• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Det finns, men utbudet är så smalt att man nästan får svara nej ;) Bulova med sitt 262khz och något Seikoverk jag inte minns vad det heter. Tror Rondas 513 verk som LMM Merci använder tickar 3ggr/sek... Väldigt få som anser att det estetiska uppväger det praktiska.
Problemet är att varje "tick" drar energi. Att gå ifrån 60 tick/minut till det fyr eller femdubbla för att få en flytande sekundvisare skulle alltså förkorta livslängden på batteriet tillbaks till 1970 talets energislukande urverk (där batteribyte skedde efter 6-8 månader).
Ska vi vara rättvisa är Bulovas Precisionist helt överlägsna ALLA mekaniska klockor med sina 16 ticks / sekund. Den enda som slår detta är väl Seikos springdrive. Batteritiden är specad till 3 år enligt dom själva, så det ser jag inte som något problem. Googlar man så verkar det stämma irl. Jag har varit spekulant på en sådan i en evighet MEN fyfaaaaan vilka fula modeller dom har/har haft. 🤣🤣🤣

Visst är det Citizen som äger Bulova? Tycker det är märkligt att dom inte använder deras 262khz verk i sina egna modeller. Hade väl blivit en killer kombination! 😃

20230205_195041.jpg

26F6CD15-EE3D-4209-A52D-FBCF3575433E.jpeg

Jag har inte någon stor samling med guldboetter, inte som under ’80-’90 talet då det var antingen guld eller 2T som gällde. Men det är något som får mig på gott humör med lite guld på måndagsmorgonen 😎. Denna Longines La Grande Présence har ett termokompenserat e64*.111 urverk som har en väldigt stabil gång på ca +3spy

Senast ändrad:
Ska vi vara rättvisa är Bulovas Precisionist helt överlägsna ALLA mekaniska klockor med sina 16 ticks / sekund. Den enda som slår detta är väl Seikos springdrive. Batteritiden är specad till 3 år enligt dom själva, så det ser jag inte som något problem. Googlar man så verkar det stämma irl. Jag har varit spekulant på en sådan i en evighet MEN fyfaaaaan vilka fula modeller dom har/har haft. 🤣🤣🤣

Visst är det Citizen som äger Bulova? Tycker det är märkligt att dom inte använder deras 262khz verk i sina egna modeller. Hade väl blivit en killer kombination! 😃
Det är ju helt ok med 3 år, men om man tar exempelvis Tissot PRX med sitt F06.115 som har mellan 6-8 år beroende på batteri är det kort ;) Lösningen borde vara ett eco drive med extra kräm i batteriet, men jag tror som sagt inte det estetiska uppväger det praktiska…

Den här hade jag kunnat tänka mig. Visarna är väl sådär, men annars trevlig!

Screenshot 2023-02-06 at 11.04.24 .png

Den här hade jag kunnat tänka mig. Visarna är väl sådär, men annars trevlig!

Screenshot 2023-02-06 at 11.04.24 .png
Lite för "loud" för mig, sen har vi det det andra eländet för mig och det är storleken, dom är alla så jäkla blaffiga. Den där är 42+ tror jag.

Hallå Citizen, kan vi få åtminstone en Chronomaster boett med det här verket i! 😅🤞

den är riktigt trevlig, speciellt med tanke på prislappen. sämsta läderbandet jag någonsin varit med om dock, men men, man kan inte få allt :)

9E75F188-069A-44BC-A4E1-6774112D3493.jpeg

Lite som med denna då kanske, liknande diameter.
IMG_20230208_194455.jpg

Lite märkligt att denna inte verkar ha gått hem hos seikofanboysen (inte sett så mycket om den, varken på forum eller Youtube), jag tycker den är stenhård.
Dom bärs ju bra tack vare den korta lugglängden :) Tyvärr är det nog en kombination av storlek och kvarts om jag ska gissa. Samtidigt har jag noll koll på hur den säljer totalt (utanför forumet). Kul band :)

Jag bär visserligen min Guld-Longines även idag, så den får en liten post 😉
D355DC52-4441-478D-9BAE-34F2413DCCBD.jpeg

Jag har något kort på urverket e64.111 som jag tog vid batteribyte... Prydligt märkt med L157.3 och med någon slags Geneva-stripes (fast borstade).
Lite roligt att man lagt lite extra på att dekorera plattan trots att den inte syns. Nu har ju dekoren en funktion också, så det är inte bortkastat för den skull :)
L157.3_e64.111.jpg

Men... Idag bytte jag batteri i dotterns Iron Walker. Man kan säga att Wempe ställde skåpet när baklocket lyftes.
4EF58B03-986D-4B43-B6E3-6EC0C73BAD67.jpeg

Här är det Perlage som gäller, en fröjd att skåda :cool:
Det är också en rolig jämförelse med samma urverk i olika boett-storlekar. 38,5mm vs 36mm. En ser hur sjukt mycket luft runt urverket de senaste årens mode med större klockor bjuder på.

Tillbaka
Topp