• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Viskan

Panerai
2-Faktor
Gammal quartzare som fortfarande tickar, hur bra vet jag inte än då jag nyss fick hem den från Japan. Typ NOS med låda och häfte. Snygg är den i alla fall. 3802 7020 från februari-73.
IMG_0103.jpeg

IMG_0107.jpeg

IMG_0108.jpeg
 
Senast ändrad:

Sgte

Omega
Gammal quartzare som fortfarande tickar, hur bra vet jag inte än då jag nyss fick hem den från Japan. Typ NOS med låda och häfte. Snygg är den i alla fall. 3802 7020 från februari-73.
IMG_0103.jpeg

IMG_0107.jpeg

IMG_0108.jpeg
Tydlig 70-talsdesign som ändå ser modern ut. Den måste ha känts väldigt modern när den släpptes. Var hittade du den?
 

Sgte

Omega
NOS i min bok betyder oanvänd men gammal.
Benämningen är mkt vanlig i HIFI-branschen där gamla oanvända signal- och förstärkarrör (glödlampor) säljes. Begreppet ska användas korrekt.
Har den marknadsförts som NOS men är polerad hade jag gett säljaren på ebay ett mkt lågt betyg.
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
NOS i min bok betyder oanvänd men gammal.
Benämningen är mkt vanlig i HIFI-branschen där gamla oanvända signal- och förstärkarrör (glödlampor) säljes. Begreppet ska användas korrekt.
Har den marknadsförts som NOS men är polerad hade jag gett säljaren på ebay ett mkt lågt betyg.
Ja det är ju helt omöjligt att veta om en gammal klocka är helt oanvänd. Om den har suttit på en arm och någon har tittat på den för att kontrollera tiden så är den ju använd, även om det inte påverkat klockans skick i någon större utsträckning. Den är inte polerad.
 

kuma-kun

Audemars
Skandal! Deras första urverk borde de ju vilja hålla vid liv.
Tänker osökt på både Volvo och SAAB som återköpt vissa extremmilare och ställt på museum samtidigt som ägaren fått ny bil gratis.
Borde vara prestige i att ha de äldsta urverken fortfarande i cirkulation så att säga. Så hade nog jag resonerat iaf.
Hoppas du får igång den igen!

Om jag hade kunnat bestämma på Seiko hade jag resonerat som du och gjort mer för att hålla dom äldre klockorna igång.
Men det här är ju inte Seiko ensamma om att göra.
Jg var i fabriken uppe i Suwa där dom gjordes en gång i tiden för en del år sen och hade en 35 Astron på armen och en i fickan.
På slutet av dagen visade jag dom för värdarna och dom blev helt till sig och bad att få låna klockorna en stund för att visa andra.
Så efter min rundtur fick mina klockor en egen rundtur bland personalen.
 

kuma-kun

Audemars
Dagens klocka och för tillfället vanligaste klockan på KS :)
Blev inspirerad av era fina 38or och det är ju faktiskt fredag.

Den här är från 72 men återfinns inte i Seikos katalog förän 73.
Då kostade den 69 tusen yen medans en automatisk GS i stål med läderarmband kostade 46 tusen.
När man hittar dom på loppis nu kostar dom oftast som alla andra gamla kvartsare, mycket kvalite för pengen blir det.

EFAECC2B-CE0B-4EF1-91CD-CBC062BED754.jpeg
 
Topp