• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Jag gillade det som satt på! Annars kanske grönt kroko eller ödla?
Mja, tycker nog den ska få ett nytt!
Grönt kan ju vara skoj?
IMG_1926.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Apropå alarmklockor så bytte jag till mig den här nyligen. Tillverkad för Clarion av Toshigi Tokei Co Ltd i Japan. Alarmtiden ställer man med vridringen, på bilden strax före 12.40. Svart knapp intryckt för alarm på och röd för av. Vad vet ni om Toshigi Tokei Co? Jag misstänker att det finns någon koppling till Seiko eftersom det dyker upp Pulsarklockor tillverkade av Toshigi Tokei när jag googlar.
20240104_123354.jpg
 

chezz81

Basic
2-Faktor
Byter ni batteri själva?
Jag har skaffat lite grejer men känner att det är gränsfall att jag vet vad jag gör. Tack youtube. Men ändå.
Tips på bra saker att tänka på?
 

Lord_tito88

Pandion
2-Faktor
Byter ni batteri själva?
Jag har skaffat lite grejer men känner att det är gränsfall att jag vet vad jag gör. Tack youtube. Men ändå.
Tips på bra saker att tänka på?

Det är lätt som en plätt! Skaffa en plastpincett för att säkerställa att du inte råkar kortsluta verket och akta dig för att röra spolen.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Byter ni batteri själva?
Jag har skaffat lite grejer men känner att det är gränsfall att jag vet vad jag gör. Tack youtube. Men ändå.
Tips på bra saker att tänka på?
Spontant:

Gör rent boetten. Vet inte hur många klockor jag öppnat för att finna en massa lös skit som trillat in vid senaste batteribytet. Är oftast en tidsfråga innan någon koka av hudrester, smuts, talg, och så vidare sätter sig i ett hjul och klockan stannar. En tandborste och Rodico är bra grejer för ändamålet.

Fingertutor så du inte kletar fingeravtryck på verket. (Och Rodico för att lyfta bort fingeravtryck när du varit för lat för fingertutor eller när de tagit slut :D)

Tänk på att förebygga ESD. Det är nog få utanför något lyxmärkes serviceavdelning som gör ett perfekt jobb på den punkten gissar jag men lite enkla åtgärder som att inte sitta i en fleecetröja och gnugga rumpan på en kontorsstol är ju lätta att genomföra. Ett enkelt ESD-armband kostar nog inte mer än några tior på Amazon och liknande. En del äldre kvartsverk är väldigt känsliga för statisk elektricitet och för priset av bara ett förstört verk kan man få rätt mycket förebyggande utrustning.

Någorlunda ren luft är bra så det inte landar en massa damm i verket när klockan är öppen. Lite tålamod och ett par hundralappar räcker nog till en ok luftrenare med HEPA-filter på Marketplace eller liknande om man inte bor mitt ute i ödemarken.

Köp bra batterier någonstans där det är hyfsat omsättning så de inte är gamla redan när man installerar dem.

En verkhållare för de verk som man måste eller bör lyfta ur boetten vid batteribyte är också en billig investering.

En doserspruta som fungerar bra för att öppna många monocoqueboetter kostar bara några kronor på postorder. Är man beredd att utstå dömande blickar från en apotekare som tror att man ämnar använda den för att trycka upp amfetamin i baken är de till och med gratis på närmsta apotek.
 
Senast ändrad:

chezz81

Basic
2-Faktor
Spontant:

Gör rent boetten. Vet inte hur många klockor jag öppnat för att finna en massa lös skit som trillat in vid senaste batteribytet. Är oftast en tidsfråga innan någon koka av hudrester, smuts, talg, och så vidare sätter sig i ett hjul och klockan stannar. En tandborste och Rodico är bra grejer för ändamålet.

Fingertutor så du inte kletar fingeravtryck på verket. (Och Rodico för att lyfta bort fingeravtryck när du varit för lat för fingertutor eller när de tagit slut :D)

Tänk på att förebygga ESD. Det är nog få utanför något lyxmärkes serviceavdelning som gör ett perfekt jobb på den punkten gissar jag men lite enkla åtgärder som att inte sitta i en fleecetröja och gnugga rumpan på en kontorsstol är ju lätta att genomföra. Ett enkelt ESD-armband kostar nog inte mer än några tior på Amazon och liknande. En del äldre kvartsverk är väldigt känsliga för statisk elektricitet och för priset av bara ett förstört verk kan man få rätt mycket förebyggande utrustning.

Någorlunda ren luft är bra så det inte landar en massa damm i verket när klockan är öppen. Lite tålamod och ett par hundralappar räcker nog till en ok luftrenare med HEPA-filter på Marketplace eller liknande om man inte bor mitt ute i ödemarken.

Köp bra batterier någonstans där det är hyfsat omsättning så de inte är gamla redan när man installerar dem.

En verkhållare för de verk som man måste eller bör lyfta ur boetten vid batteribyte är också en billig investering.

En doserspruta som fungerar bra för att öppna många monocoqueboetter kostar bara några kronor på postorder. Är man beredd att utstå dömande blickar från en apotekare som tror att man lämnar använda den för att trycka upp amfetamin i baken är de till och med gratis på närmsta apotek.
Toppen, vilken bra checklista.
Känns som att man byter sina egna batterier för att man gillar känslan av att vara en sån som fixar grejer. Känns spontant enklare att lämna in (i alla fall om det gäller en eller två klockor).
Kollade igenom mina quartz och vissa är betydligt enklare att öppna och komma åt batteriet än andra. Har en som är helt omöjlig.
Googlade och fann en massa trådar av folk som inte lyckats inkl urisar som misslyckats.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Toppen, vilken bra checklista.
Känns som att man byter sina egna batterier för att man gillar känslan av att vara en sån som fixar grejer. Känns spontant enklare att lämna in (i alla fall om det gäller en eller två klockor).
Kollade igenom mina quartz och vissa är betydligt enklare att öppna och komma åt batteriet än andra. Har en som är helt omöjlig.
Googlade och fann en massa trådar av folk som inte lyckats inkl urisar som misslyckats.
Ja det är en jävla skillnad på olika boetter och verk. En del boetter är jättelätta att öppna medan andra kräver hyfsat dyra verktyg om man inte vill riskera att göra fula repor eller skada boetten på annat vis. Jag tror att det är vettigt att göra en del själv och lämna in annat. Jag omsätter och äger rätt mycket knäppa reklamklockor och annat billigt som oftast är lätta att byta i och ofta är värda mindre än vad ett batteribyte kostar hos urmakare. Jag byter alltså mycket själv av kostnadsskäl. Men jag har svårt att se att jag någonsin kommer samla på mig så mycket utrustning och färdigheter att jag skulle vilja byta batteri i någon riktig lyxklocka.
 

nissehult

Diamant
2-Faktor
Tänk på att förebygga ESD. Det är nog få utanför något lyxmärkes serviceavdelning som gör ett perfekt jobb på den punkten gissar jag men lite enkla åtgärder som att inte sitta i en fleecetröja och gnugga rumpan på en kontorsstol är ju lätta att genomföra. Ett enkelt ESD-armband kostar nog inte mer än några tior på Amazon och liknande. En del äldre kvartsverk är väldigt känsliga för statisk elektricitet och för priset av bara ett förstört verk kan man få rätt mycket förebyggande utrustning.
Ett annat knep om man har vattenburna element i huset/lägenheten är att hålla i prytteln och elementet samtidigt innan man börjar jobba. På så sätt har man jordat sig hyfsat och får bort det mesta av den sadistiska elektriciteten.. Det hjälper dock inte om man sedan gnuggar rumpan för mycket mot stolen.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Dagens quartz är inte vilken som helst utan ett nytillskott som jag länge varit lite sugen på men velat mellan 36 o 40. Lite konsultation från dr quartz himself @Lilavati (Tack!) och ett mycket trevligt byte f2f med @Burnman säkerställde att 40mm blir bra. Rackarns fin klocka faktiskt!
1000002563.jpg
Så roligt att den har hittat ett nytt hem! Klockan är fantastiskt följsam och väldigt välarbetad. Känns som en påkostad klocka där de inte snålat med detaljerna. T o m verket är vackert att titta på.
 
Topp