• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Senaste impulsköpet, riktigt nöjd. Känns sjukt robust och lite "rolig". Älskar den orange visaren 😁 Kul att den har historia också.
16819948496127344429070346574170.jpg

Grymma band (och klockor)! Får nog ta och panga iväg en beställning jag med snart…
Jag har gjort några beställningar av andra forumslöjdare tidigare, men dessa band tycker jag har klart högst kvalité. Mjukt och fint foder, bra färgmatchning av sömmarna, fin kantmålning. Och måtten blev helt perfekta :) Jag kan varmt rekommendera en "sponsring" ;)

Jag kände att det vore kul med någon liten (36-38mm), enkel, billig klocka att köra med på jobbet då det är "fältarbete". Det är inte alltid man vill köra G-shock ;)
Letade lämpliga "Field watches" och hittade diverse trevliga kandidater. Timex, Hamilton, Seiko. Den jag tyckte mest om var Seiko SBCA001.
4dcdd720ffd90efd1f0df001db30d291.jpg
Den finns givetvis inte längre...

Det slutade med att jag beställde en Vaer S3 Calendar ifrån deras hemsida. Det landade på drygt 2K med frakt (tull lär väl tillkomma ifrån US).
1682341228453.png

Den fanns med svart urtavla också, men med en något annorlunda layout. Jag valde ljus tavla och "fauxtina".
Specs enligt följande:
Model
S3 Field White

Dial

White

Case Material

316L Stainless Steel

Case Dimensions

42mm x 36mm x 8.4mm

Crystal

Flat sapphire crystal

Case Back

Etched Steel

Movement

Miyota 2035

Water Resistance

100m

Case Weight

46 grams

Crown

Screw down

Battery Life

40 Months

Hour + Minute Color

Black with Tan Paint

Second Hand Color

Black with Tan Paint

Lume

Super-LumiNova Old Radium 5 Layers

Timing Tolerance

-10/+20 sec / month

Straps

Silicone Tactical Strap (Standard), Nylon, Bracelet (Optional)

Strap Size

20mm (Compatible with all Vaer straps)

Bracelet Details

Dive Clasp, 4 Micro Adjustments, Solid end links, 18mm Taper

Warranty

24 Months (Waterproof Guarantee)

Price

$179

Assembly

China (click here for USA assembled options)

*jag noterade att Timex har modeller med SOLAR, dock fanns inte den mindre storleken med datum vad jag såg...

Jag kör en dubbelpost ifrån digitalklockatråden.
Fick precis hem en syster till DIGI-ANA familjen. Modellen heter 41-9559 och skiljer sig kosmetiskt ifrån den 41-9516 den är bredvid, men den har samma cal.8910.
E7E5465F-FD42-499A-BB7A-FFB1B59475E1.jpeg

Den ska få sig en liten översyn under veckan. Rengöring av knappar, länk och boett och en allmänkoll av skicket under skalet.
77629970-9C80-4F96-BEBF-5A00C6814EDF.jpeg

Under skalet ja... Just på dessa kan man faktiskt prata om ett skal. Urverket tillsammans med baklocket trycks fast mot den övre halvan av boetten som har glaset och infästningen till länken. En lite lurig konstruktion då man första gången skulle öppna baklocket för att byta batteri, fick hela urverket i handen ;)
3BF1DB96-8FCB-4819-9C2F-E5E63BA77E3C.jpeg

Det är som sagt ett antal kosmetiska skillnader mellan modellerna (som faktiskt är ifrån samma år

Tillbaka
Topp