• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Gentlemannen får jobba idag 👏
FD1DBFFF-CF6E-4A23-A960-F07C3EBC09BB.jpeg
Jäkligt lyckad design på den modellen, lätt matchad till många tillfällen :) En önskar bara att dom gjort den i en modestare storlek också... S (29mm)= Ladies L (40mm)= Men. Kan inte klockvärlden slänga in en M (36mm)=unisex också?

Träffade vår trådgrundare idag och tog över vårdnaden av Iron Walkern.

Himla fin klocka det här. Många trevliga detaljer på den. Känns som en exklusiv klocka. Fin finish, ett glas som har förmågan att "försvinna" och en smidig och tunn, fin länk. Integrerat lås som försvinner nästan helt i stängt läge.
Trevlig storlek också, den mindre storleken förstärker känslan av exklusivitet tycker jag.

Den fick nyss nytt batteri, så jag öppnade den igen för att smörja packningen. Visade sig vara packningarna. Locket är ju delat, en mindre inre del och en yttre ring som tätar både mot det inre locket och den yttre boetten.
Varför denna konstruktion? Jo, för att lockets gravyr ska vara exakt placerat i förhållande till boetten och länken på klockan. Finns styrklackar på insidan som låser läget på det inre locket.
Verket, som man inte ser från utsidan är för övrigt dekorerat, vilket även insidan på locket är. Sånt blir man ju lite extra glad för.
När klockan släpptes, får man väl nästan säga att det var ett fynd i förh till vad man fick. Men även idag är det en mycket prisvärd klocka.

Riktigt fin klocka!

20230211_164120.jpg
20230211_164159.jpg
20230211_164241.jpg
20230211_164344.jpg
20230211_152858.jpg
20230211_152901.jpg
20230211_153113.jpg

Himla fin klocka det här. Många trevliga detaljer på den. Känns som en exklusiv klocka. Fin finish, ett glas som har förmågan att "försvinna" och en smidig och tunn, fin länk. Integrerat lås som försvinner nästan helt i stängt läge.
Trevlig storlek också, den mindre storleken förstärker känslan av exklusivitet tycker jag.

Den fick nyss nytt batteri, så jag öppnade den igen för att smörja packningen. Visade sig vara packningarna. Locket är ju delat, en mindre inre del och en yttre ring som tätar både mot det inre locket och den yttre boetten.
Varför denna konstruktion? Jo, för att lockets gravyr ska vara exakt placerat i förhållande till boetten och länken på klockan. Finns styrklackar på insidan som låser läget på det inre locket.
Verket, som man inte ser från utsidan är för övrigt dekorerat, vilket även insidan på locket är. Sånt blir man ju lite extra glad för.
När klockan släpptes, får man väl nästan säga att det var ett fynd i förh till vad man fick. Men även idag är det en mycket prisvärd klocka.

Riktigt fin klocka!

20230211_164120.jpg
20230211_164159.jpg
20230211_164241.jpg
20230211_164344.jpg
20230211_152858.jpg
20230211_152901.jpg
20230211_153113.jpg
Grattis! Misstänkte att du var du som knep den. Storebror hälsar
7BCDA71B-B86F-47B3-B256-842983C6772D.jpeg

Riktigt fin klocka!

20230211_164120.jpg
20230211_164159.jpg
20230211_164241.jpg
20230211_164344.jpg
20230211_152858.jpg
20230211_152901.jpg
20230211_153113.jpg
Grymt bra modell det där!

Tackar!
Ja, jäklars vad fin den är!
Slitet uttryck, men onekligen mycket pang för pengarna!
Förstår att du är nöjd!
Verkligen! För min del har den överträffat alla förväntningar. Finishen och helhetskänslan är helt outstanding. Och i mitt fall var den svarta initialt sistahands valet också 🤣 ville helst ha vitt, därefter blå och sist svart. Men när jag väl fick hem den föll jag pladask.

Var den svarta 36:an ditt första hands val? Ser ut att passa dig helt perfekt 👌🏻 Kul det där med finishen i verket också. Jag har ju bara sett bilder och inte öppnat upp den själv. Men bara vetskapen är tillfredsställande

@ironcastle Jag undrar om inte baklockets konstruktion är gjord för att det ska vara enkelt att byta, Wempe erbjuder personlig gravyr har jag sett. Tyvärr är det samma typ av laser som på originalet på de bilder jag såg tidigare...

Verkligen! För min del har den överträffat alla förväntningar. Finishen och helhetskänslan är helt outstanding. Och i mitt fall var den svarta initialt sistahands valet också 🤣 ville helst ha vitt, därefter blå och sist svart. Men när jag väl fick hem den föll jag pladask.

Var den svarta 36:an ditt första hands val? Ser ut att passa dig helt perfekt 👌🏻 Kul det där med finishen i verket också. Jag har ju bara sett bilder och inte öppnat upp den själv. Men bara vetskapen är tillfredsställande
Hade jag kunnat välja tror jag att det hade blå. Men de flesta av min andra klockor är ju svarta, så det är ju uppenbarligen en färg jag gillar 😃 och den funkar till allt.

Ja, det är en ovanligt påkostad klocka för sin prisklass tror jag. Härligt :happyhappy:

@ironcastle Jag undrar om inte baklockets konstruktion är gjord för att det ska vara enkelt att byta, Wempe erbjuder personlig gravyr har jag sett. Tyvärr är det samma typ av laser som på originalet på de bilder jag såg tidigare...
Ja, kanske det. Kan ju finnas flera anledningar. Jag tror det är för att det ska sitta perfekt vinklat. Stämmer bra med designspråket i övrigt, med den integrerade länken t ex. Eller så är det bara så att den är tysk. Ordnung 😂

Håller på att lära känna Wempen.
Slås av detaljerna på den. Det är verkligen genomtänkt och vackert utfört.
Titta på bevelsen. Armbandets vackra kanter följer upp på boetten. Men även boettens undersida har bevels. Inte tillstymmelse till vass. Länkens insida har inga faser, men är rundad och mjuk.
Och titta sen på spännets insida, allt annat än plan. Klockan är gjord för inte bara vara vacker, den ska vara bekväm också!

Bara reflekterar över hur nya Speedyn känns... eller BB58:ans spänne 🙄

Detta är nåt helt annat 🥰
20230211_230550.jpg
20230211_230718.jpg
20230211_230626.jpg
20230211_230918.jpg
20230211_230759.jpg

Hur ser ni lite mer kvartskunniga på att t.ex spela golf med en kvartsare? Tänker primärt på min aqualand. Jag brukar spela med en g-shock och har inga problem med det. Däremot att spela med en automatare eller mekanisk skulle jag inte göra. Men hur känsliga är kvartsare generellt? Är det ”lugnt” att spela med aqualanden eller bör det undvikas?

Jag ropade hem ett litet guld-ur som kommer i veckan :) . Epoch Jubilee. Jag har inte klämt på några av dessa innan, så det ska bli spännande...
Det ska vara samma storlek (33,5mm) som Tissot Goldrun, men med ett kupat safirglas istället för platt. Jag har ju bytt på min Tissot till ett kupat redan, så det ska bli kul att se hur dom matchar varandra. En sak jag noterat när jag läst på Epoch hemsida är att dom använder termen "bicoque". Det är alltså inte ett monocoque där urverket lyfts ur glassidan då man ska byta batteri, utan man kan ta bort baklocket för att byta batteri. Frågan är om det bara är för att byta batteri man öppnar baklocket, men sedan tar bort glaset för att avlägsna urverket? Annars låter det som bicoque egentligen är en omskrivning för "snap-back". GS kör ju frontmatat urverk, men baklock för att byta batteri på sina kvartsmodeller. Oavsett är det ju smidigare om man slipper den delade kronan och utblås+glaspress varje gång det är dags att byta batteri. Återkommer med bilder då den är hemma.

Hur ser ni lite mer kvartskunniga på att t.ex spela golf med en kvartsare? Tänker primärt på min aqualand. Jag brukar spela med en g-shock och har inga problem med det. Däremot att spela med en automatare eller mekanisk skulle jag inte göra. Men hur känsliga är kvartsare generellt? Är det ”lugnt” att spela med aqualanden eller bör det undvikas?
Den är ju pansarvagn, så nära G-shock man kommer ;) Skämt å sido, har faktiskt ingen aning om det finns känsliga delar i den, men klarar den att dyka lär den nog klara några golfsvingar. Kollegan var ute idag (i kalla Stockolm) på en runda, hon bar sin Cartier Santos Octagon som vanligt :)

Den är ju pansarvagn, så nära G-shock man kommer ;) Skämt å sido, har faktiskt ingen aning om det finns känsliga delar i den, men klarar den att dyka lär den nog klara några golfsvingar. Kollegan var ute idag (i kalla Stockolm) på en runda, hon bar sin Cartier Santos Octagon som vanligt :)
Haha, kanske kör på då. Inte för att bagatellisera men det är ju inga enorma summor egentligen om den skulle paja?!

Jag vet att många spelar med lite finare klockor. En polare spelar alltid med sin automatiska tag heuer. Men personligen tycker jag inte det är värt risken.

Haha, kanske kör på då. Inte för att bagatellisera men det är ju inga enorma summor egentligen om den skulle paja?!

Jag vet att många spelar med lite finare klockor. En polare spelar alltid med sin automatiska tag heuer. Men personligen tycker jag inte det är värt risken.

Vad skulle gå sönder?

En bekant jobbar som betongborrare och han kör alla sina klockor på jobbet, från Micro med nh35 till rolex sub... ingen har pajat av det.
Så golf lär nog alla tåla.

En bekant jobbar som betongborrare och han kör alla sina klockor på jobbet, från Micro med nh35 till rolex sub... ingen har pajat av det.
Så golf lär nog alla tåla.
Min farfar rökte varje dag i sitt liv och dog först när han var 96 - så därför är rökning inte farligt.. ;)

Skämt å sido, jag vet inte vilka krafter som är involverade i betongborrning, men jag hade en automatisk Sinn som inte mådde bra när jag högg ved :D Så Subben hade jag tagit av när jag kör slagborr.

Tillbaka
Topp