• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Ana-digi är roligt, det bästa av 2 världar enligt mig.
Jag äger en Hamilton Flight Timer, den har fler funktioner än jag förstår mig på.
Tror den har samma verk som SS skydiver, den har iallafall de vanliga: dag,datum,vecko,månad,perpetual calendar, chronohraph, alarm, timer. Plus massa funktioner för flygning som jag aldrig kommer att använda eller förstå mig på :D

Den är 40mm med 20mm bandbredd och bärs väldigt smidigt, kostar dessutom typ 1/3 del av SS skydiver :)
D97CFBFF-35DB-41D0-95F9-93457408D823.jpeg
Mycket intressant alternativ för att utvärdera verket. Tack och bock! Ska gräva fram en manual för den där och återkommer med tankar. :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Mycket intressant alternativ för att utvärdera verket. Tack och bock! Ska gräva fram en manual för den där och återkommer med tankar. :)
@hejsam , Kunde inte hålla mig länge, var tvungen att kolla manualen ;)
Funktionerna på Hamilton Flight Timer mest inriktade mot loggning av flygdata, dvs att hålla koll på saker som redan hänt/händer. Inte så användbart i mitt liv tyvärr.

Omega X-33:s MET- och PET-countdown med tillhörande larmljud är mer användbara, mycket pga att du kan programmera dem både med absolut referens mot T1/T2/UTC och med relativ referens mot MET-tiden.

Så här: Du sätter MET-tiden till 16 då du ska hämta på dagis, får då en countdown-timer mot kl 16 och kan lätt se hur mycket tid du har kvar till kl 16 utan att räkna i huvudet. Du vet också att du måste göra något 40 minuter innan hämttiden, typ sätta på motorvärmaren. Att räkna i huvudet vilken tid det blir (15:20) och sätta ett larm på den tiden (om du ens har 2 alarm på klockan..) är onödig huvudräkning, istället programmerar du PET-larm 1 till att hända 40 minuter innan MET-tiden, såklart :)

Kan tyckas onödigt överkomplicerat, men ta samma tänk till en arbetsdag då jag ska ta 4 flighter, passa lika många checkintider och taxitider och en massa andra småsaker under dagen, så blir man jädrans trött på att göra matten i huvudet hela tiden, det blir fel ganska ofta. Allt jag vill veta är hur lång tid jag har på mig till nästa checkpoint-tid och jag vill kunna sätta larm i relation till andra larm, bryr mig inte nämnvärt om vad klockan är 40 minuter innan X, bara hur lång tid jag har kvar. Relativ larm-programmering is the shit :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
De kommer inte ut så ofta här på K&S dock. Och min ska ingenstans heller. Har svårt att hitta fel på den och jag måste alltid ha minst en ljus tavla i samlingen har jag märkt :)
Nej det är förståeligt :) Ska titta på dem i butik när det blir dags. Frågan är vilken färg man ska ha om det blir ett köp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nej det är förståeligt :) Ska titta på dem i butik när det blir dags. Frågan är vilken färg man ska ha om det blir ett köp.
Det beror ju lite på vilken boett man väljer, och hur man tänkt sig använda den, tycker jag. De ljusa tavlorna är elegantare och passar lika bra till lite mer uppklädda tillfällen som till vardags, medans de mörka har bättre läsbarhet iom kontrasten och blir kanske lite mer åt det sportiga hållet av den anledningen. Nu har du ju plöjt en del klockor, så det ska bli spännande att se vad du landar i, och om du känner att det passar dig när det är dags :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det beror ju lite på vilken boett man väljer, och hur man tänkt sig använda den, tycker jag. De ljusa tavlorna är elegantare och passar lika bra till lite mer uppklädda tillfällen som till vardags, medans de mörka har bättre läsbarhet iom kontrasten och blir kanske lite mer åt det sportiga hållet av den anledningen. Nu har du ju plöjt en del klockor, så det ska bli spännande att se vad du landar i, och om du känner att det passar dig när det är dags :)
Ja jag plöjer igenom alldeles för mycket känner jag. :hilarious:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SBGX 061 (nya utan SEIKO på tavlan heter 261) har riktigt bra läsbarhet och är en grymt bra vardagsklocka. 37mm utan krona, så det är en smaksak om man gillar storleken.
IMG_2885.JPG

SBGV 229 i titan, 40mm och något mer elegant med champagnetavla, men samma boettform som ovan.
P1010562.JPG
 

hejsam

Patek
2-Faktor
@hejsam , Kunde inte hålla mig länge, var tvungen att kolla manualen ;)
Funktionerna på Hamilton Flight Timer mest inriktade mot loggning av flygdata, dvs att hålla koll på saker som redan hänt/händer. Inte så användbart i mitt liv tyvärr.

Omega X-33:s MET- och PET-countdown med tillhörande larmljud är mer användbara, mycket pga att du kan programmera dem både med absolut referens mot T1/T2/UTC och med relativ referens mot MET-tiden.

Så här: Du sätter MET-tiden till 16 då du ska hämta på dagis, får då en countdown-timer mot kl 16 och kan lätt se hur mycket tid du har kvar till kl 16 utan att räkna i huvudet. Du vet också att du måste göra något 40 minuter innan hämttiden, typ sätta på motorvärmaren. Att räkna i huvudet vilken tid det blir (15:20) och sätta ett larm på den tiden (om du ens har 2 alarm på klockan..) är onödig huvudräkning, istället programmerar du PET-larm 1 till att hända 40 minuter innan MET-tiden, såklart :)

Kan tyckas onödigt överkomplicerat, men ta samma tänk till en arbetsdag då jag ska ta 4 flighter, passa lika många checkintider och taxitider och en massa andra småsaker under dagen, så blir man jädrans trött på att göra matten i huvudet hela tiden, det blir fel ganska ofta. Allt jag vill veta är hur lång tid jag har på mig till nästa checkpoint-tid och jag vill kunna sätta larm i relation till andra larm, bryr mig inte nämnvärt om vad klockan är 40 minuter innan X, bara hur lång tid jag har kvar. Relativ larm-programmering is the shit :)
Ja du ser, du har långt bättre koll än mig på vilka funktioner den har och hur de fungerar!
Jag har dock ingen användning av de extrafunktioner utan använder mestadels chronohraph, alarm och timern.
Sen att man får dag,datum,vecka och alltid rätt tid är dessutom väldigt behändigt :)

Har Omegan dessa funktioner du är ute efter? Vad får man betala för den? :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Ja du ser, du har långt bättre koll än mig på vilka funktioner den har och hur de fungerar!
Jag har dock ingen användning av de extrafunktioner utan använder mestadels chronohraph, alarm och timern.
Sen att man får dag,datum,vecka och alltid rätt tid är dessutom väldigt behändigt :)

Har Omegan dessa funktioner du är ute efter? Vad får man betala för den? :)
Jepp, Omega Skywalker X-33 har 1 MET, 3 PET och 3 alarm. Samt en timer och en chrono. Går loss på ca 35 beggad, från en trusted checkout-säljare inom EU på chrono24. Tyvärr rätt stor (45mm) men verkar ffa ganska tjock pga ett hålrum som bygger höjd under boetten, tänkt att förstärka larm-signalerna. Har inte haft möjlighet att leta efter den hos AD i Sthlm än, vet ej om den finns i butik i Sverige.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Jepp, Omega Skywalker X-33 har 1 MET, 3 PET och 3 alarm. Samt en timer och en chrono. Går loss på ca 35 beggad, från en trusted checkout-säljare inom EU på chrono24. Tyvärr rätt stor (45mm) men verkar ffa ganska tjock pga ett hålrum som bygger höjd under boetten, tänkt att förstärka larm-signalerna. Har inte haft möjlighet att leta efter den hos AD i Sthlm än, vet ej om den finns i butik i Sverige.
Skywalkern ska bäras mindre än vad den är specad till och jag hade prutat, kanske man får en under 30k beggad. Vridringen lär vara 42mm i diameter. Tror vattenskyddet(30m) och storleken skrämmer en del och därav lär de inte säljas för "höga" priser. Läste att den pallar mer än 30m wr p.g.a. högt tryck till alarmdelen, alltså inte att klockan är dåligt byggd och läcker. Regn och bad ska den tåla men jag hade ändå skippat plurret;)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Senast inkommet på kvartsfronten. En stilfull dressklocka med guldton och läderarmband.
c9G7BVQh.jpg

c9G7BVQh.jpg

Ca 170 kr ordinarie pris, de hade visst någon nyårsrabatt så man kunde få den några kronor billigare. Även med postens avgifter och allt blev det alltså ett högst överkomligt pris.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ja nu jävlars har en sten lättat ifrån ditt bröst ;). Kul att se att någon på forumet har en Ebel, vet du vad som sitter under huven? :) Bratten med integrerad länk är ju super vass :cigar:
Ebeln är min älskling! Ebel förtjänar mer :heart: tycker jag. Var verkligen en av de stora och med helt sanslös kvalitet! Den har ett inhouse verk cal. 83. Det verket sitter t ex också i samtida Cartier Santos, vilket inte är så konstigt då Ebel och Cartier hade ett nära samarbete under 80-90-tal. Ebel tillverkade Cartiers klockor under en tid.
 
Topp