• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

54… Japp, helt klart tillbaka :bag:

Då blir frågan helt klart vad en 54 årig herre gör uppe 03:45 en lördagkväll när denne 34 åriga pojke la sig kl22 samma kväll 😂

Guld quartz för extra topping,

60453_2_koltrq8xkvcrvfae.jpg
 
Då blir frågan helt klart vad en 54 årig herre gör uppe 03:45 en lördagkväll när denne 34 åriga pojke la sig kl22 samma kväll 😂

Guld quartz för extra topping,

60453_2_koltrq8xkvcrvfae.jpg
En del snackar om att ”gubb-vakna”. Alltså att man måste upp å pinka mitt i natten, och sedan inte kan somna om 😉 I mitt fall är det sviterna av förra söndagens olycka som spökar (frakturen i bäckenet primärt). Sova 2h, uppe och röra på mig 1h, repeat… Fördelen är att KS är öppet 24/7 även om eventuella svar dröjer lite 😜
IMG_9923.jpeg
 
Was anyone fast enough to grab this one?


Screenshot 2023-10-10 165750.png
 
Was anyone fast enough to grab this one?


Screenshot 2023-10-10 165750.png
Not the quartz, but I did buy the Batman one 👌
 
Mina med 1342 är också lite struliga... käkar batteri då man ska ställa dom. Kul att du ger den nytt liv, och kul med mörk tavla :)
Tack! Ja, den känns rätt ovanlig i det utförandet. Bytte även ut plexit och hängde på tidstypiskt spänne från Omega. Så känns överlag fräschare i allt från minutinställningen till det yttre.
Ska bli intressant att se om den käkar mindre batteri nu men har låga förväntningar, snabbar sig till exempel fortfarande mer än moderna kvartsare
 
Tack! Ja, den känns rätt ovanlig i det utförandet. Bytte även ut plexit och hängde på tidstypiskt spänne från Omega. Så känns överlag fräschare i allt från minutinställningen till det yttre.
Ska bli intressant att se om den käkar mindre batteri nu men har låga förväntningar, snabbar sig till exempel fortfarande mer än moderna kvartsare
Jag skulle tro du kan byta till ett modernare ETA-verk i samma diameter (25,6mm) men tjockleken på dessa gamla Omega kan bli klurigare. Jag har för mig 1342 är 4mm tjockt medans ETA F06.115 är 2,5mm. F06.412 är Precidrive i samma dimensioner. Men visst vore det väl lite kul med HAQ prestanda i gamlingen ;)
 
Jag skulle tro du kan byta till ett modernare ETA-verk i samma diameter (25,6mm) men tjockleken på dessa gamla Omega kan bli klurigare. Jag har för mig 1342 är 4mm tjockt medans ETA F06.115 är 2,5mm. F06.412 är Precidrive i samma dimensioner. Men visst vore det väl lite kul med HAQ prestanda i gamlingen ;)
Spännande! Har du provat att byta? Tror iofs att jag får löpa linan ut nu när jag ändå kastat pengar på renoveringen.
En fråga dock, du och ni som kan dessa modeller bättre än jag: till skillnad från mer eller mindre identiska klockor står det på min inte Seamaster. Är detta en sneak-variant, dvs ingen SM, eller var det bara inte utskrivet på alla modeller?
 
Spännande! Har du provat att byta? Tror iofs att jag får löpa linan ut nu när jag ändå kastat pengar på renoveringen.
En fråga dock, du och ni som kan dessa modeller bättre än jag: till skillnad från mer eller mindre identiska klockor står det på min inte Seamaster. Är detta en sneak-variant, dvs ingen SM, eller var det bara inte utskrivet på alla modeller?
Jag har bytt urverk i några äldre Tissot. Skillnaden i tjocklek på urverken påverkade inte märkbart hur kronan hamnade, så allt gott vid dessa tillfällen.
Klurigt med texten... står det Seamaster på baklocket eller någon annan stans? Jag tror det ska stå på tavlan vilken serie det är, typ De Ville, Seamaster, Constellation osv, men det kanske är en servicetavla, eller en som blivit renoverad?
 
Jag har bytt urverk i några äldre Tissot. Skillnaden i tjocklek på urverken påverkade inte märkbart hur kronan hamnade, så allt gott vid dessa tillfällen.
Klurigt med texten... står det Seamaster på baklocket eller någon annan stans? Jag tror det ska stå på tavlan vilken serie det är, typ De Ville, Seamaster, Constellation osv, men det kanske är en servicetavla, eller en som blivit renoverad?
På baklocket står det bara 1342. Mystiskt. Men kan vara som du säger en bytt tavla såklart.
 
Jag skulle tro du kan byta till ett modernare ETA-verk i samma diameter (25,6mm) men tjockleken på dessa gamla Omega kan bli klurigare. Jag har för mig 1342 är 4mm tjockt medans ETA F06.115 är 2,5mm. F06.412 är Precidrive i samma dimensioner. Men visst vore det väl lite kul med HAQ prestanda i gamlingen ;)
Har inte grävt fram ritningar men behövde inte leta länge innan jag hittade någon som varit tvungen att både kapa tavelpelare och byta visare för att montera ett ETA-verk i en klocka som haft Omega 1342. Föga förvånade att måtten verkar matcha då Omega och ETA inte ens ingick i samma koncern när 1342 konstruerades. Jag tycker inte att det är några konstigheter om man vill montera en yngre generation av ETA-verk i en klocka som haft det från början. Det kan det finnas goda skäl att göra. Men jag tycker oftast det är synd att göra rena frankenbyggen av vintageklockor. Även om var och en måste få göra vad de vill med sin egen egendom förstås.
 
Tillbaka
Topp