• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Åh, och Klockia har utförsäljning på utgående Tissot-modeller.
Finns en del quartzare som ser trevliga ut. Denna 5 mm tunna goding lockar lite...
t063.409.11.018.00.jpg

Var ju tvungen!
När vi ändå snackar PRX 35 så hoppas jag på lite nya färger. Kom ju en turkos tavla i gorillamodellen. Vore nice med den i 35an. Eller lite trendigt rosa, gul, röd...
Skulle lätt kunna ha en för varje dag i veckan.
Ja, jag såg några kommande modeller i Tissot-tråden (alla var nog 40mm dock), lite fler färger…

Dottern övningskör, på väg till 18-årskalas, med mamma som co-pilot. Pappa sitter i baksätet för en gångs skull.

Finklockan på. Utan att ha helt torrt på fötterna känns det som att detta nog kan vara den mest bekväma helstålklocka jag upplevt. Möjligen mest bekväma klocka ö h t.
20230226_133956.jpg

Så vad är det den har som ligger bakom känslan?
Den är lätt. Länken är lagom bred för att vara bekväm, den är även tunn och följsam, har mjuka sköna fasningar och knappt märkbart lås. Låsets insida är dessutom märkbart fasad för att vara så mjuk och behaglig som möjligt.
Boetten i detta 36mm-utförande är så liten att den liksom inte vill "låsa sig" när man böjer handleden uppåt. Som grädde på moset har den bevels även på nersidan av boettens sidor.

Den är helt enkelt alldeles ovanligt behaglig att bära. 🥰

Ytterligare en anledning att prova den, om du inte gjort det än.

Litet trist att tillverkare undviker kvarts, antagligen för att de inte kan ta betalt tillräckligt. Jag har en Aquaterra som är över tio år gammal. Applicerade index, tunnare boett och oberoende timvisare -superpraktisk. Omega har sedan dess förenklat både urverk och tavla, och nu tror jag inte ens de säljer den.

Litet trist att tillverkare undviker kvarts, antagligen för att de inte kan ta betalt tillräckligt. Jag har en Aquaterra som är över tio år gammal. Applicerade index, tunnare boett och oberoende timvisare -superpraktisk. Omega har sedan dess förenklat både urverk och tavla, och nu tror jag inte ens de säljer den.
Slängde precis en kik på Omegas hemsida. 28mm Aquaterra finns med quartz, i övrigt endast damklockor.
I princip enda herrklockorna med quartz var 36mm Constellation och Speedmaster X-33.

Herrklockor i flaggskeppsmodeller slutade tillverkas med kvartsurverk hos Omega runt 2010-11. Troligen för att man ville konkurrera direkt med Rolex som tog samma beslut lite tidigare. Det är två trender som samverkar: dels att armbandsur inte längre är ett nödvändigt bruksföremål utan framför allt en design- och livsstilsmarkör. Eftersom mekaniska klockor anses "finare" och fördelarna med kvarts inte längre är så viktigt så marknadsför man mekaniska klockor som en lyxprodukt.

Det andra är att Swatch Group har justerat om lite på så sätt att man försöker steppa upp Omega till samma nivå som Rolex. Segmentet "mellanklass premium" har man därför lagt hos Longines i stället.

Herrklockor i flaggskeppsmodeller slutade tillverkas med kvartsurverk hos Omega runt 2010-11. Troligen för att man ville konkurrera direkt med Rolex som tog samma beslut lite tidigare. Det är två trender som samverkar: dels att armbandsur inte längre är ett nödvändigt bruksföremål utan framför allt en design- och livsstilsmarkör. Eftersom mekaniska klockor anses "finare" och fördelarna med kvarts inte längre är så viktigt så marknadsför man mekaniska klockor som en lyxprodukt.

Det andra är att Swatch Group har justerat om lite på så sätt att man försöker steppa upp Omega till samma nivå som Rolex. Segmentet "mellanklass premium" har man därför lagt hos Longines i stället.
Jo, i mångt och mycket handlar det nog om en prestigefråga. Vill man ha lyxklocka av "vardagsmodell" med quartzverk så är det i princip endast GS man kan köra på.

Jag tror inte jag postat denna här tidigare (då det egentligen inte är kvartsrelaterat per se). https://www2.deloitte.com/content/d...tte-ch-en-swiss-watch-industry-study-2022.pdf
Det finns också en hel del olika rapporter att hitta på nätet som beskriver i detalj hur olika märken både säljer i kvantitet och monetär omsättning, och hur olika marknader omsätter. Att bara säga att Swatchgroup vill peta upp Omega till Rolex är lite förenklat. Den mest sålda "Swiss Made" klockan i kvantitet är fortfarande en Swatch med kvartsverk. Det är dock inte synonymt med vilken klocka som genererar störst vinst eller som har högst marginaler.
Jag får instämma lite med @Psykel att det är en prestigefråga då det gäller klockor, och kvartsklockor hör inte längre dit generellt. Dock tycker jag att GS har en sund konkurrens ifrån Citizen. Då det gäller Schweiziska märken är det dock lite sämre då de flesta lyxmärken fasat ut kvarts

Jag tror inte jag postat denna här tidigare (då det egentligen inte är kvartsrelaterat per se). https://www2.deloitte.com/content/d...tte-ch-en-swiss-watch-industry-study-2022.pdf
Det finns också en hel del olika rapporter att hitta på nätet som beskriver i detalj hur olika märken både säljer i kvantitet och monetär omsättning, och hur olika marknader omsätter. Att bara säga att Swatchgroup vill peta upp Omega till Rolex är lite förenklat. Den mest sålda "Swiss Made" klockan i kvantitet är fortfarande en Swatch med kvartsverk. Det är dock inte synonymt med vilken klocka som genererar störst vinst eller som har högst marginaler.
Jag får instämma lite med @Psykel att det är en prestigefråga då det gäller klockor, och kvartsklockor hör inte längre dit generellt. Dock tycker jag att GS har en sund konkurrens ifrån Citizen. Då det gäller Schweiziska märken är det dock lite sämre då de flesta lyxmärken fasat ut kvarts
Just ja, Citizen glömde jag ju i premiumquartzsegmentet! Även Credor (som tekniskt sett är Seiko) har ju en hel del ännu lyxigare quartzare.

Blir lite nyfiken, hur ser en mer komplett analys ut avseende stratifieringen Omega-Longines vs Rolex?

Jo, i mångt och mycket handlar det nog om en prestigefråga. Vill man ha lyxklocka av "vardagsmodell" med quartzverk så är det i princip endast GS man kan köra på.
Tja, utbudet är ju ganska dåligt på finare kvartsare, men det finns ju lite mer än GS att välja på. Citizen, Breitling, FP Journe, Cartier, Junghans, Wempe, Tag Heuer… är man kvinna kan man ju t.o.m. köpa en Patek kvartsare :)

Blir lite nyfiken, hur ser en mer komplett analys ut avseende stratifieringen Omega-Longines vs Rolex?
Som jag skrev, det finns massor av olika rapporter att hitta på nätet. Morgan Stanley brukar leverera en årlig rapport bla. Jag vet att analysen ifrån deloitte jag länkade är lång, men om du läser den, så ser du att det är betydligt fler parametrar det handlar om än att alla försöker matcha Rolex. Rolex är där Rolex är, med drygt 28% av hela klockmarknaden. Omega som starkaste märke hos Swatchgroup har 7%... alltså lite David mot Goliat. Jag kan inte svara på din fråga om "stratifieringen Omega-Longines vs Rolex" eftersom jag inte förstått att det är så Swatchgroup tänker.

Tillbaka
Topp