• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Superquartz med 8års batterilängd!
Skärmavbild 2019-01-05 kl. 09.33.15.png
Den är riktigt cool den där :) Jag tycker det var roligt att dom vågade ta ut svängarna så pass som dom gjorde med både material och design. Jag har själv varit sugen ett par gånger, men jag tycker skuggan på siffrorna sabbar den militära looken för mig. En Swiss Made G-shock :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Den är riktigt cool den där :) Jag tycker det var roligt att dom vågade ta ut svängarna så pass som dom gjorde med både material och design. Jag har själv varit sugen ett par gånger, men jag tycker skuggan på siffrorna sabbar den militära looken för mig. En Swiss Made G-shock :)
Håller med dig, när den dessutom är till ett väldigt överkomligt pris för att vara en Breitling! visst den kan upplevas som en "billig plastklocka" och bör kanske kosta därefter men jag tycker snarare materialvalet gör den häftigare och lite unik i sitt slag.
Den bärs ju oerhört lätt trots sina 45mm!
Ang. skuggan är det inget som stör mig, gillar verkligen hur bra läsbarhet den har med de vita siffrorna och vita visarna mot den svarta tavlan! (lägg därtill Breitlings oslagbara AR)
Vill man gå mer åt det militära är ju grönt gummi en stark kandidat, personligen föredrar jag svart dock.

Andra gången jag äger en, denna gången känns den bättre av någon anledning :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
97696DF7-294E-40D1-AF20-C0D879E99889.jpeg

Nu har jag äntligen fått hem den, lätt värt 260kr.
Men min har ett extremt högt tickande, blir väldigt stressigt att behöva höra varje sekund, tickar din också väldigt högt?
Det är en Timex, de tickar alltid högt! :meh: Fattar inte vad de de gör med sina urverk...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Haha ja verkligen, var förbered på att det är en billig klocka, men detta tickandet är löjligt haha
Min fru har haft ett par olika Timex under en period av flera år och alla har tickat så högt. Det går i alla fall inte att ha dem i sovrummet när man ska sova...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Haha ja verkligen, var förbered på att det är en billig klocka, men detta tickandet är löjligt haha
Eftersom den antagligen inte har några delar som rör på sig på baksidan av urverket kanske du borde öppna och se om det finns plats för lite ljuddämpande material? Skulle inte förvåna mig om urverket bara upptar 1/4 del av boettutrymmet ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack. Har en plan att få till en trio med sport, dress och dyk och eller beater. Ett annat är en kombo av verk och kanske kombinera med det förstnämnda. Är ganska öppen till vad som helst egentligen...
Av de du har är ju dyk given, kallar du GMT´n sport/beater? Och vad funderar du i så fall på för dress?
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Av de du har är ju dyk given, kallar du GMT´n sport/beater? Och vad funderar du i så fall på för dress?
Jo det är klart att dykaren är Heuer i den uppställningen men velar om det skall vara något annat
Japp jag räknar GMT som en sport men inte beater. Passar inte en GS :)
Jag tänker att gmt blir kvar. Ska till Japan snart så tänker att jag där Kompletterar med en 37mm sbdx i någon form, kvarts, fast lan bli nåt annat eller beg på plats.
Så med den duon så skall en dykare och/eller beater till. Heuer tror jag blir fel. Kanske en mm200 eller en sbbn031 eller nåt annat.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jo det är klart att dykaren är Heuer i den uppställningen men velar om det skall vara något annat
Japp jag räknar GMT som en sport men inte beater. Passar inte en GS :)
Jag tänker att gmt blir kvar. Ska till Japan snart så tänker att jag där Kompletterar med en 37mm sbdx i någon form, kvarts, fast lan bli nåt annat eller beg på plats.
Så med den duon så skall en dykare och/eller beater till. Heuer tror jag blir fel. Kanske en mm200 eller en sbbn031 eller nåt annat.
Jag är med, det ska vara en Japan-trio :cigar: Jag såg att du åker snart, själv åker jag i slutet av april. Hoppas att årets Baselnyheter finns ute då :rolleyes:.
 

Vardon

Breitling
Har svårt att förstå att kvarts generellt har så låg status som det har i klockvärlden, det är trots allt ett av de största framstegen i klockans historia. Tekniken gjorde klockorna 100 gånger mer exakta samtidigt som de blev tåligare, i princip underhållsfria och dessutom billigare. Som entusiast borde man tycker jag ändå uppskatta så stora framsteg i utvecklingen.

Jag kan inte säga att jag imponeras speciellt mycket av ett mekaniskt verk tillverkat idag. Speciellt inte ett massproducerat standardverk som sitter i de flesta utom de dyraste klockorna. Det är helt enkelt inte en så komplicerad konstruktion med dagens mått mätt. Sedan har vissa tillverkare gjort det till en sport att "överkonstruera" sina mekaniska verk. Ibland för att göra dem bättre, ibland bara för att kunna ta mer betalt. Inte ens de bästa av dem är dock ens i närheten av prestandan hos ett billigt kvartsverk.

Önskar helt enkelt att fler skulle uppskatta kvartstekniken och att fler tillverkare skulle satsa på att göra riktigt fina klockor med hög finish, fantastiska funktioner och material men baserade på den bästa teknik "under huven" som vi har tillgång till.

Såg en dokumentär på Youtube om Masahiro Kikuno, en urmakare som använder sin kunskap för att göra helt unika mekaniska verk och designar och tillverkar alla delarna för hand själv. Är det på den nivån kan jag imponeras av hantverket. Men knappast av en "limied edition" serie om 2000 klockor av ett stort företag som Rolex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har svårt att förstå att kvarts generellt har så låg status som det har i klockvärlden, det är trots allt ett av de största framstegen i klockans historia. Tekniken gjorde klockorna 100 gånger mer exakta samtidigt som de blev tåligare, i princip underhållsfria och dessutom billigare. Som entusiast borde man tycker jag ändå uppskatta så stora framsteg i utvecklingen.

Jag kan inte säga att jag imponeras speciellt mycket av ett mekaniskt verk tillverkat idag. Speciellt inte ett massproducerat standardverk som sitter i de flesta utom de dyraste klockorna. Det är helt enkelt inte en så komplicerad konstruktion med dagens mått mätt. Sedan har vissa tillverkare gjort det till en sport att "överkonstruera" sina mekaniska verk. Ibland för att göra dem bättre, ibland bara för att kunna ta mer betalt. Inte ens de bästa av dem är dock ens i närheten av prestandan hos ett billigt kvartsverk.

Önskar helt enkelt att fler skulle uppskatta kvartstekniken och att fler tillverkare skulle satsa på att göra riktigt fina klockor med hög finish, fantastiska funktioner och material men baserade på den bästa teknik "under huven" som vi har tillgång till.

Såg en dokumentär på Youtube om Masahiro Kikuno, en urmakare som använder sin kunskap för att göra helt unika mekaniska verk och designar och tillverkar alla delarna för hand själv. Är det på den nivån kan jag imponeras av hantverket. Men knappast av en "limied edition" serie om 2000 klockor av ett stort företag som Rolex.
I denna tråd är vi alla vänner av klockor, men fokuserar på kvarts. Övriga dissar sparar vi till andra trådar :)
 

Vardon

Breitling
I denna tråd är vi alla vänner av klockor, men fokuserar på kvarts. Övriga dissar sparar vi till andra trådar :)
Den underliggande meningen i mitt inlägg var inte att dissa mekaniska klockor. Mer en vädjan om uppskattning för kvartsverken och en förhoppning om att fler tillverkare ska utveckla finare klockor baserade på kvarts.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Har börjat undersöka high-end quartz-marknaden (ana-digi:s) och behöver ett kvartsamtal för att prata ut..

Jag blir ledsen av den totala frånvaron av vettiga funktioner, om man vill ha något annat än en plastklocka eller en smartklocka. Top-of-the-line-modeller från tex Breitling har ju knappt fler än ett alarm och definitivt inte fler än en timer. Det enda vettiga jag hittat är Omega Skywalker X-33 som har lite lull-lull under huven, men sen är det blankt. (Mission Elapsed Time, 3 st alarm, m.m.)
omega-speedmaster-skywalker-x-33-chronograph-45-mm-31890457901001-l.png

Visst, i kvartstidernas begynnelse matchade väl antalet funktioner mer eller mindre antalet hårdvaru-chip/-kretsar som behövdes och hade en reell inverkan på storlek och pris, men man kan tycka att chiptillverkarna borde ha kommit några steg längre nu?

Svaret är väl såklart att marknaden bedöms som för liten för att det ska vara värt att utveckla mot den, men det verkar vara en himla tråkig inställning. Har ni hittat kvartsstålisar av högkvalitet som har ordentligt med funktioner? Tex fler än 1 timer?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Har börjat undersöka high-end quartz-marknaden (ana-digi:s) och behöver ett kvartsamtal för att prata ut..

Jag blir ledsen av den totala frånvaron av vettiga funktioner, om man vill ha något annat än en plastklocka eller en smartklocka. Top-of-the-line-modeller från tex Breitling har ju knappt fler än ett alarm och definitivt inte fler än en timer. Det enda vettiga jag hittat är Omega Skywalker X-33 som har lite lull-lull under huven, men sen är det blankt. (Mission Elapsed Time, 3 st alarm, m.m.)
omega-speedmaster-skywalker-x-33-chronograph-45-mm-31890457901001-l.png

Visst, i kvartstidernas begynnelse matchade väl antalet funktioner mer eller mindre antalet hårdvaru-chip/-kretsar som behövdes och hade en reell inverkan på storlek och pris, men man kan tycka att chiptillverkarna borde ha kommit några steg längre nu?

Svaret är väl såklart att marknaden bedöms som för liten för att det ska vara värt att utveckla mot den, men det verkar vara en himla tråkig inställning. Har ni hittat kvartsstålisar av högkvalitet som har ordentligt med funktioner? Tex fler än 1 timer?
Breitling Aerospace och S&S UTC Skydiver är två exempel. De har mer än timer.
De har alarm, timer, chronograph, veckonr, perpetual calendar osv
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Breitling Aerospace och S&S UTC Skydiver är två exempel. De har mer än timer.
De har alarm, timer, chronograph, veckonr, perpetual calendar osv
Har för mig att de bara har ett alarm och en timer, vilket känns lite fjuttigt, men kan ha fel. Såg att Breitling Cockpit B50 har två alarm och blandannat MET-funktionen men den är både stor (46mm) och springer iväg i pris :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
En dubbel-counter tex, är det för mycket begärt? :) Finns hur många bra användningsområden som helst, tex att räkna poängen i squashmatchen :)
 
Topp