Urtyp
Guld
Ska vi vara rättvisa är Bulovas Precisionist helt överlägsna ALLA mekaniska klockor med sina 16 ticks / sekund. Den enda som slår detta är väl Seikos springdrive. Batteritiden är specad till 3 år enligt dom själva, så det ser jag inte som något problem. Googlar man så verkar det stämma irl. Jag har varit spekulant på en sådan i en evighet MEN fyfaaaaan vilka fula modeller dom har/har haft.Det finns, men utbudet är så smalt att man nästan får svara nej Bulova med sitt 262khz och något Seikoverk jag inte minns vad det heter. Tror Rondas 513 verk som LMM Merci använder tickar 3ggr/sek... Väldigt få som anser att det estetiska uppväger det praktiska.
Problemet är att varje "tick" drar energi. Att gå ifrån 60 tick/minut till det fyr eller femdubbla för att få en flytande sekundvisare skulle alltså förkorta livslängden på batteriet tillbaks till 1970 talets energislukande urverk (där batteribyte skedde efter 6-8 månader).
Visst är det Citizen som äger Bulova? Tycker det är märkligt att dom inte använder deras 262khz verk i sina egna modeller. Hade väl blivit en killer kombination!