• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Chuck

Patek
2-Faktor
Min Quartz keeper som fått stanna av alla 150 tal klockor man omsatt since 2008 🤩

Edit: Sålde förvisso klockan för 2
somrar sedan men lyckades tjata tillbaka den av en true WiS 🙏🏻

IMG_8179.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
EBCD962B-1E78-46C0-8AD0-0DAFD818E4B5.jpeg

Seiko cal.A639 / april 1981
Under framförallt slutet av 1970 talet och början av 1980 talet sprutades det ut digitalmodeller ifrån Seiko och de andra japanska tillverkarna.
I Seikos katalog ifrån 1978 låg priserna i snitt på ca 30.000jpy, men med modeller som a159 med SGP boett uppe i 48.000jpy (en samtida Grand Quartz i Seikos HGP eller HSS låg på 100.000jpy). Redan några år in på 1980 talet hade priserna halverats på digitalklockorna och det var betydligt färre i katalogerna. Ana-digi modeller och plast började dominera.
 

Psykel

Patek
EBCD962B-1E78-46C0-8AD0-0DAFD818E4B5.jpeg

Seiko cal.A639 / april 1981
Under framförallt slutet av 1970 talet och början av 1980 talet sprutades det ut digitalmodeller ifrån Seiko och de andra japanska tillverkarna.
I Seikos katalog ifrån 1978 låg priserna i snitt på ca 30.000jpy, men med modeller som a159 med SGP boett uppe i 48.000jpy (en samtida Grand Quartz i Seikos HGP eller HSS låg på 100.000jpy). Redan några år in på 1980 talet hade priserna halverats på digitalklockorna och det var betydligt färre i katalogerna. Ana-digi modeller och plast började dominera.
Sjukt clean! Köptes som NOS?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sjukt clean! Köptes som NOS?
Ja, här på forumet av en ”granne” i granskapet jag gjort affär med tidigare 😎
Det roliga är att den har gravyr med personens födelsenummer, juli 1931, och den var en 50års present 1981. Så klockan var riktigt nytillverkad då han fick den. Han verkar dock inte burit den, för både klocka och box är i absolut nyskick. Kul för mig, men man undrar ju varför den inte bars?
*lite roligt att konstatera att den som fick den i 50års present är 92år idag (om han är i livet) och skulle kunna burit den halva livet. Kan vara något att tänka på då en undrar hur lång livslängd ett kvartsur kan ha.
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Ja, här på forumet av en ”granne” i granskapet jag gjort affär med tidigare 😎
Det roliga är att den har gravyr med personens födelsenummer, juli 1931, och den var en 50års present 1981. Så klockan var riktigt nytillverkad då han fick den. Han verkar dock inte burit den, för både klocka och box är i absolut nyskick. Kul för mig, men man undrar ju varför den inte bars?
*lite roligt att konstatera att den som fick den i 50års present är 92år idag (om han är i livet) och skulle kunna burit den halva livet. Kan vara något att tänka på då en undrar hur lång livslängd ett kvartsur kan ha.
Snyggt fyndat! Alltid kul med lite historia bakom en gravyr.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite kvartsdrivna nyheter ifrån Citizen Japan kan väl vara trevligt?
230518_UNITE_with_BLUE_pc.jpg

"Blått e flott" heter det ju :)
230615_ATTESA_pc.jpg

Attesa med både radiosynk och GPS, i skorpionens tecken...? Tillskillnad ifrån Seikos Astron har dessa larm och tidtagning också, givetvis supertitanium och keramik :)
BLT_BZ1050-56W_15_EC.jpg

Citizens "halv smarta" alternativ. Direktöversatt ifrån hemsidan av google ;)

MEDBORGARE ANSLUTEN
Eco-Drive W770

BZ1050-56W

¥70,400(Pris exklusive moms ¥ 64,000)
Anslut, autentisk analog klocka.
En analog ansiktsklocka som också är aktiv i affärs- och formella scener. Den stöder också "Riiiver", som låter dig anpassa dina favoritfunktioner. Utrustad med en fotovoltaisk eco-drive som inte kräver regelbundet batteribyte, befriar den användaren från besväret med kabelladdning.

Jag förstår att den har Bluetooth och att den har ecodrive, och att en inte kostar huggorm, sen förstår jag inte det smarta... börjar bli gammal :bag:
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
@smorkeks jag kom precis ihåg att jag skrivit en liten recension of min Marathon:
 
@smorkeks jag kom precis ihåg att jag skrivit en liten recension of min Marathon:
Ah, bra review! Kul att du jämförde den med cwc G10, jag sneglar en del på den också. Det jag för egen del känner är mest till marathonens nackdel är dålig vattenresistens och 16mm bandbredd, och du nämnde ju bägge i din recension, hur känner du kring de bitarna nu när du haft den lite längre?
 

roobinj

Breitling
Min första GS kvartsare med det trevliga 9F62 verket. En jdm modell som enbart släpptes i Japan (SBGX047) som är vit med en fin borstad yta men skiftar i sol/ljus till en snygg lite blåare nyans! Helt klart super nöjd då den kan bäras till det mesta!
00A6E843-7090-4A4C-B00E-7A04A05A6F6D.jpeg
62BD5082-718C-4D1A-BEAB-A5BEABF26E7E.png
 
Senast ändrad:

JoelD

Rolex
2-Faktor
Ah, bra review! Kul att du jämförde den med cwc G10, jag sneglar en del på den också. Det jag för egen del känner är mest till marathonens nackdel är dålig vattenresistens och 16mm bandbredd, och du nämnde ju bägge i din recension, hur känner du kring de bitarna nu när du haft den lite längre?

Vattentätheten är inget jag tänkt på. Visst, jag väljer bort den om jag ska bada. Men jag väljer också oftast bort min Sinn 556 för bad trots att den har 200m vattenresistens. Och regn klarar den ju utan problem. Har den mycket som just "höstklocka" i mörkt regnrusk (den lyser ju så bra oavsett).
Bandbredden har jag inte heller brytt mig om. Jag köpte 2 andra naton någonstans ifrån men hade glömt dem tills nu när du påminde mig. Det kanske har att göra med färgen på klockan som jag valde. Den matchar typ inte med något, så därför har jag inte riktigt känt lusten att byta band utan jag har nästan bara kört med originalet. Kanske blir tråkigare om man väljer en svart, för svart funkar ju med fler färger. Men jag menar, det finns ju band att hitta, bara inte enormt många kanske.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Att sätta datumrutan på fyllan sådär måste vara klockvärldens märkligaste fenomen. Helt sinnessjukt. Direkt till fängelse utan att passera gå. ☠️💀☠️💀☠️
Håller med, det kan ju inte vara så svårt att centrera det mellan 4-5 indexen 😖. Det är en modell som ”Record label” släpper, det är även dom som släpper de nya ana-digi-temp modellerna (om det nu kan vara en ursäkt).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den ser väldigt trevlig ut, och länken bekväm.
I modern tid ser det ut som att man lämnat den där typen av länk bakom sig(?).
Ja, länken är väldigt följsam med alla korta länkbitar :) . I sann The Citizen anda är både lås och länk mjukt avrundad på de rätta ställena, och den är bara 3mm tjock, så den glider fint under manschetten. Det är ganska kul att kolla gamla katalogbilder ifrån tidigt 1980tal, då delade de "vanliga" klockorna ofta länkdesign med digitalklockorna som hade platta/tunna länkar.
Bekvämaste länken jag äger är den som sitter på Ecodrive ONE. *arkivbild
IMG_5274.jpg

En "äkta" 9 delars länk där alla bitar är fullt rörliga både inåt och utåt. 2,5mm tjock bärs den nästan obemärkt :cool:
A5514F4A-A17E-4160-A373-C74D7A6DB2AA.jpeg

6A4B7732-2DFC-45A1-841A-56BE66ADD8C6.jpeg

lättare att "skrynkla ihop" än det mjukaste läderband ;)
 
Topp