• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

551873D5-7D42-4D5F-A695-0CDD2B195ED4.jpeg

Idag blir det digitalt 😎 Detta är den uppdaterade varianten med 3495 urverk. GW-M5610-10U. Några små tekniska uppdateringar, där möjligheten att skifta datumvisningen mellan dag/månad-månad/dag är den visuellt uppenbara. Om jag hade fått välja något att uppdatera hade det varit ett glas med riktigt bra AR och betraktningsvinkel. Kanske till och med STN displayen och safirglas ifrån titanfyrkanterna.

551873D5-7D42-4D5F-A695-0CDD2B195ED4.jpeg

Idag blir det digitalt 😎 Detta är den uppdaterade varianten med 3495 urverk. GW-M5610-10U. Några små tekniska uppdateringar, där möjligheten att skifta datumvisningen mellan dag/månad-månad/dag är den visuellt uppenbara. Om jag hade fått välja något att uppdatera hade det varit ett glas med riktigt bra AR och betraktningsvinkel. Kanske till och med STN displayen och safirglas ifrån titanfyrkanterna.
Tuffa i sin enkelhet de där, men som du nämner så upplevde jag att betraktningsvinkeln som bedrövlig vilket var en dealbreaker för mig så den rök. Stålisarna är enormt mkt bättre där.

Tuffa i sin enkelhet de där, men som du nämner så upplevde jag att betraktningsvinkeln som bedrövlig vilket var en dealbreaker för mig så den rök. Stålisarna är enormt mkt bättre där.
Jag hade en fundering om det skulle gå att lösa med något som liknar en hydro-mod, fast utan att fylla klockan med olja. Jag tänker en ”skiva” i något genomskinligt gel-material mellan display och glas… Det har dock stannat vid en tanke än så länge

Tysken har haft en heldag idag. Först sjukt rolig, icke PK, stand up med Fredrik Andersson som avrundades med en trivsam middag i goda vänners lag. Måste säga att jag är sjukt nöjd med denna grab and go/GADA
705D3037-5A08-46F4-A89B-BD2A78D7F4B1.jpeg
kan bara instämma, inte mycket att klaga: snygg, välbyggd, haq.
tror det är den klockan jag ägt som fått mest komplimanger av urmakare. nog också för att den är lite ovanligare i sverige.

kan bara instämma, inte mycket att klaga: snygg, välbyggd, haq.
tror det är den klockan jag ägt som fått mest komplimanger av urmakare. nog också för att den är lite ovanligare i sverige.
Spot on! Och som du säger är det kul med en något ovanlig klocka. Sannolikheten att man helt random ska springa på någon annan användare av wempe är ju väldigt obefintligt. Och skulle man göra det törs jag nästan sätta mina nötter på att det är en klocksnackare

Annan kvartsare idag. Har röjt utan dess like med motorsågen. Hönshus på g…
32776CB6-4EAA-4EF1-8CD2-2DEB13557AE0.jpeg

Spot on! Och som du säger är det kul med en något ovanlig klocka. Sannolikheten att man helt random ska springa på någon annan användare av wempe är ju väldigt obefintligt. Och skulle man göra det törs jag nästan sätta mina nötter på att det är en klocksnackare

Annan kvartsare idag. Har röjt utan dess like med motorsågen. Hönshus på g…
32776CB6-4EAA-4EF1-8CD2-2DEB13557AE0.jpeg
Höns och hönshus får du gärna berätta mer om i lämplig tråd!
Dagens quartzare:
827A80F2-56FC-433C-84CF-4541B62585D5.jpeg

Månfas! Verkar dåligt med quartzare som är under 40mm, har i princip endast hittat denna Herbelin på 38.
12747AP17TR_montre_herbelin_bracelet_cuir_phase_de_lune.webp

Tyvärr hjälper det inte så mycket att googla på urverket. Några tips där ute? Antingen denna layout eller med stor månfas och inga subdials. Certina har en som ser hyfsat trevlig ut, men den är för stor på 41mm.

Månfas! Verkar dåligt med quartzare som är under 40mm, har i princip endast hittat denna Herbelin på 38.

Tyvärr hjälper det inte så mycket att googla på urverket. Några tips där ute? Antingen denna layout eller med stor månfas och inga subdials. Certina har en som ser hyfsat trevlig ut, men den är för stor på 41mm.
Månfas som i månfas, eller bara 24h visning? Endera quartsur med "månfas" är endast day/night indikator

Måste den vara ny alltså? Gissar att det finns en hel del att välja på om den får ha några år på nacken. Bifogar en bild av en jag hade för ett tag sedan. Alfex ref 5412. Vill minnas att den var 35 mm.
IMG_20220830_232707_904.jpg

Måste den vara ny alltså? Gissar att det finns en hel del att välja på om den får ha några år på nacken. Bifogar en bild av en jag hade för ett tag sedan. Alfex ref 5412. Vill minnas att den var 35 mm.
IMG_20220830_232707_904.jpg
Inte nödvändigtvis. Skoj vintage är alltid skoj! Gäller ju bara att hitta exemplaren i acceptabelt skick, och det är väl där det blir knepigt.

Inte nödvändigtvis. Skoj vintage är alltid skoj! Gäller ju bara att hitta exemplaren i acceptabelt skick, och det är väl där det blir knepigt.
Då borde det finnas en helt del att välja på. Det verkar finnas nya också om man letar bland damklockorna. 35 mm är tydligen damstorlek nuförtiden. Just den här är väl ingen rekommendation. Tycker det är lite provocerande med 500 euro när den har ett Ronda 708 för mindre än 10 euro. https://www.victorinox.com/de/en/Products/Watches/Women's-Watches/Alliance-Small-35-mm/p/241833

Tillbaka
Topp