Gott Stiligt, vad är det för size på den där?
Edit: 15,5 x 24mm är det
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gott Stiligt, vad är det för size på den där?
That’s a really rare gemDigital quartz for today
820 pcs if I remember correctlyThat's a really rare gem
Quartz collecting at it´s best820 pcs if I remember correctly
Jag en sådan på ingång från Japan, fast en 3802.En av mina toppfavoriter, Grand Seiko-kvalitet. 3803 från 1972.
Beror ju på vad det är för verk och om det ens går att serva riktigt eller inte. Jag har haft klockor från 70-talet som gått bra, vissa verk ger upp tidigare.
Precis som med automatiska verk finns olika kvalitetsgrader och olika arkitektur.
Vet inte om det är bra eller dåligt när man lagt på spårbar frakt dit och tillbaka. De är även notoriskt dåliga på att ha reservdelar.Kollade precis för skojs upp vad Credor skulle ta för service av en (då) dyr 80-talare och de citerade direkt på hemsidan 30 000 yen för "overhaul", dvs lite över 2000 kr för att få en 40 år gammal kvartsare att förhoppningsvis gå ytterligare 40 år.
Inte illa!
Jag tycker nog att det är överkomligt om man sitter på en hyfsat unik klocka som även har sentimentalt värde. Vad får man annars för 2000 (plus frakt och moms) idag? Casio och DW?Vet inte om det är bra eller dåligt när man lagt på spårbar frakt dit och tillbaka. De är även notoriskt dåliga på att ha reservdelar.
Jag har pratat med de som utvecklat GS senaste kvartsverk och de sa att det är samma serviceintervall som vanliga mekaniska klockor. Om man nu bryr sig om sådant. En kvartsare kör man tills den rasar, tycker jag.
Fast om du läser mellan raderna så menar jag att de inte har några delar kvar och att de därmed inte kommer kunna serva den för ”cirka 2000kr”.Jag tycker nog att det är överkomligt om man sitter på en hyfsat unik klocka som även har sentimentalt värde. Vad får man annars för 2000 (plus frakt och moms) idag? Casio och DW?
Kul att de fortfarande servar sina gamla modeller iaf.
Håller helt med angående service på kvartsur. Skulle nog även säga detsamma om mekaniska.
Jag menade inte att jag har en klocka av Credor som behöver service. Var mer ett svar på ditt inlägg om gamla verk och huruvida vissa är servicebara eller inte. Vissa verkar ju vara det, även om Credor kanske inte har delar till alla deras verk.Fast om du läser mellan raderna så menar jag att de inte har några delar kvar och att de därmed inte kommer kunna serva den för ”cirka 2000kr”.
Du får däremot gärna testa deras kundservice och återkomma med resultatet.
Jag har haft några kvartsur som dött efter cirka 10 år. Certina och Swatch, om jag minns rätt.Satt och sökte information om kvartsverk och specifikt hur tid förändrar precisionen och stötte på info som Google pushar:
"A quartz watch can last the user for 20 – 30 years, as the electronic components of the watch will eventually wear out."
"An inexpensive movement might last a few years where a higher quality movement we have seen last over 20 years."
Jag har bara behållt två kvartsklockor en längre tid - en Casio från -92 och en Citizen från -94. Bägge tickar på utan problem och har passerat samt närmar sig 30 år.
Så vad är sant egentligen - hur länge kan ett kvartsverk leva?
Det finns ju gott om kvartsklockor från i alla fall 80-talet som lever vidare, så över 40 år verkar ju inte vara något problem för kvalitetsverk.
Någon som har en jättegammal kvartsklocka som lever? Eller en som dött? Hur gammal var den när den dog i sådant fall?
Satan så tuff Aldrig sett innan...Sådär ja, då fick jag äntligen tummen ur att byta batteriet på 8F Seikon. Nytt glas är påväg
Jag har ett gäng quartzare som är 40+ år gamla. Visst att dom inte direkt går som HAQ, men tickar gör dom helt klart. Dock så sitter det hyfsat högkvalitativa (i förhållande till majoriteten av billiga quartzare från idag) verk i från Seiko och ETA.Satt och sökte information om kvartsverk och specifikt hur tid förändrar precisionen och stötte på info som Google pushar:
"A quartz watch can last the user for 20 – 30 years, as the electronic components of the watch will eventually wear out."
"An inexpensive movement might last a few years where a higher quality movement we have seen last over 20 years."
Jag har bara behållt två kvartsklockor en längre tid - en Casio från -92 och en Citizen från -94. Bägge tickar på utan problem och har passerat samt närmar sig 30 år.
Det finns ju gott om kvartsklockor från i alla fall 80-talet som lever vidare, så över 40 år verkar ju inte vara något problem för kvalitetsverk.
Någon som har en jättegammal kvartsklocka som lever? Eller en som dött? Hur gammal var den när den dog i sådant fall?
jag håller med, jag har en hel hög kvartsare från 70 och 80-tal som tickar på fint.Jag har ett gäng quartzare som är 40+ år gamla. Visst att dom inte direkt går som HAQ, men tickar gör dom helt klart. Dock så sitter det hyfsat högkvalitativa (i förhållande till majoriteten av billiga quartzare från idag) verk i från Seiko och ETA.
Har dock en drös med Swatch från tidigt 90-tal som fortfarande går fint också. Misstänker att kvalitén på urverken inte riktigt är 70-tals Seiko där.
Jag en sådan på ingång från Japan, fast en 3802.
Satt och sökte information om kvartsverk och specifikt hur tid förändrar precisionen och stötte på info som Google pushar:
Skandal! Deras första urverk borde de ju vilja hålla vid liv.Jag har 3 Seiko med kaliber 35, Seikos första kvartsverk för armbandsur, så alltså +50 år, och 2 går bra men en har stannat..
Vet inte om dom har servats under sin livstid men det är mycket möjligt.
Seiko är inte intresserade av att serva så här gamla verk nu men min har varit inne via en bakdörr men dom fick inte igång den.
Men en dag hoppas jag hitta en lösning, det blir nog bra.