En snabb jämförelse med Tissot Goldrun. Svensk Guldklocka á lá NOR: Epoch Stockholm Jubilee vs Schweizisk.
Designen av små guld-ur känns förstås igen. Mycket urtavla och tunn glasring. Samma raka tunna luggar.Tissot 6,72mm hög med det dubbelsidigt kupade glaset jag köpte ifrån CouisinsUK. Original är den 6.0mm. Epoch 6,82mm hög med sitt glas, som verkar vara enkel-kupat om man ska döma utifrån förvrängningen man ser ifrån sidan.
På Epoch Jubilee är formspråket lite robustare. Visarna är lite kraftigare, sekundindex är längre och kraftigare, och tim-index är dubbla med lysmassa hela vägen i mitten. Datumfönstret har fått en liten guldram och typsnittet skiljer sig ifrån ETA´s standard. Visarna (speciellt sekundvisaren uppskattar jag) är längre.
lysmassa:
vs lysmassa:
Spänne med Epoch logga. Som med så många av dessa små guld-ur har man levererat den på ett präglat läder istället för ett äkta. I detta fall var det ett svart ödlepräglat band. Jag bytte genast till mitt eget favoritband i Nil-krokodil.
Sammanfattningsvis skulle jag säga att jag skulle rekommendera Epoch Jubilee över de vanliga NOR uren ifrån Certina, Tissot, Eterna med Monocoque boett. Ja just det, den har ju vad dom kallar Bicoque... Jag hittar ingen skåra att öppna baklocket med, med boettkniv eller liknande, så man kanske kör med sugpropp eller klo? *Får återkomma med det. Oavsett är det ju en fördel om man inte behöver riskera damm eller annat på urtavlan varje gång man byter batteri.
Sitter och bärs precis som den ska på min ca 18,5cm handled
*Jag har fått svar ifrån Epoch att det är snap-back, men utan någon skåra. Man får alltså ha en ganska vass kniv och använda lite kraft då locket ska av