Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Min Quartz keeper som fått stanna av alla 150 tal klockor man omsatt since 2008
Edit: Sålde förvisso klockan för 2
somrar sedan men lyckades tjata tillbaka den av en true WiS
Tackar dig ödmjukast 4ever WisMateOch varje ggn jag ser den är jag, även fast jag faktiskt gillade den rätt mkt så udda och cool, lika glad jag sålde den tillbaks ändå för den hör hemma hos dig
Riktigt magiskt! Älskar att visaren går bakom index!Ny quartzare i lådan, Sinn 809
Sjukt clean! Köptes som NOS?
Seiko cal.A639 / april 1981
Under framförallt slutet av 1970 talet och början av 1980 talet sprutades det ut digitalmodeller ifrån Seiko och de andra japanska tillverkarna.
I Seikos katalog ifrån 1978 låg priserna i snitt på ca 30.000jpy, men med modeller som a159 med SGP boett uppe i 48.000jpy (en samtida Grand Quartz i Seikos HGP eller HSS låg på 100.000jpy). Redan några år in på 1980 talet hade priserna halverats på digitalklockorna och det var betydligt färre i katalogerna. Ana-digi modeller och plast började dominera.
Ja, här på forumet av en ”granne” i granskapet jag gjort affär med tidigareSjukt clean! Köptes som NOS?
Snyggt fyndat! Alltid kul med lite historia bakom en gravyr.Ja, här på forumet av en ”granne” i granskapet jag gjort affär med tidigare
Det roliga är att den har gravyr med personens födelsenummer, juli 1931, och den var en 50års present 1981. Så klockan var riktigt nytillverkad då han fick den. Han verkar dock inte burit den, för både klocka och box är i absolut nyskick. Kul för mig, men man undrar ju varför den inte bars?
*lite roligt att konstatera att den som fick den i 50års present är 92år idag (om han är i livet) och skulle kunna burit den halva livet. Kan vara något att tänka på då en undrar hur lång livslängd ett kvartsur kan ha.
Det är ju alltid roligast utan, men om den ändå är där...Snyggt fyndat! Alltid kul med lite historia bakom en gravyr.
Födelsedagsgravyr är hur som klart roligare än lång och trogen tjänst-gravyr.Det är ju alltid roligast utan, men om den ändå är där...
Den var cool! Vad är det för märke och modell?En ganska välanvänd kvartsare
Det är en Marathon GPQ 34mm med tritiumDen var cool! Vad är det för märke och modell?
Att sätta datumrutan på fyllan sådär måste vara klockvärldens märkligaste fenomen. Helt sinnessjukt. Direkt till fängelse utan att passera gå.
Ah, bra review! Kul att du jämförde den med cwc G10, jag sneglar en del på den också. Det jag för egen del känner är mest till marathonens nackdel är dålig vattenresistens och 16mm bandbredd, och du nämnde ju bägge i din recension, hur känner du kring de bitarna nu när du haft den lite längre?@smorkeks jag kom precis ihåg att jag skrivit en liten recension of min Marathon:
Marathon GPQ 34mm
Marathon GPQ (General Purpose Quartz) - sage green, Tritium, ingen text, inget datum Här är lite upplevelser av klockan efter att ha burit den varje dag i en månad. Historik och bakgrund tänker jag att jag struntar i. Jag har ingen speciell kunskap annat än vad jag kan klippa direkt från...klocksnack.se
Ah, bra review! Kul att du jämförde den med cwc G10, jag sneglar en del på den också. Det jag för egen del känner är mest till marathonens nackdel är dålig vattenresistens och 16mm bandbredd, och du nämnde ju bägge i din recension, hur känner du kring de bitarna nu när du haft den lite längre?
Håller med, det kan ju inte vara så svårt att centrera det mellan 4-5 indexen . Det är en modell som ”Record label” släpper, det är även dom som släpper de nya ana-digi-temp modellerna (om det nu kan vara en ursäkt).Att sätta datumrutan på fyllan sådär måste vara klockvärldens märkligaste fenomen. Helt sinnessjukt. Direkt till fängelse utan att passera gå.
Vad är det där för modell?
Liten men naggande go (gäller både klocka och Vespa )
Den heter CTQ57-0933 Min är ifrån 2004 och jag tror det är enda året den gjordes, men jag är inte helt säker... En väldigt trevlig liten modell, ~35mmØ och 9,5mm högVad är det där för modell?
Den ser väldigt trevlig ut, och länken bekväm.Den heter CTQ57-0933 Min är ifrån 2004 och jag tror det är enda året den gjordes, men jag är inte helt säker... En väldigt trevlig liten modell, 35mmØ och 9,5mm hög
Ja, länken är väldigt följsam med alla korta länkbitar . I sann The Citizen anda är både lås och länk mjukt avrundad på de rätta ställena, och den är bara 3mm tjock, så den glider fint under manschetten. Det är ganska kul att kolla gamla katalogbilder ifrån tidigt 1980tal, då delade de "vanliga" klockorna ofta länkdesign med digitalklockorna som hade platta/tunna länkar.Den ser väldigt trevlig ut, och länken bekväm.
I modern tid ser det ut som att man lämnat den där typen av länk bakom sig(?).