• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Njae, med "fler etablerade" vet jag inte riktigt hur du menar. De flesta etablerade märkena ingår ju i Swatch group, och kör alltså med sitt egna ETA urverk. Ronda är väl bara de som står utanför Swatch group som använder.
Watch-brands-market-share-2021-graph-Morgan-Stanley.jpg

Tittar på de "etablerade märkena" som dominerar marknaden är det inte många över huvud taget som har kvarts kvar (annat än på damsidan). Breitling och IWC har väl tidigare kört ETA, nu vet jag inte? Om just detta Rondaverk är så speciellt kan jag inte avgöra, men jag tror generellt att kronografer av den analoga typen mer är en design än ett seriöst verktyg nu för tiden (även om dom går utmärkt att använda).
Ja, det är en rimlig invändning. Skulle i så fall vara Victorinox som har ett stort kvartsutbud och gör dessa med hög kvalitet. Deras kronografer brukar i vanliga fall ha en urtavla med tiondels sekunder, eller en urtavla med 12-timmars-räknare. Varför inte ersätta dessa med det eminenta Ronda 5040-urverket som kombinerar både timmar och tiondels sekunder på ett fiffigt sätt?

Vad är det för ref och storlek på den där? Har dålig koll på Medborgarna. Sjukt snygg iaf. Svart urtavla?

kan det vara LE modellen AQ4100-22E kanske? I så fall är den nog 38,3mm

Tack. Det är nog som @BarbaBaba säger - själv är jag ref-nummer-analfabet :D

Jag kallar den "winter is coming" - den är från förra årets årstids-kollektion. Tavlan är typ grå-till-svart. Och väldigt läcker. De där papperstavlorna är speciella.

PXL_20230321_160936649.MP-01.jpeg

Dagens klocka.

För ett tag sen när jag besökte en klockhandlare hade han fått in den här klockan och den såg rätt bedrövlig ut, smutsig och eländig.
På nåt sätt fattade jag tycke för den och köpte den för en liten slant.
Väl hemkommen skurade jag av den och blev helt förvånad at under smutsen var den inte alls så sliten alls utan var riktigt trevlig.
Visade den för handlaren en vecka senare och han var lika förvånad, är det samma klocka??
Nu gillar jag den skarpt, tunn och bärs enkelt.
Den är från 1980 och jag gillar mer och mer klockor från den här tidsperioden.
Lyckligtvis är såna här inte eftertraktade i allmänhet så priserna är ofta resonabla.

Seiko 5931-524A

A10872CB-851A-4800-B10F-EDA36F98EDDC.jpeg

00774667-92D0-484A-A520-775D3C4BA7EF.jpeg

"
  • Radio wave correction function (receives standard radio waves from Japan, China, the United States, Germany, and the United Kingdom)"

Det står inget om Sverige. Någon som vet om urverket funkar här?

"
  • Radio wave correction function (receives standard radio waves from Japan, China, the United States, Germany, and the United Kingdom)"

Det står inget om Sverige. Någon som vet om urverket funkar här?
Vi hämtar signalen ifrån Tyskland, så det funkar

Tillbaka
Topp