• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Billig men inte desto mindre rätt fräsig! 🤓
FFE31E40-CC59-4EFC-BEF0-72AA3842E751.jpeg

Fråga!
Hur länge håller ett batteri? (Av god kvalitet får jag gissa). När kan jag tänkas behöva byta i min Seamaster?

Vet inte hur länge de bör hålla MEN den modellen ska ha End Of Life indikator, tror sekundvisaren hoppar över ett steg när det är dags att byta.

Nej men va, hade jag ingen aning om! Praktiskt 😄👌🏼

Jag vill minnas att batteriet i min frus AT räcker i typ 3 år.
Allright! Jag köpte den för 2 år sedan ganska exakt. Vill minnas att det var bytt batteri då, men inte säker..
Lika bra att pynta upp för batteribyte när jag ändå ska in och köpa länkbit och trycktest?

Nej men va, hade jag ingen aning om! Praktiskt 😄👌🏼

Allright! Jag köpte den för 2 år sedan ganska exakt. Vill minnas att det var bytt batteri då, men inte säker..
Lika bra att pynta upp för batteribyte när jag ändå ska in och köpa länkbit och trycktest?
Om du vet vilket urverk som sitter i din klocka kan du ofta enkelt hitta vilket batteri som ska användas, och hur länge det räcker på ett ungefär 😊 Eta.ch watchbase.com och calibercorner.com är källor jag brukar använda 👍🏿

Någon som vet vad det finns för kronografer som använder sig av kvartsurverket Ronda 5040.D? Det fina med detta kronografurverk är att det har tre urtavlor - 60 (för vanliga sekunder), 30 (stoppursminuter), och slutligen en urtavla som under de första 30 minuterna av tidtagningen visar tiondels sekunder, för att sedan övergå till att visa antalet timmar upp till 10 timmar. Tag Heuer F1-kronograferna använder sig av detta fiffiga urverk, men det känns lite överdrivet att punga ut 18-20 lakan SEK för en klocka med ett urverk som i sig kostar typ 800kr.

Är det någon som vet ifall det finns några mer budgetvänliga klockor som använder sig av detta genialiska kvartsurverk?

Någon som vet vad det finns för kronografer som använder sig av kvartsurverket Ronda 5040.D? Det fina med detta kronografurverk är att det har tre urtavlor - 60 (för vanliga sekunder), 30 (stoppursminuter), och slutligen en urtavla som under de första 30 minuterna av tidtagningen visar tiondels sekunder, för att sedan övergå till att visa antalet timmar upp till 10 timmar. Tag Heuer F1-kronograferna använder sig av detta fiffiga urverk, men det känns lite överdrivet att punga ut 18-20 lakan SEK för en klocka med ett urverk som i sig kostar typ 800kr.

Är det någon som vet ifall det finns några mer budgetvänliga klockor som använder sig av detta genialiska kvartsurverk?
Efter en snabb koll hos en av källorna jag tipsade om i posten ovan (läs först, fråga sen, ;) ;) ), så framgår det att det finns 2 olika varianter av Ronda 5040.D (lika så för 5040.B)
En variant med 6 juveler och nickelplätering och en med 13 juveler och i mässing. Det verkar som den med 6 juveler monteras i Kina medans den andra görs helt i Schweiz.
Allmänt nämns "micromärken" och Invicta som användare av urverket utöver TH. Jag såg någon bild på en Swiss Military HANOVA med urverket och en Raymond Weil bla.
De olika varianterna kan alltså vara en viss ledtråd till prisskillnaden, och vilka tillverkare som använder vilken variant.
dsc_0015_a-jpg.880539

*hittade några poster på ett annat forum som indikerar att det slukar batteri snabbare än vad Ronda utlovar

Efter en snabb koll hos en av källorna jag tipsade om i posten ovan (läs först, fråga sen, ;) ;) ), så framgår det att det finns 2 olika varianter av Ronda 5040.D (lika så för 5040.B)
En variant med 6 juveler och nickelplätering och en med 13 juveler och i mässing. Det verkar som den med 6 juveler monteras i Kina medans den andra görs helt i Schweiz.
Allmänt nämns "micromärken" och Invicta som användare av urverket utöver TH. Jag såg någon bild på en Swiss Military HANOVA med urverket och en Raymond Weil bla.
De olika varianterna kan alltså vara en viss ledtråd till prisskillnaden, och vilka tillverkare som använder vilken variant.
dsc_0015_a-jpg.880539

*hittade några poster på ett annat forum som indikerar att det slukar batteri snabbare än vad Ronda utlovar
Formex och tror jag…

Edit:
027C8680-8AA5-40D9-B04C-74F0655344C8.jpeg

Senast ändrad:
Det finns fler trådar att posta ”den lilla svarta” i, men i min bok passar den bäst här 😎
1D07AD93-86EA-48D9-85E4-EC12DE77BF6A.jpeg

Märket som gav kvarts till folket. En Seiko har alltid varit en kvartsklocka för mig, trots många klassiska modeller med mekaniska urverk. Jag har, och har ägt några Citizen med mekaniska verk, men aldrig Seiko.
Önskar trådens alla besökare en fin start på veckan 🤙🏿🕺

Senast ändrad:
Ja en inte lika elegant lösning. Måste bli en jävla massa skruvande vid månadsskifte? 🤔
"Elegant" är i betraktarens öga.. Jag som håller på med IT och mjukvara tycker ju att mekaniska, speciellt fin-mekaniska lösningar är mycket elegantare än digitala lösningar. Det är jäkligt många kugghjul och sånt som skall samarbeta för att få till det..

Här är dagens klocka för att hålla mig till trådens ämne :)

PXL_20230320_084009747-01.jpeg

dsc_0015_a-jpg.880539

Tack för svar! Märkligt att inte fler etablerade märken använder sig av detta kvartskronograf när det av allt att döma verkar helt genialt. Formex tar för övrigt 4000-5000 SEK för sin kronograf med 5040.D-urverket vilket ytterligare visar hur orimligt mycket Tag Heuer ska ha för sina F1-kronografer.

Det finns fler trådar att posta ”den lilla svarta” i, men i min bok passar den bäst här 😎
1D07AD93-86EA-48D9-85E4-EC12DE77BF6A.jpeg

Märket som gav kvarts till folket. En Seiko har alltid varit en kvartsklocka för mig, trots många klassiska modeller med mekaniska urverk. Jag har, och har ägt några Citizen med mekaniska verk, men aldrig Seiko.
Önskar trådens alla besökare en fin start på veckan 🤙🏿🕺
Är kul att det finns märken som fortfarande satsar på quartz och bevisligen finns det en bra marknad för det. Synd att inte fler tillverkare inser det…
GS for the win ⭐
039FC995-50C8-4111-8D4D-803B0CFFA5F9.jpeg

Tack för svar! Märkligt att inte fler etablerade märken använder sig av detta kvartskronograf när det av allt att döma verkar helt genialt. Formex tar för övrigt 4000-5000 SEK för sin kronograf med 5040.D-urverket vilket ytterligare visar hur orimligt mycket Tag Heuer ska ha för sina F1-kronografer.
Njae, med "fler etablerade" vet jag inte riktigt hur du menar. De flesta etablerade märkena ingår ju i Swatch group, och kör alltså med sitt egna ETA urverk. Ronda är väl bara de som står utanför Swatch group som använder.
Watch-brands-market-share-2021-graph-Morgan-Stanley.jpg

Tittar på de "etablerade märkena" som dominerar marknaden är det inte många över huvud taget som har kvarts kvar (annat än på damsidan). Breitling och IWC har väl tidigare kört ETA, nu vet jag inte? Om just detta Rondaverk är så speciellt kan jag inte avgöra, men jag tror generellt att kronografer av den analoga typen mer är en design än ett seriöst verktyg nu för tiden (även om dom går utmärkt att använda).

Tillbaka
Topp