma verk som SS skydiver, den har iallafall de vanliga: dag,datum,vecko,månad,perpetual calendar, chronohraph, alarm, timer. Plus massa funktioner för flygning som jag aldrig kommer att använda eller förstå mig på :D

Den är 40mm med 20mm bandbredd och bärs väldigt smidigt, kostar dessutom typ 1/3 del av SS skydiver :)
D97CFBFF-35DB-41D0-95F9-93457408D823.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@TobiasD https://www.optura.se/Produkter/GRAND-SEIKO.aspx Det nya priset sedan höjningen förra året är 23950kr, tidigare var det 21,9k om jag inte minns fel. Optura är generalagent för norden, så gör du en beställning hos AD i Sverige (om den inte finns hemma) så går den genom Optura. Om jag får gissa så börjar det bli sista chansen att köpa en GS för rimliga pengar, dom har starkt börjat profilera sig mot usa, inget positivt kommer komma ur detta i min bok :grumpy:
OM, jag ändå skulle ha något att kritisera just 9f för är det följande (helt baserat på personliga önskemål). Längre batteritid och ett motsvarande urverk i soldrift, precis som Citizen Chronomaster har. Tunnare boetter, eller åtminstone möjlighet till det (6-8mm). Evighetskalender och individuellt ställbar timvisare, och en kronograf... Jag kan också irritera mig på att urverket förra året firade 25 år, och det enda som hänt under tiden är att priset skjutit i höjden, inga prestandaförbättringar alls. Man har nu efter 25 år lagt till en GMT funktion vilket är cool. MEN, det är fortfarande fantastiskt fina klockor som presterar prickfritt och bärs fantastiskt bekvämt. Dom har en sjuhelvetes historia sedan GS startade med mekaniska ur på ´60talet och sedan under´70talet dominerade kvartsåren med sina Grand Quartz, Twin Quartz, King Quartz, Superior osv (specade redan då beroende på modell till mellan 5-20spy). Det enda jag kan se som gör "en" missnöjd med en klocka med 9f är alltså om man har önskemål utanför spec. :)
 
Topp